Matkustaminen pelkillä käsimatkatavaroilla - pakkausvinkkejä!
Olen lähdössä viikoksi matkalle pelkillä käsimatkatavaroilla - siis yhdellä pienellä vedettävällä laukulla ja pienellä repulla. Kaikki pakkausvinkit otetaan kiitollisena vastaan!
Kommentit (32)
Miksi ihmeessä pitää tunkea ne laukut sinne matkustamon puolelle. Matkatavarat ruumaan ja tavarat joita tarvitsee tsai ei voi laittaa ruumaan, sinne matkustamoon. Kaikkien matkamukavuus helpottuisi.
Laittaisin tuon isomman laukun mieluusti ruumaan, ellei se maksaisi erikseen. Näin opiskelijana en mieluusti maksa lennoistani mitään "ylimääräistä". Plussaa tietysti sekin, ettei tarvitse jäädä odottamaan ruumasta tulevia tavaroita lentokentällä.
ap
Viikon pakkaus käsimatkatavaroihin onnistuu kun suunnittlet pukeutumisesi niin, ettei dun tarvitse pakata kun alusvaatteita ja pukeutumispaitoja/t-paitoja. Eli sulla on yhdet housut ja yksi tai kaksi neuletakkia ja vaihtelet vain paitoja ja alusvaatteita. Tällöin laukkuun mahtuu kaikki, sekä lisäksi välttämättömät hygieniakamat, ipad ja puhelimen laturit ja vaihtokehgät, eikä tee edes tiukkaa.
Pakkaat tavarat laukkuihin ja istut laukun päälle. Toivottavasti siinä on pyörät, muuten sillä matkustaminen voi olla vaivalloista.
Nyt pitäis enää tietää, minne matkustat. Jos aurinkolomalle, onnistuu hyvin. Jos vaeltamaan Norjaan, ei mitään mahdollisuutta.
Laske tarkkaan tarvitsemiesi vaatteiden määrä, äläkä ota mitään ylimääräistä. Esim 2 alaosaa ja 3 yläosaa + takki (sis. päällä menevät). Kaiken pitää käydä yhteen toistensa kanssa ja mielellään vielä sellaisia, että voi pestä käsin. Päälle mennessä painavinmat/eniten tilaa vievät.
Me matkustetaan aina vain käsimatkatavaroilla, helposti menee pidemmänkin kuin viikon ajan tavarat yhdessä repussa.
Budjetoi niin, että ostat kulutustavarat vasta matkakohteesta (jos et ole menossa erityisen kalliiseen maahan). Hammastahnatuubi, käsirasva, suihkugeeli... paluumatkalla sitten katsot kriittisellä silmällä minkä pakkaat mukaan matkamuistoksi ja minkä jätät hotellisiivoojan iloksi.
Itse olen kynsilakkafani, ja ostan aina matkakohteesta poistoaineen, vanulaput ja ehkä jonkun uuden värinkin. Halpaa, eikä tarvitse ostaa mitään matkapakkauksia jotka usein ovat kalliimpia kuin normaalikokoiset.
Käsimatkatavaroita ei yleensä punnita. Jos punnitaan, pue siinä vaiheessa painavat vaatteet päälle.
Ja jos reppu on sun käsilaukku, ei sisälly siihen 8 kiloon vaan on siis ylimääräistä.
Muista nesteiden rajoitukset ja tarkista muutenki mitä matkustamoon ei saa viedä. Esim erillinen puhelimen vara-akku on laitettava ruumaan.
Pakkaa sukat ja alusvaatteet rullalle vaihtokenkien sisään. Muutenkin kannattaa rullata vaatteet, eivät rypisty ja mahtuvat pieneen tilaan. Ota vain muutama vaatekappale, joista kaikki sopivat yhteen ja joista voi muodostaa monta erilaista asukokonaisuutta. Jätä meikit kotiin ja hygieniatuotteet laita pienempiin pulloihin tai korvaa esim. Dr. Bronnerin palasaippualla, jolla voi pestä sekä naaman, vartalon, hiukset että hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Budjetoi niin, että ostat kulutustavarat vasta matkakohteesta (jos et ole menossa erityisen kalliiseen maahan). Hammastahnatuubi, käsirasva, suihkugeeli... paluumatkalla sitten katsot kriittisellä silmällä minkä pakkaat mukaan matkamuistoksi ja minkä jätät hotellisiivoojan iloksi.
Itse olen kynsilakkafani, ja ostan aina matkakohteesta poistoaineen, vanulaput ja ehkä jonkun uuden värinkin. Halpaa, eikä tarvitse ostaa mitään matkapakkauksia jotka usein ovat kalliimpia kuin normaalikokoiset.
Ei nesteitä käsimatkatavaroihin
Kiitos vinkeistä! Lähden Irlantiin loppusyksystä, en kuitenkaan vaeltamaan.
ap
Pue isot vaatteet päälle: farkut, ulkotakki, isoimmat mukaan lähtevät kengät. Jos noille tarvetta. Ulkotakin taskuihin mahtuu hätätapauksessa paljonkin tavaraa :)
1 mekko, 2 leggingsit/housut, 1 paita, 1 kengät jalkaan, takki päälle, alushousut. onnistuu helposti
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes ostaa suihkusaippuaa tai shampoota, jos aikoo yöpyä hotellissa? Yleensä niitä on siellä huoneessa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
1 mekko, 2 leggingsit/housut, 1 paita, 1 kengät jalkaan, takki päälle, alushousut. onnistuu helposti
Mihin noita legginssejä tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Lähden Irlantiin loppusyksystä, en kuitenkaan vaeltamaan.
ap
Eli mahdollisimman paljon puet päälle. Farkut, toppi, pitkähihainen paita ja vielä neule, ulkotakki, kaulahuivi yms. Koneessa ulkotakki pois ja kaulahuivi ja neulekin tarvittaessa. Järkevästi muut vaatteet laukkuun. Pakkaa minigrippussiin pesujauhetta, niin voit pestä nyrkkipyykkiä hotellissa.
Joillain lentoyhtiöillä ja esim Englannissä lähes kaikilla kentillä on sääntö, että vain yksi käsimatkatavara matkustamoon. Mutta jos on kyse yhden ihmisen tavaroista niin en mä näe mitään ongelmaa jos ei tarvitse ottaa mitään hankalasti pakattavaa mukaan. Totta kai nyt yhden ihmisen tavarat mahtuu yhteen matkalaukkuun.
Sokokselta tms löytyy tosi hyvin erilaiset hygieniatuotteet matkakoossa ja pieniä purnukoita johon voi laittaa omat tuotteet, myös yllättävän monet normituotteet mahtuu mukaan. Itse laitoin matkatavarat pitkään ruumaan vain koska ajattelin ettei hygieniatuotteet ikinä mahtuisi tuohon litran pussiin ja itselläni on herkkä iho ja aikamoiset hiukset joten en ole halunnut jättää sen varaan että ostan kaikki nuo matkakohteesta itselleni sopimattomana versiona. Nykyään mulla on kotona niitä litran minigrip-pusseja joita kentälläkin on ja jo kotona täytän pussiin valmiiksi kasvovoiteen, meikkivoiteen, shampoon, hoitoaineen, kuivashampoon, hiuslakan, silmämeikinpoistoaineen, kasvojen puhdistusaineen, hammastahnan, ripsivärin, huulikiilteen ja hajuveden. Jos muuta tarvitsee, ostan paikanpäältä.
Sen lisäksi mulla on matkustamoon juuri menevä joustava Samsonite johon kyllä menee kivasti tavaraa survomalla. Laiskuuttani ja mukavuussyistä otan kyllä helposti ne matkatavarat lisämaksusta. Älyttömän vapauttavaa kun voi ottaa ison laukun johon saa vain heitellä tavarat (pakkaan aina kiireessä) ja ostaa sen tarvittaessa täyteen vaatteita/ paikallisia tuotteita jos löytyy joku ale tms sattumalta.
Ja näiden kahden yhteenlaskettu maksimipaino on kahdeksan kiloa.
ap