en enää jaksa tätä migreeniä.
estolääkkeenä Triptyl 25mg iltaisin ja täsmälääkkeenä Sumatriptan 100mg.
Estolääkkeestä huolimatta migreeniä pahimmillaan viisi päivää putkeen ja välillä tuo toistuu pari kertaa kuukaudessa. Särkyyn herään yleensä aamuyöstä ja yksi Sumatriptan harvemmin auttaa, ellei kipu tunnin päästä ole helpottanut joudun ottamana toisen pillerin. Seuraavana iltana -tai yönä sama taas toistuu.
Nyt taas viime yönä heräsin kolmen aikaan särkyyn, otin kaksi pilleriä kerralla, kun aamulla piti päästä töihin.
Särky meni ohi ja nyt alkaa jälleen kipuilla, olen siis tällä hetkellä töissä ja ilta kasiin saakka pitäisi jaksaa. Tässä vaiheessa en vielä uskalla lääkettä ottaa, kun edellisestä tupla-annoksesta vasta niin vähän aikaa.
Te usein migreeniä sairastavat, mikä on lääkityksenne ja kuinka usein särkykohtauksia teillä tulee?
Kommentit (16)
Oot varmaan käynyt elämässäsi läpi kaiken mahdollisen, josta voisi olla apua?
- minuutintarkka päiväohjelma nukkumisen ja syömisen suhteen? ts niin säännöllinen elämä luin mahdollista
- terveellinen ja monipuolinen ruokavalio + migreeniin vaikuttavien ruokien välttäminen (kellä nyt mikäkin aiheuttaa pinaatista unaiseen lihaan)
- stressinhallintakeinot ja rentoutuminen
- sopiva määrä liikuntaa
- auringolta suojautuminen
- kaiken vilkkuvan ja välkkyvän välttäminen (no, hälyytysajoneuvoja liikenteessä on vaikea aina välttää )
- onko hampaat kunnossa?
-sopiiko akupunktio tai säännöllinen hieronta?
- hormoniton ehkäisymenetelmä?
Hmm, minulla migreeni ilman oksentelua tai auroja, nykyään ei enää estolääkettä mutta mulla saattoi parhaillaan olla kipua 5 viikkoa putkeen...
Minulla on pitkittyneeseen migreeniin lisäksi diapamia, on muistaakseni esim. Englannissa aika tyypillistä käyttää migreenin hoidossa. Lääkäri perusteli diapamin että se rentouttaa ja rauhoittaa niin migreeni ei jää niin herkästi päälle.
Tällä hetkellä tilanne on hyvä, kohtauksia tulee harvakseltaan ja niihin auttaa ihan burana+panadol.
Vierailija kirjoitti:
Miten sun työpäivä voi olla 9-20?
missäs minä niin olen sanonut? Se on 7.30-20, teen 3-vuorotyötä.
Oletko käynyt erikoislääkärillä? Kaverillani oli paha migreeni, ja hän sai avun erikoislääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Oot varmaan käynyt elämässäsi läpi kaiken mahdollisen, josta voisi olla apua?
- minuutintarkka päiväohjelma nukkumisen ja syömisen suhteen? ts niin säännöllinen elämä luin mahdollista
- terveellinen ja monipuolinen ruokavalio + migreeniin vaikuttavien ruokien välttäminen (kellä nyt mikäkin aiheuttaa pinaatista unaiseen lihaan)
- stressinhallintakeinot ja rentoutuminen
- sopiva määrä liikuntaa
- auringolta suojautuminen
- kaiken vilkkuvan ja välkkyvän välttäminen (no, hälyytysajoneuvoja liikenteessä on vaikea aina välttää )
- onko hampaat kunnossa?
-sopiiko akupunktio tai säännöllinen hieronta?
- hormoniton ehkäisymenetelmä?
säännöllistä päivärytmiä ei ole minulla ollut oikeastaan ikinä. Olen ikäni tehnyt 3-vuorotyötä. Mulla ainoastaan yksi yövuoro viikossa, mutta myöskään vapaalla en öitäni saa kunnolla nukuttua. Enää ei lapset herättele öisin, mutta miehen kuorsaukseen herään useita kertoja yössä, ellen mene sohvalle nukkumaan.
Ikinä ei ole migreenissä ollut auroja, mulla kuulemma hormonaalinen migreeni. Ehkäisyä en tarvitse, koska kohtu poistettu viitisen vuotta sitten. Myöskin liikuntaa harrastan useita kertoja viikossa.
Odottelen vaihdevuosia, jospa tämä niiden jälkeen sitten helpottaisi.
12,5 tuntiset työpäivät? huhhuh ja arvatenkin myös yövuoroja?
Onko mahdollista vaihtaa alaa/ työpaikkaa jossa ei olisi tuollaisia vuoroja eikä valvomisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sun työpäivä voi olla 9-20?
missäs minä niin olen sanonut? Se on 7.30-20, teen 3-vuorotyötä.
Sanoit, että iltakasiin saakka pitäisi jaksaa. Mutta se eiviitannutkaan sitten työpäivän pituuteen vaan lääkkeen ottamisen ajankohtaan.
Minulla toimii estona propral. Jonkin verran on kohtauksia, mutta ne tulee lievempinä, taittuvat yhdellä sumatriptaanilla, joskus jopa buranalla.
Jos joudut ottamaan triptaaneja usein, voit potea myös nk. triptaanipäänsärkyä
Olen kuullut että lääkekannabis voi auttaa. Jos elämä on kivun vuoksi pilalla, niin että tekisi mitä tahansa että saa kivun loppumaan, kannattaa tehdä matka jonnekin missä se on laillista ja kokeilla. Reseptiä täältä Suomessa tuskin saa vielä vuosiin. Taitaa olla enemmän esto kuin täsmätyyppinen.
En kehoita ketään rikokseen. Googleen migraine and cannabis, sieltä voi nykyään hakea haulla pelkästään tieteellisiä artikkeleita
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että lääkekannabis voi auttaa. Jos elämä on kivun vuoksi pilalla, niin että tekisi mitä tahansa että saa kivun loppumaan, kannattaa tehdä matka jonnekin missä se on laillista ja kokeilla. Reseptiä täältä Suomessa tuskin saa vielä vuosiin. Taitaa olla enemmän esto kuin täsmätyyppinen.
En kehoita ketään rikokseen. Googleen migraine and cannabis, sieltä voi nykyään hakea haulla pelkästään tieteellisiä artikkeleita
juu, ei kiitos minulle. Voisi tulla kenkää töistä saman tien, jos huumeisiin sekaantuisin:)
Ehdottomasti suosittelen jättämään kaikki maitotuotteet pois. Minulla oli ennen migreenikohtauksia (hemipleginen) monta viikossa, pahimmillaan neljä päivää putkeen. Kolmannen tai neljännen päivän kohdalla jouduin aina ambulanssilla sairaalaan.
Kunnes olin imetysdieetillä ilman maitoa ja kohtaukset loppuivat. Nykyään tulee ehkä yksi kohtaus kolmessa kuukaudessa ja yksi heti, jos olen syönyt esim suklaata.
Toinen juttu, niskassa on kaksi sellaista akupistettä, joiden painaminen auttaa.
Mulla yksi vaikeasta migreenistä kärsinyt tuttu sai botoxista avun. Se ei näy ulkopuoliselle.
Ei ole migreeniä, mutta otan osaa :( kuulostaa ihan kamalalta :( toivottavasti saatte apua.
Nyt unohdat ne pillerit ja menet päivystykseen!!
Saat tipan ja lääkkeet auttaa paremmin iv:nä.
Migreenitiputus kestää n.3 tuntia ja sit katotaan ootko kotiutumiskunnossa.
Tsemppiä!! :)
Estolääkityksenä Triptyl 20mg ja Propral (määrää en muista, 1 tabu aamuin illoin). Täsmälääkkeenä Migard.
Harvoin on viikkoa ilman kohtausta, kestävät usein 2-3 päivää. Yleensä pysyn jotenkin toimintakunnossa lääkkeillä. Kerran kuussa suunnilleen kohtaus joka vie kylppärin lattialle makaamaan ja 1-2 kertaa vuodessa menee päivystyskeikaksi.
Vihaan tätä sairautta.
Onko sulla auroja tai pahoinvointia? Itse en ole oksentanut vuosiin, mutta näköaurat on pahentuneet ja lisäksi huomaan kohtausten aikana kasvohalvaustyyppisiä oireita (silmä ja huuli roikkuu, kipupuoli kasvoista on turtunut/tunnoton, puhe sammaltaa).