Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä-passiivi

Vierailija
10.07.2016 |

Miksi, miksi, miksi tämä kielellinen kammotus on niin suosittu bloggaajien keskuudessa?! Ärsyttää lukea huonoa kieltä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan usein tätä kuulee myös puhutussa kielessä. Yleensä nuorempien suusta tosin. Minulla ainakin särähtää korvaan ja pahasti.

Vierailija
2/13 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Angloamerikkalainen kulttuuripiiri jyrää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun sä teet töitä niin pitkässä juoksussa sun työnteko palkitaan."

Hyöööööörgh!

Vierailija
4/13 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyissä tilanteissa sopii toki tätäkin käyttää, mutta harvemmin. Luulisi, että työkseen kirjoittavat alkaisivat väkisinkin kehittyä myös kielellisesti ajan myötä... mutta ei.

t.Ap

Vierailija
5/13 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki eräästä tämänpäiväisestä postauksesta:

"Oon saanut bloggaamisen myötä kourallisen mitä ihanimpia ystäviä, jotka jakaa ihan samat mielenkiinnonkohteet ja on ylipäätäänkin sun kanssa tosi samanhenkisiä tyyppejä. Sä voit tehdä niiden kanssa mitä vaan: reissata ympäri maailmaa, itkeä olkapäätä vasten, bailata pöydällä aamuun asti, maata vierekkäin sängyssä konetta naputellen tai nauraa niin kovaa, että pissa meinaa tulla housuun."

Ei, en voi sun kavereiden kanssa tehdä mitä vaan.

6/13 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tulee suoraan populaarikulttuurin mukana. Itsekin huomaan sortuvani siihen jatkuvasti. Kieli kuitenkin muuttuu ja toisaalta se ei ole paha asia.

Vierailija
7/13 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä-passiivi on 50 vuoden päästä hyväksytty muoto. Kieli kehittyy.

Vierailija
8/13 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrjöttävä

Vierailija
9/13 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sä-passiivi" täällä Suomen kielessä.

Vierailija
10/13 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun sä teet":hän on aktiivi. Siinä on subjekti ja predikaatti aivan samoin kuin esim. "Mitä sä teet?"

Vierailija
11/13 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan samalainen kuin joillakin hoitoalan ihmisillä me-muoto. Jo aika kauan sitten iäkäs sukulainen oli sairaalassa ja aamulla hoitaja oli tullut kysymään :"Onko meidän vatsa toiminut?" Potilas oli teräväpäinen eikä orjaillut ketään, vaan tuumasi hoitajalle: "Mistä minä tietäisin, onko sinun mahasi toiminut vai ei. Minun on." Oli vielä kotiin päästyään tuohduksissa tuollaisesta alentavasta puhuttelusta. Miksi hoitaja kohtelee kuin vähämielistä.

Tuo sä-passiivi on todellinen kielen syöpä. Urheilijat esim. ovat innokkaita tämän rakenteen käyttäjiä. "Kun sä lasket sitä ylämäkeä, niin pun takapuoli ei saa vajota liian alas, tai sä et pysty tekemään kunnon ponnistusta ja sun hyppy on pilalla." Jos olisin toimittaja ja joku tämän päivän mattinykänen selittäisi tuolla tavalla, niin varmasti kuittailisin hänelle: "Enhän minä ole siellä mäessä, vaan sinä. Puhu siis vain omasta puolestasi."

Vierailija
12/13 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheilijat esim. ovat innokkaita tämän rakenteen käyttäjiä. "Kun sä lasket sitä ylämäkeä, niin pun takapuoli ei saa vajota liian alas, tai sä et pysty tekemään kunnon ponnistusta ja sun hyppy on pilalla." Jos olisin toimittaja ja joku tämän päivän mattinykänen selittäisi tuolla tavalla, niin varmasti kuittailisin hänelle: "Enhän minä ole siellä mäessä, vaan sinä. Puhu siis vain omasta puolestasi."

Millä perusteella tuo on mikään passiivi? "Kun sä olet siinä mäessä" kuvaa mahdollisesti hypoteettista tilannetta, jossa sä olet siinä mäessä ihan aktiivina. Siinä on selvä subjekti toisin kuinnpassiivissa "kun ollaan mäessä". Eihän sen tilanteen tarvitse totuudenmukainen olla.

Vierailija
13/13 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis rappeutuu!