Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oltiin ystävien kanssa lomalla, ja olipa saitaa porukka

Vierailija
09.07.2016 |

En viitsi nyt julkisesti avautua, missä oltiin. Lähiaikoina kuitenkin, viikko puoliksi maksetulla lomalla ja molemmissa perheissä äiti, isä ja lapset. Heti matkalla alkoi pihistely ( kun sämpylät on niin kalliita ja tuttavat täyttivät juomapullot ilmaisella vedellä, kun me rikastutettiin kahvilayrittäjää ostamalla oikein vissyt ). Kaikki mikä maksoi extraa, oli kallista. Jäätelöistäkin vanhemmat kehottivat valitsemaan aina halvimmat. Minigolfin maksoi minun mieheni, koska ei jaksanut enää sitä jahkailua, ketkä siihen voi osallistua ja kannattaako kaikkien vuokrata omat mailat 😄.
Meillä aina rahaa kuluu lomalla, mutta halutaan tietoisesti elää huolettomasti. Miksi lähteä lomalle kyyläämään joka senttiä? Osaako joku valottaa asiaa?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en ymmärrä minäkään tuollaista. On kaksi eri asiaa se, että miettii, meneekö Michelin-tähti-ravintolaan vai syökö katuruokaa ja se, että säästääkö 10 senttiä jollakin valinnalla. Ensimmäisen laisia valintoja joutuu melkein jokainen tekemään, harvalla riittää rahaa ihan mihin tahansa - jälkimmäisessä taas on kyse jo pakkomielteenomaisesta säästämisestä, jos on kumminkin ollut varaa lähteä parin tonnin reissulle.

Ja varsinkin noloa on saitailu silloin, jos on päätetty mennä yhteiselle matkalle kaverien kanssa JA se pihistely haittaa yhteistä tekemistä.

Minä olisin myös tuon minigolfin kohdalla jättänyt mokomat pähkimään asiaa ja aloittanut pelaamisen omalla porukalla. Helvetin noloa tuollainen ja varsinkin suostua sitten siihen, että toiset maksaa, kun itse on nuukailtu tarpeeksi kovaäänisesti ensin.

En minäkään kyllä tuollaisten kanssa enää koskaan toiste lähtisi lomalle.

Vierailija
22/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pihistely suunnitelluilla reissuilla on inhottavaa. Kaverin kans suunniteltiin viikkoja hotelliviikonloppua ja hehkutettiin esiintyjää, jota oltiin menossa katsoon. Sitten kun tuli ennen lähtöä puheeksi mihin ravintolaan varataan pöytä niin alkoi kaverilla pihistely. Sanoi ettei ole varaa kuin 20 euron ruokaan. Itse kuitenkin, kun lähden ravintolaan niin se on n. 50 euron pläjäys, kun kolme ruokalajia ja juoma. No varasin pöydän ja sitten maksoin vielä kaverinkin ruoan, kun otti päähän. Alkoi tuo suunniteleen jo seuraavaa reissua, mutta en sanonut asiaan juuta enkä jaata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku syvä sisäinen epävarmuushan tuollaisia ihmisiä vaivaa. Neuroottinen luonne ja todennäköisesti vaikea lapsuus.

Vierailija
24/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja. Lomalla maksan paremmasta hotellista vähän enemmän, mutta en käy joka ilta syömässä ns. hyvin. Olen tyytyväinen Street Food -tyyppisiin annoksiin, jotka on maukkaita ja edullisia. Annos mukaan, olut kaupasta ja puistoon tai rannalle syömään. 

Olin viime vuonna matkalla seurueessa, jonka päivän pääasia oli se iltasyöminen ja juominen. Joka ilta noin satanen ravintoloihin, jotka ei välttämättä edes olleet mitenkään erityisen hyviä. Sellasta matkaa en enää tee. 

Joka ilta satanen? Ja montako oli seurueessa? Meillä syötiin viime kesänä sekä Espanjassa että Bulgariassa isot illalliset 6 hlöä, joista 2 lasta. Oli alkupalat, pääruuat, jälkkärit, oluet ja limut ja vähän viiniä. Loppulasku oli Espanjassa noin satanen illassa ja Bulgariassa noin 60-80€. Minusta edullista! Suomessa syö sillä hinnalla pelkät pääruuat ja yhdet juomat.

Vierailija
25/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin porukkamatkalla ulkomailla. Ravintolassa aina tempaisivat taskulaskimet laskeakseen että lasku menee varmasti tasan. Toki ymmärrän että kun kaikki on samassa ei kukaan halua koko laskua maksaa. Mutta itse pyöristän omasta summastani seuraavaan järkevään tasarahaan, jos vaikka osuuteni on n. 18€ laitan 20€ ja sillä selvä, enkä todellakaan ala mitään hiluja siinä penäämään. Jotenkin noloa.

Vierailija
26/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä lähtisi lomalle toisen perheen kanssa.

Vierailija
27/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et yhtään kerro, onko toisen perheen rahatilanne huono. Onhan selvää, jos rahaa ei ole paljon käytettävissä, että kaikesta pitää säästää. Tästä ei ehkä ole kyse tai se ei ole tullut mieleesi. 

Tuollainen monen perheen loman onnistuminen yhdessä voi olla aika vaikeaa. Just erilaiset kulutustottumukset aiheuttavat ongelmia. 

Vierailija
28/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et yhtään kerro, onko toisen perheen rahatilanne huono. Onhan selvää, jos rahaa ei ole paljon käytettävissä, että kaikesta pitää säästää. Tästä ei ehkä ole kyse tai se ei ole tullut mieleesi. 

Tuollainen monen perheen loman onnistuminen yhdessä voi olla aika vaikeaa. Just erilaiset kulutustottumukset aiheuttavat ongelmia. 

Jos on varaa lähteä lomalle ulkomaille, ei voi olla muutamasta kymmenestä sentistä kiinni. Tuossa oli puhe juurikin pikkupihistelystä, ei siitä ostetaanko lomalta tuliaisiksi parin tonnin läppäri.

Vierailija
29/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko mielenterveys- tai sitten taloudellinen ongelma. Ehkä kaveriperhe on todella köyhä.

Vierailija
30/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä susta on monen perheen loma? Kaksi on monta perhettä vai? Meitä lomailee jopa 4 perhettä yhdessä. Vuokrataan huvila ja useampi auto. Koko lomaa ei liikuta yhdessä. Itse shoppailen aika huolettomasti, ja jotkut ei osta mitään. Vietän mieluummin aikaa ostoskadulla kuin museossa, ja aina on löytynyt innokkaita sekä shoppailukaveriksi että toisten museokierroksille.

Vierailija
31/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja. Lomalla maksan paremmasta hotellista vähän enemmän, mutta en käy joka ilta syömässä ns. hyvin. Olen tyytyväinen Street Food -tyyppisiin annoksiin, jotka on maukkaita ja edullisia. Annos mukaan, olut kaupasta ja puistoon tai rannalle syömään. 

Olin viime vuonna matkalla seurueessa, jonka päivän pääasia oli se iltasyöminen ja juominen. Joka ilta noin satanen ravintoloihin, jotka ei välttämättä edes olleet mitenkään erityisen hyviä. Sellasta matkaa en enää tee. 

Joka ilta satanen? Ja montako oli seurueessa? Meillä syötiin viime kesänä sekä Espanjassa että Bulgariassa isot illalliset 6 hlöä, joista 2 lasta. Oli alkupalat, pääruuat, jälkkärit, oluet ja limut ja vähän viiniä. Loppulasku oli Espanjassa noin satanen illassa ja Bulgariassa noin 60-80€. Minusta edullista! Suomessa syö sillä hinnalla pelkät pääruuat ja yhdet juomat.

Onko sillä merkitystä? Pointti tässä on se, että ihmiset arvottaa eri asioita. Yhdelle hyvä loma tarkoittaa joka ilta kolmen ruokalajin illallisia "hienoissa" ravintoloissa, minulle se on jotain muuta (esim. piknik auringonlaskussa). 

Mielestäni ulkomailla on helppo säästää ruoasta, koska hyviä vaihtoehtoja on paljon. Mutta en kuitenkaan sentään juokse puoli kaupunkia läpi säästääkseni muutaman sentin colapullosta :) Miksi matkustaa lainkaan, jos ihan jokaisen euron kuluttaminen ahdistaa?

Vierailija
32/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää provo vai ootko kirjoittanut aiheesta joskus aiemminkin? Muistan lukeneeni hyvin samanlaisen aloituksen jo joitain vuosia sitten. Jos olitte taas saman porukan kanssa reissussa niin kai jo tiesitte että he on pihejä.

Tuollaisia ihmisiä löytyy ja kerrottavaa riittää. Minä osaisin kuvata heti kolme samankaltaista, joista yhden kanssa on oikeasti tuonkaltaisia kokemuksia.

Vierailija
33/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskitie on paras. En ymmärrä laivalle lähtijöitä jos rahaa ei ole. Ei varaa syödä eikä varaa tehdö ostoksia.

En lähde kenenkään kanssa matkalle jos pihistellään kaikesta. Lomalla kuuluu syödä kunnolla mutta sen ei tarvitse olla kallis paikka.

Vierailija
34/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tää ole pihistelyä koska syöt kumminkin hyvin ja itse tykkään noista että jopa parempaa kun siellä ravintolassa ja rennompaa.

Vierailija
35/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot varmaan mun sisko. Ootkin aina pers'auki sun typerien tuhlailujesi kanssa. Ikinä et tajua, että niistä pienistä ostoksista kasvaa iso suma. Sitten käydään äiteen luona syömässä, kun omat hynät ei riitä ruokaan. Edes lasten ruokaan. Mutta onneksi niillä on kaikki mahdollinen, ja jos ei ole, niin kyllä mummilta voi pyytää.

Vierailija
36/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan sitten se pihi ja köyhä kun lomalla säästän majoituksesta, joko maksamalla hotellin jo puoli vuotta ennen matkaa tai menemällä halpaan hostelliin. Vettä säästän juuri noin, miksi ostaa kalliilla kun hotellista saa ilmaiseksi? Kaikissa maissa en tosin uskalla ottaa hanasta vettä.

Säästän rahaa nähtävyksiin, liikkumiseen, ruokailuun, niissä kaikissa pystyy säästämään jos haluaa. Vanhemmiten alkaa mukavuus kiinnostaa mutta esim. Euroopan kaupungeissa viikonloppureissua varten ei kannata ottaa hotellihuonetta kun ei siellä aikaa vietetä. Hostelli tai vastaava käy hyvin.

Jokainen elää tavallaan. Teidän ei varmaan kannata mennä kyseisen perheen kanssa reissun jos ei kemiat kohtaa.

Vierailija
37/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni kamalin reissu: 19-vuotiaana kahden todella pihin kaverin kanssa Euroopassa. Toinen kehuskeli kotiin päästyämme sillä, ettei kulunut kuin puolet matkalle varatuista rahoista. Ei kulunut ei. Esimerkiksi yö Berliinin juna-asemalla oli ikimuistoinen tapa säästää pari kymppiä!!! Kävi nimittäin niin, että halpa hostelli oli buukattu täyteen ja kunnon hotellissa olisi ollut tilaa, mutta kaveri ei halunnut tuhlata siihen! Mukavampi nukkua toinen silmä raollaan aseman penkillä juoppojen ja narkkareiden näkyvillä. Lontoossa minä pesin pyykkini pesulan koneella. Molemmat kaverit tunkivat koneeseen muutamat paidat ja housut "kun sinne vielä mahtuu". Yllättäen pesuaineet jäi kunnolla huuhtoutumatta, koska kone oli tungettu liian täyteen ja kiukusta puhisten maksoin toisen pesun. Kumpikaan ei tarjoutunut maksamaan. Oli meillä toki hienojakin hetkiä, ja Lontoossa vietettiin aikaa museoissa, siinä ei sentään pihtailtu.

Vierailija
38/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin pohditaan tarkkaan mihin rahaa käytetään loman aikana. Kesälomabudjetti on yleensä ~4000€ ja haluamme sillä mahdollisimman pitkän ulkomaanmatkan.

Lyhyt loma rahaa levitellen tai pitkä loma hieman pihimmin eläen, ei ole vaikea valita.

Vierailija
39/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 jatkaa.... Unohtui huvittava juttu kyseiseltä reissulta. Toinen kavereista oli tunkenut rinkkansa kaiken viimeisenkin tilan täyteen vessapaperia. Hedelmäpussiin oli laitellut valmiiksi 2-3 paperipalan kerta-annoksia. Kysyin syytä siihen, niin yleisövessat oli kuulemma niin kalliita, ettei 10 kertaa päivässä kannata maksaa vessakäynnistä, jos ollaan kaupungilla. Ei ollut vitsi. Hän on kyykkinyt puistojen laidoilla paperit pussissa.

Vierailija
40/48 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät elää niin.

Ei liity koyhyyteen, vaan ihmisluonteeseen. Rikkaatkin voivat olla pihejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi