Mistä hyvä patja
Ostin 2v sitten eron jälkeen kiireessä uuden sängyn ja siihen kävin Ikeasta hankkimassa heidän mukamas parhaat patjansa. Eli patja on ikean lateksipatja ja petarina sultan toröd. Sänky on aivan järkyttävän hiostava ja nyt se on lisäksi menettänyt muotonsa. Itku meinasi päästä kun siihen ensimmäistä kertaa kävin makaamaan, tuntuu kuin paistinpannulla lojuisi. Vielä pahempi oli ikean vieraspatja, joka oli vaahtomuovipatja. Käyttökelvoton ja lensi roskiin kun sitä kerran jouduin kokeilemaan. Jouduin ostamaan sänkyyn hätäratkaisuna untuvapetarit ikean patjan ja petarin päälle että sänky edes vähän hengittäisi. Se on edelleen asteikolla 1-10 n 2.
Aiempi sänky oli unikulmasta, petari samoin. Patja oli lateksipatja kuten ilkeankin mutta ei hiostanut. Unikulma vain oli liian kova vaikka oli mittojen mukaan tehty.
Koska toivon pääseväni Ikeasta pian eroon, onko patjaan laitettava tuhansia euroja että saa sellaisen, jossa pystyy nukkumaan? Suosituksia? Ei olisi varaa laittaa sänkyyn tuhansia euroja mutta ei Ikeakaan aivan halpa ollut ja rahat menivät täysin hukkaan. Hästensit ym taitavat mennä yli budjetin? Onko mitään muita hyviä vaihtoehtoja? Lähtökohtaisesti toiveena olisi pelkät patjat, ei uusi sänky koska sängyn runko on sen 2v vanha.
Kommentit (14)
Vaikea sanoa, kuulostaa siltä että olet patjanirso ;). Mulla on ikean lateksipatja ja lateksipetari ja olen ollut tosi tyytyväinen.
Hanki futon. Hintava (oma futon-patja + runko oli 2000€, mutta patja onkin leveä, yhden hengen 60cm halvalla rungolla maksaa vähemmän), mutta kestävä, helppo pitää puhtaana ja sisällön ja kovuuden saa valita itse. Runko minulla on matalahko (30cm lattiasta ylöspäin), mutta länsimaisen sängyn korkuisiakin on.
3 lisää: en heti huomannut että runko on jo. Vielä parempi, futon-patjoja saa myös erikseen ja tulee halvemmaksi
Vierailija kirjoitti:
Hanki futon. Hintava (oma futon-patja + runko oli 2000€, mutta patja onkin leveä, yhden hengen 60cm halvalla rungolla maksaa vähemmän), mutta kestävä, helppo pitää puhtaana ja sisällön ja kovuuden saa valita itse. Runko minulla on matalahko (30cm lattiasta ylöspäin), mutta länsimaisen sängyn korkuisiakin on.
Futon ei ole ollenkaan tuttu. Saako sen normaaliin runkoon irtopatjana? Sänky on normi 160x200cm. Täytyy tutkia tätäkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tilaa Lähdesmäeltä. Et pety.
Onko heillä jokin tietty merkki? Pääseekö niitä näkemään/testaamaan?
Ap
Varsinaisesta patjasta en osaa antaa vinkkiä, koska minulla on runkopatja.
Sijauspatjana sen sijaan voin suositella Ikean Sultan Tveit -mallia (tai jos se on lopetettu jotain mahdollisimman samanlaista). Patja on pehmeä, ryhdikäs ja miellyttävä.
Se on ollut tosi hyvä jo päälle neljä vuotta ja tuntuu taas melkein uudelta kun pesin päällisen tuossa viikko sitten. Uskomattoman kätevästä päällisen pesusta lisäplussaa. Patjan ympäri kiertää koko matkaltaan vetoketju eli päällinen lähtee kahtena osana pois, joten sen voi pestäkin kahtena osana (pienempikin pesukone riittää) ja sen takaisin paikalleen laitto on ihan huikean helppoa ja kevyttä yhdellekin ihmiselle vaikka kyseessä on parisänky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Futon ei ole ollenkaan tuttu. Saako sen normaaliin runkoon irtopatjana? Sänky on normi 160x200cm. Täytyy tutkia tätäkin.
Ap
Saa kaiken kokoisina ja ihan irtopatjoina. Googlaa hakusanoilla futon ja tuo koko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSaa kaiken kokoisina ja ihan irtopatjoina. Googlaa hakusanoilla futon ja tuo koko.
Ruton on ilmeisesti aina kova? Muuten voisi olla ehkä vaihtoehto. Onko sitä todella rullattava? Sellaiseen ei jaksaminen riitä. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisesta patjasta en osaa antaa vinkkiä, koska minulla on runkopatja.
Sijauspatjana sen sijaan voin suositella Ikean Sultan Tveit -mallia (tai jos se on lopetettu jotain mahdollisimman samanlaista). Patja on pehmeä, ryhdikäs ja miellyttävä.
Se on ollut tosi hyvä jo päälle neljä vuotta ja tuntuu taas melkein uudelta kun pesin päällisen tuossa viikko sitten. Uskomattoman kätevästä päällisen pesusta lisäplussaa. Patjan ympäri kiertää koko matkaltaan vetoketju eli päällinen lähtee kahtena osana pois, joten sen voi pestäkin kahtena osana (pienempikin pesukone riittää) ja sen takaisin paikalleen laitto on ihan huikean helppoa ja kevyttä yhdellekin ihmiselle vaikka kyseessä on parisänky.
Ikean on nähty, tämä nykyinen kokemus riitti.
Ei ole futon aina kova, kovuuden saa itse valita. Ei tarvi kääriä, omaani ei edes pystyisi, mutta kääntää pitää puolen vuoden tai vuoden välein.
Osta joustava sälepohja niin ilma kiertää. Kaikki vaahtomuovi ja lateksi hikoiluttaa enemmän tai vähemmän. Laadukas jousipatja on paras.
Vierailija kirjoitti:
Osta joustava sälepohja niin ilma kiertää. Kaikki vaahtomuovi ja lateksi hikoiluttaa enemmän tai vähemmän. Laadukas jousipatja on paras.
Höpö höpö noiden joustinpatjojen kanssa. Vaikka olisi miten laadukas, niin aina ne jouset työntävät vastaan, jolloin syntyy painetta kehon ja patjan välille.
ai sellanen patja vai..