Paras lääke niskajumiin?
Oon huomenna menossa lääkärille kipeiden niskojen / hartioiden vuoksi.
Mitä lääkettä voisin pyytää? Mikä oikeasti auttaa laukaisemaan tämän jumin?
Sirdalud ei auta mulla.
Kommentit (31)
Jos olet yli 25v älä aja autoa ikkuna auki.
Käsipainot ja jumppanauha, yms liikunta.
Lääkäri määrää lääkkeen, ei potilas eikä varsinkaan Av-gallupin pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta, ruokavalio, lepo.
Samaa olin tulossa kirjoittamaan, mikään lääke ei _oikeasti_ auta, kokemusta on. Lisäksi oikeasti hyvä ja itselle sopiva tyyny.
Pillereiden sijaan kannattaa myös kokeilla niitä thermacaren lämpötyynyjä jonka voi laittaa vaikka töihin kun ei se vaatteiden alta näy, se pitkäkestoinen lämpö auttaa juntturaan mukavasti. Ainut minus on se, että se on pikkaisen haastavaa laittaa itse jos niska ja hartiat on kunnolla jumissa eikä kädetkään meinaa nousta..
Juuri sinun niskallesi räätälöity jumppa. Älä popsi lääkkeitä, ei ne auta kuin hetkellisesti. Tarvitset fysioterapeutin tarkastuksen ja jumppaohjeet, niillä pääset jumeista eroon.
Lisäksi voisi olla hyvä tarkastaa työasennot. Oletko työelämässä? Voisitko pyytää työterveyden kautta fysioterapeuttia käymään työpisteelläsi tarkastamassa, miten hyvin tai huonosti työvälineesi/asentosi sopivat?
Nykyään ei enää kehoteta lepoon niska/hartiakipujen takia. Jos särkee, ota ibuprofeenia - ja liiku.
Ruokavalio ei hartiakipuihin auta. Toki terveellinen syöminen ja liian alkoholinkäytön välttäminen on hyväksi, muttei ruokavaliolla kyllä oikeasti noita korjata. Liikaa alkoholinkäyttöä kannattaa välttää ihan siksi, että kännissä tulee nukuttua oudoissa asennoissa ja huonosti, voi myös teloa itsensä.
Ps. Jo nyt voit jumpata, netistä löytyy useitakin ohjeita hakusanalla niskajumppa
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri määrää lääkkeen, ei potilas eikä varsinkaan Av-gallupin pohjalta.
Lääkäri ei MÄÄRÄÄ yhtään mitään.
Käy osteopaatin tai taitavan fyssarin pakeilla. Nämä löytävät syyn niskasärkyyn ja hoitavat/auttavat sinua hoitamaan syytä. Lääkkeet hoitavat vain oiretta (joka tietysti akuutissa tilanteessa ok), mutta eivät poista vaivan perimmäistä syytä ja vaiva ilmaantuu uudelleen.
t. kokemusta on
Esimerkiksi tämä on hyvä ja helppo niskajumppa, ei ole varmuudella ainakaan haitaksi
T. 8
Vierailija kirjoitti:
Juuri sinun niskallesi räätälöity jumppa. Älä popsi lääkkeitä, ei ne auta kuin hetkellisesti. Tarvitset fysioterapeutin tarkastuksen ja jumppaohjeet, niillä pääset jumeista eroon.
Lisäksi voisi olla hyvä tarkastaa työasennot. Oletko työelämässä? Voisitko pyytää työterveyden kautta fysioterapeuttia käymään työpisteelläsi tarkastamassa, miten hyvin tai huonosti työvälineesi/asentosi sopivat?
Nykyään ei enää kehoteta lepoon niska/hartiakipujen takia. Jos särkee, ota ibuprofeenia - ja liiku.
Ruokavalio ei hartiakipuihin auta. Toki terveellinen syöminen ja liian alkoholinkäytön välttäminen on hyväksi, muttei ruokavaliolla kyllä oikeasti noita korjata. Liikaa alkoholinkäyttöä kannattaa välttää ihan siksi, että kännissä tulee nukuttua oudoissa asennoissa ja huonosti, voi myös teloa itsensä.
Ps. Jo nyt voit jumpata, netistä löytyy useitakin ohjeita hakusanalla niskajumppa
Ruokavalio aiheuttaa myös lihakipuja. Alkoholi, kahvi, punainen liha, prosessoidut sokerit ja korkeaglykeemiset tärkkelykset voivat aiheuttaa tulehdusreaktion, joka aiheuttaa kipua.
Väriä lautaselle, vähärasvaista proteiinia ja hyviä rasvoja niin tulehdukset vähenee ja täten myös kipu.
Fyssareissa on sitten paljon eroja, eli kannattaa kysellä puskaradion kautta sellaista, joka on erikoistunut kys. ongelmaan. Itselläni kokemus työpaikan fyssarista, joka antoi minulle netistä tulostetun jumppaohjelman, eikä oikeasti perehtynyt, mistä vaiva alunperin on lähtöisin. Jumppaliikkeet vain pahensivat asiaa. Sitten sain tutulta vinkin fysioterapeutista, joka oli myös osteopaatti ja johan alkoi löytyä syitä säryille ja jumeille. Sain osteopaattista hoitoa ja oikeat jumppa/venytysliikkeet ja paraneminen alkoi. Pahimpiin särkyihin söin buranaa ja panacodia, mutta aika pian niitä pystyi vähentämään ja nykyään käyn pari kertaa vuodessa osteopaatilla laittamassa rangan suoraksi ja venyttelen ja jumppailen ohjeiden mukaan.
Vittu mitä vastauksia.
Sirdalud auttaa jos sen kanssa yhdistää kipulääkkeen eli vaikka ketomex ja sirdalud yhdessä.
Itse laitan vielä lämpötyynyn lisäksi ja olen lepotuolissa eli pystyasennossa.
Paras yhdistelmä. Nukahdan usein lepotuoliini.
Mulla ei niskajännitys purkaudu jos makaan selälläni.
Burana Slow 800 mg ja se huuhdellaan alas vesilasillisella johon on sekoitettu Panadol Comp Poretta 2 kpl niin niskajumit on avot varttitunnissa.
Mulla Norflex toimii huomattavasti Sirdaludia paremmin, mutta sitäkin pitää ottaa muutaman päivän/yön kuurina. Muuten täysin samaa mieltä monen muun kanssa että jumppa ja kävelylenkki parasta, sekä tietysti ergonomia!
Vierailija kirjoitti:
Vittu mitä vastauksia.
Sirdalud auttaa jos sen kanssa yhdistää kipulääkkeen eli vaikka ketomex ja sirdalud yhdessä.
Ei siinä sitten hittojakaan jos tykkää nukahdella sen sijaan, että viettäisi terveellistä liikunnallista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vittu mitä vastauksia.
Vittu mikä vastaus.
Lepotuolissa nukkumisella ei ole mitään tekemistä kivun/jumin kanssa tai keinotekoisessa jumin rentouttamisella. Auttaa varmaan hetkittäin, mutta entä pidemmän päälle? Lääkkeitä hautaan asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittu mitä vastauksia.
Mulla ei niskajännitys purkaudu jos makaan selälläni.Ei siinä sitten hittojakaan jos tykkää nukahdella sen sijaan, että viettäisi terveellistä liikunnallista elämää.
Eikö ap ole saanut lääkäriltä tulehduskipulääkettä aikaisemmin, akuuttiin vaivaan auttaa juurikin tuo kipulääke-relaksantti -yhdistelmä.
Ja sen jälkeen fyssarille mars, jotta kivun alkusyy selviää. Jos ei selviä ensimmäisellä, niin sitten seuraavalle jne. Pelkkä liikunnallinen elämä ei ainakaan minulla auta, koska jumituksen syy on leukojen jatkuva jännittäminen.
Liikunta, ruokavalio, lepo.