Miten saada lapset olemaan hiljaa?
Meillä 2puoli ja vajaa 5 vuotiaat pojat. Ovat rauhallisuus ja tottelevaisuusasteikolla ehkä keskitasoa, jopa hiukan helpompia. Sisällä ei saa huutaa, juosta eikä hyppiä ja sen uskovatkin ihan hyvin. Sen sijaan puhuvat, päästävät ääniä ja laulavat aika paljon kantavalla äänellä. Olemme koettaneet opettaa niin vaikka niin saa tehdä niin koko aikaa ei voi suu käydä, välillä pitää olla ihan hiljaakin. Mölinä on kovempaa kahdestaan, yksinään ovatkin suht hiljaa. Yleensä haluavat kuitenkin leikkiä yhdessä.
Jos ei onnistu niin sitten rauhallisiin hommiin pöydän ääreen.
Itse pidän melu ja riehutasoamme melko tyydyttävänä. Mieheni sitä vastoin on intro ja erityisherkkä ja normaalikin lasten ääntely häiritsee häntä. Lapset siis saavat silti äännellä, olla lapsia jne ja hän tajuaa ettei voi edellyttää heiltä aikuisen pidättyväisyyttä. Kuitenkin äänet stressaavat häntä hirveästi, vaikka hänellä on oma lukollinen huone ja kuulisyojaimet.
Haluaisin kolmannen lapsen epätoivoisesti ja mieheni ei siihen suostu mitenkään. Kuulemma jos lapset olisivat hiljaisia ja kiltimpiä (tottelevaisuus ja tyytyväisyys) voisi harkita asiaa.
Kommentit (19)
Ei mitenkään. Teettäkää miehellesi korvatulpat, jotka vaimentavat ääniä. Niitä saa esim. liikkeistä, joissa myydään työvaatteita ja työturvallisuuteen liittyviä juttuja. Teetettyihin korvatulppiin saa erilaisia filttereitä, joilla saa säädeltyä vaimennusta. En kirjoita tätä vitsillä, vaan ihan tosissani, olen itsekin tässä miettinyt, hankkisinko sellaiset tulpat. Muistaakseni ne maksavat noin satasen. Kestävät vuosia ja vuosia, luulen, että mun veljellä on edelleen ne samat, jotka teetti armeijaan parikymmentä vuotta sitten.
-
Se on ihan fakta, että lapsia ei saa hiljaiseksi. Lapset eivät kykene säätelemään puhettaan ja käytöstään sillä tavalla, että äänistä häiriintyvä ihminen ei häiriintyisi. Mulla itsellä on myös ongelma, että stressaannun lasten meluamisesta ja olen sitten ärtynyt koko ajan.
Sanot heille että jos kaikki käyttäytyisi kuin viidakkoapinat niin meno näyttäisi tältä:
Ovatkohan nuo tulpat merkittävästi paremmat kuin apteekin korvakitit? Jos joo niin niihin kannattaisi investoida. Ja tuntuvatko korvissa mukavammilta?
Mieheni ei siis vaadi lapsilta kehituksellisesti mahdottomia, mutta kärsii ja saa fyysisiä oireita melusta, vaikka meillä on mielestäni hiljaisempaa kuin muissa tutuissa lapsiperheissä. Ja tosiaan uutta vauvaa ei tipu elleivät lapsemme muutu aikuismaisen hiljaisiksi ja keskivertotottelevaisista supertottelevaisiksi. Eli totellaan yleensä viivyttelemättä, kiukkuitkuja ja kitinää vain hyvin harvoin jne.
Hän itse ei möykännyt introna ja ainoana lapsena. Totteli aina heti, vanhempien ei tarvinnut nöhdä vaivaa asian eteen, isänsä pelottava. hänen sukulaislapsensa samanlaisia, heidänkin isä pelottava. Nämä suvun tytöt aina leikkineet hiljaa kotia ja säikähtäneet vanhemman pientäkin ankaruutta niin etteivät ole yhtään uskaltaneet uhmata, väittää vastaan.
Itse olin ainoa myös ja kova puhumaan ja hoilottamaan...
No sanot niille että ovat hiljaa. Meillä on kolme poikalasta ja kyllä ne osaa hiljaa olla, kun asiallisesti sanotaan.
Onko sun lapset jotain kehareita kun eivät ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Ovatkohan nuo tulpat merkittävästi paremmat kuin apteekin korvakitit? Jos joo niin niihin kannattaisi investoida. Ja tuntuvatko korvissa mukavammilta?
Mieheni ei siis vaadi lapsilta kehituksellisesti mahdottomia, mutta kärsii ja saa fyysisiä oireita melusta, vaikka meillä on mielestäni hiljaisempaa kuin muissa tutuissa lapsiperheissä. Ja tosiaan uutta vauvaa ei tipu elleivät lapsemme muutu aikuismaisen hiljaisiksi ja keskivertotottelevaisista supertottelevaisiksi. Eli totellaan yleensä viivyttelemättä, kiukkuitkuja ja kitinää vain hyvin harvoin jne.
Hän itse ei möykännyt introna ja ainoana lapsena. Totteli aina heti, vanhempien ei tarvinnut nöhdä vaivaa asian eteen, isänsä pelottava. hänen sukulaislapsensa samanlaisia, heidänkin isä pelottava. Nämä suvun tytöt aina leikkineet hiljaa kotia ja säikähtäneet vanhemman pientäkin ankaruutta niin etteivät ole yhtään uskaltaneet uhmata, väittää vastaan.
Itse olin ainoa myös ja kova puhumaan ja hoilottamaan...
Ei mitään tietoa apteekin korvakitistä, mutta noihin tulppiin saa erilaisia filttereitä erilaisiin tarpeisiin, joten eivätköhän ole.
Vierailija kirjoitti:
No sanot niille että ovat hiljaa. Meillä on kolme poikalasta ja kyllä ne osaa hiljaa olla, kun asiallisesti sanotaan.
Onko sun lapset jotain kehareita kun eivät ymmärrä?
Höpsistä pönttöön.
Kuinka tilavasti asutte? Minua on auttanut sietämään lasten melua se, että lapsilla on kunnollinen leikkihuone erillään olohuoneesta ja keittiöstä. Välillä on mukavan hiljaista, kun he syventyvät siellä leikkeihin. Jos volyymitaso nousee liikaa, laitan oven kiinni. Itse tykkään, kun kodissa on sen verran tilaa, että kaikilla on mahdollisuus halutessaan rauhoittua. En tykkää olla edes mieheni kanssa koko aikaa samassa tilassa, vaikka hän ei erityisen meluisa olekaan, vaan kaipaan päivittäin edes jonkin aikaa omaa rauhaa. Tai sitten järjestätte miehellesi rauhallisen tilan, jossa hän voi viettää aikaa päivittäin. Meluakin kestää paremmin, jos tietää, että siitä saa halutessaan hengähdystauon. Jos melua ei pääse pakenemaan mihinkään, se lisää sen stressaavuutta, vaikka ei edes "niin paha" olisikaan.
-jos varaa, muuttakaa isompaan, kaksikerroksiseen asuntoon,niin mies voi olla eri kerroksessa
- lapsia ei saa hiljaisiksi ja kuulostaa että lapsenne jo ovatnormaalia hiljempaa. JOs ne pitää saada hiljaiseksi,niin 1) ulkoilette ihan mahdottoman paljon 2) anna niiden katsoa videoita, leikkiä älypuhelimella, tietokoneella, tabletilla päivät pääksytysten. Sillä lapsista saa näppärästi äkkiä hiljaisia koneenjatke-zombeja (sitäkö mies haluaa...)
- lapset hiljenee iän myötä, ei tuo vaihe kestä kuin muutaman vuoden. Ehkä voitte harkita lasta sitten muutaman vuoden päästä kun nuo jo kasvaneet, ehkä jo koulussa?
Ulkoilemme paljon ja järjestän muutenkin aktiviteettia kotona ja muualla. Olemme tosi paljon poissa kotoa, joten miehelläni on paljon aikaa olla yksin kotona. Lisäksi menevät aikaisin nukkumaan. Asumme kerrostalossa, alle kouluikäisiä en uskalla pihaan laittaa yksin.
Miehellä oma huone, lapsilla myös. En vaan uskalla jättää 2v valvomatta ovi kiinni sinne koska pelkään että kiipeää hyllyyn, laittaa suuhun jotain jne vaikkakin epätodennäköistä. Mies ei suostu pulttaamaan hyllyjä kiinni. Isompi ei halua/uskalla olla huoneessa yksin ovi kiinni. Poikia vaikea erottaa toisistaan, haluavat olla aina yhdessä. Pöytäpuuhia tehden ovat hiljaa mutteivat noin pienet, varsinkaan 2v jaksa tuntikausia piirtää jne.
Mä haluan kolmannen lapsen niin, niin hirveästi😥 itse asiassa suurperheen, mutta sen nyt tajuan että se on mieheltäni liikaa vaadittu...
Miehesi ei suostu tekemään kodistanne turvallista lapsille???? Sori mutta hän kuulostaa täydelliseltä idiootilta. Itsekäs paska.
Kiitos ihanista viesteistä. Ei varaa isompaan kämppään. Tosi harvoin annan olla ruudulla, joten sekään ei ratkaisu.
Jos lapset puheliasta sorttia niin eiköhän ne hölötä ja päästä "leikkiääniä"vielä kouluiässäkin?? Leikitään hevosta, päästetään raketin, pyssyn ääniä jne. Ja aikuisina, itse ainakin puhun paljon 😃 ja kovaa. se myös rasittaa miestäni välillä 😀
Mikä on teidän mielestämme hiljaisuus/rauhallisuustaso, johon esim. 4-v pitäisi kehityksellisesti pystyä, jos sitä vaaditaan hyväksyttävillä kasvatustavoilla,ei esim väkivallalla?
"ennen vanhaan lapset saivat näkyä mutta eivät kuulua"
Pitääköhän tuo paikkaansa vai onko pelkkä myytti? Jos totta niin miten tavoitteeseen päästy?
Vierailija kirjoitti:
"ennen vanhaan lapset saivat näkyä mutta eivät kuulua"
Pitääköhän tuo paikkaansa vai onko pelkkä myytti? Jos totta niin miten tavoitteeseen päästy?
Pitää paikkaansa sikäli, että vaikkapa kahvipöydässä lapset saivat näkyä, mutta eivät kuulua. Kuitenkin kun lapset leikkivät omia leikkejään, he leikkivät niitä usein keskenään, eivät yleensä aikuisten läsnäollessa. Nykyään lapsia vahditaan (ja lapsia kuoleekin tämän takia onnettomuuksissa vähemmän), joten lapset ovat siinä aikuisten silmän alla.
Muuhun en osaa sanoa, mutta tuollaiset yksilölliset, asiakkaan korvakäytävän muodon mukaan valetut korvatulpat on kyllä hyvät. Ja tosiaan saa eriasteisen vaimennuksen vaihdettavilla suotimilla. Muusikkopiireissä ovat suosittuja. Oikein käytettynä vuosia kestävä tuote. Suurin uhka on, että kadottaa ne tulpat. Löytyy hakemalla esim. "valetut korvatulpat".
Kertokaahan käytännössä, miten teillä vaiennetaan lapset tai lapsuudenkodissasi?
Anna niille sukkasaippuaa tai märkää pyyheliinaa.
Sun täytyy olla enemmän lasten kanssa myös ulkona saavat riehua tarpeeksi.