Käräyttäisittekö tukiaväärinkäyttävän kaverinne?
Kommentit (36)
En, koska tietäisin että hän ei käräyttäisi minua omista jutuistani.
En ylipäänsä juttelisi kavereideni kanssa yksityiskohtaisesti tukiasioista.
#2 kuuluu näemmä näihin nettosaajiin joiden mielestä raha tulee jostain taikaseinästä, hohhoijaa
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. Nykyäänhän ainakin joitain ilmoituksia voi tehdä netissä. Mut jos ei onnistu, niin kirjoita vaikka kirje ja lähetä/vie se Kelan postilaatikkoon. Mahdollisimman tarkat tiedot. Voit tehdä anonyymisti
Ok, kiitos! Näissä on se kirjo että olen nähnyt toisaalta rikkaan perheen lapsen leveilevän jopa sillä nenänedessäni " että katso mun ei tarvi edes mennä itse käymään sossulla, pelkkä puhelu riittää"- kyseessä oli poliitikon jälkeläinen, jolle vanhemmat ostaneet asunnon alle ja muuta mutta soskusta sai silti rahaa, koska kaikki oli junailtu sitä kautta .... Tämä tapaus sai minut vihaiseksi sillä tunsin tilanteen tarkkaan, mutta en käräyttänyt. Sitten kun ilmoitettiin miten toimeentulotuista rikkain osa vetää eniten en yllättynyt siitä tutkimuksesta yhtään.
Samaan aikaan oli sitten poika joka kotiutunna mt ongelmien takia sairaalasta ja muuttanut valtavan rohjoiseen asuntoon jossa valtavia rappausosia seinistä irtoillut ja muuta ja se poika ei saaanut sossulta edes minimiä asumista varten. Oli siinä eroa tuohon tyttöön verraten. Näin miten se jolla on hoidetaan kyllä viimeisen päälle!
Tämä tapaus on nyt taas eri.
En. Tässä maassa on jo ihan tarpeeksi hankala pärjätä. Plus en ole kade paska
Jos tuttavapiiriini kuuluisi joku tuilla eläjä, käräyttäisin kyllä mahdollisista väärinkäytöksistä. On ihan ok nostaa itselleen "kuuluvia" tukia (eläke, hoitovapaa, sairasloma etc) mutta väärinkäyttäjät kuormittaa systeemiä entisestään.
Vierailija kirjoitti:
#2 kuuluu näemmä näihin nettosaajiin joiden mielestä raha tulee jostain taikaseinästä, hohhoijaa
Ja sinä kuulut varmaan niihin urpoihin, jotka repivät pelihousunsa kun pakolaisella on iPhone, mutta kohauttavat olkiaan kuullessaan miten 62 ihmistä omistaa yhtä paljon kuin 50% maapallon köyhimmistä.
En mutta sanoisin hänelle että mitä tekee on todella väärin ja käskisin lopettamaan koska en voisi olla ystävä ihmisen kanssa jonka moraali antaa huijata tukia. Puhun siis tilanteesta että huijaa tukia useita satoja euroja toistuvasti.
Vierailija kirjoitti:
No hohhoijaa, ei se raha sinunkaan selkänahastasi tule joten ole huoleti :)
Ja sitte varmasti käräyttäisin, tukikeinottelijat on varkaita.
Luultavasti en koska en voisi olla täysin varma asiasta jos en olisi itse nähnyt kaikkia tulotietoja, tiliotteita ja muita dokumentteja joista voisin tarkistaa huijaako kaveri. En alkaisi pelkän epäilyksen perusteella ketään käräytteleen. Lisäksi riippuu myös epäillyn huijauksen laatu eli jos kyse on todella räikeästä petoksesta jossa hyöty on huijarille monia tuhansia euroja niin kyllä alkaisin asiaa selvittämään asiaa tai kertoisin epäilyksistäni eteenpäin. Mutta jos kyse taas on tyyliin opintotuen tuloraja ylittyy eurolla niin antaisin olla. Pääsääntöisesti tässä maassa kuitenkin moni tuki jää hakematta koska ihmiset ei ole tietoisia siitä mihin ovat oikeutettuja, eli ihan omaa tyhmyyttä jos itse ei tajua hakea tukea jos on siihen oikeutettu ja sitten kateellisena kärvistelee kun kaveri on tukea tajunnut hakea.
En käräyttänyt, mutta yhteyden pito hiipui ja loppui lopulta kokonaan. En vaan jaksanut kuunnella henkilön brassailua petoksilla.
Vierailija kirjoitti:
En mutta sanoisin hänelle että mitä tekee on todella väärin ja käskisin lopettamaan koska en voisi olla ystävä ihmisen kanssa jonka moraali antaa huijata tukia. Puhun siis tilanteesta että huijaa tukia useita satoja euroja toistuvasti.
Joo ihan varmasti sanoisit. Kuitenkin mumisisit itseksesi kateellisena ja panettelisit selän takana
Minä en paljoakaan sille voi tehdä, että 62 ihmistä omistaa saman verran kuin 50% köyhistä (vai mikä se nyt olikaan) mutta verorahojani ja Suomen velaksi ottamia rahoja menee jo niin käsittämättömän paljon näille huijareille samalla kun lastensuojeluun, vanhustenhuoltoon tai edes lastensairaalaan ei riitä yhtään rahaa, että tasan varmasti jokaisen tietämäni väärinkäyttäjän käräytän. Ja toivon muidenkin tekevän niin, kuten normaalilla järjellä varustettu ihminen tekeekin.
En käräyttäisi.
Jos tukia hakee niin ei kuitenkaan voi olla "miljonääri", tuet varmasti vaikuttaisivat siihenkin, että kaveri voisi tehdä mun kanssa maksullisia juttuja. Kuten syödä ja käydä keikoilla.
Joo laitoitte todellakin ajattelemaan, kiitos. Koen kognitiivista dissonanssia kun en väärinkäytöksiä hyväksy mutta kaveri rehvaa niillä kun luottaa etten kuitenkaan käräyttäisi. Tuntuu kuin osallistuisin näin itsekin johonkin rikolliseen.
Joo ja olen ottanut etäisyyttä jo ja paljon en vain kertonut syytä. Minusta hän niinkuin pelaa kanssani tätä peliä, ja olen sanoutunut irti pelistä . Hän ehkä toivoo senkin kiinnijäämisen sitten hoitavan jonkun muun että voisi syyttää taas muita. En niinkuin siksi ole käräyttänyt koska HÄNEN PITÄÄ ITSE LOPETTAA/ tunnustaa Tuo touhunsa eikä sotkea minua mukaan. Kyseessä on tyyppi joka voi myös väärillä puheillaan yrittää virittää ansan.
On senverta liukas kaveri.
Olen käräyttänyt. Pariskunta repi rahaa yhteiskunnalta, kuin vain irti sai. Ja nimenomaan epärehellisillä keinoilla. Ärsytti vieläpä rehvastelu asian suhteen. En halua, että työtön loinen voi makoilla sohvalla kohtuullista korvausta vastaan, kun itse teen töitä, maksan veroja ja tienaan nippa nappa juuri sen verran, etten edes asumistukea saa. Ja aina saa tinkiä, että saa edes 10€/kk sivuun.
Ehdottomasti. Nykyäänhän ainakin joitain ilmoituksia voi tehdä netissä. Mut jos ei onnistu, niin kirjoita vaikka kirje ja lähetä/vie se Kelan postilaatikkoon. Mahdollisimman tarkat tiedot. Voit tehdä anonyymisti