Onko tämä riittävä syy erota?
Parina päivänä ennen 20-vuotis hääpäivää oltiin miehen kanssa jouduttu tivaamaan yhdestä asiasta ja ilmeisesti siitä suuttui niin palon, että 20-vuotis hääpäivänämme mieheni sanoi katuvansa että meni kanssani naimisiin. Silloin muistin, että oli sanonut samalla tavalla jo 10-vuotis hääpäivänäkin. Olin o aiemminkin tajunnut tämän, mutta nyt totuus piirtyi erityisen selvästi: tajusin, että mies on onnellinen vain harrastustensa parissa ja koko perhe-elämä on hänelle pakkopullaa. On melkein aina pahantuulinen kun joutuu olemaan minun tai lasten seurassa. Itse ei koskaan keksi meille mitään kivaa, suunnittelee vain omia menojaan ja harrastuksiaan. Ja sitten kun minä yritän järjestää jotain, pilaa tunnelman kireydellään tai mökötyksellään.
Minä rakastan jostain syystä yhä miestäni, on hänessä hyviäkin puolia, mutta eikö ole aika surulista meille molemmille, että elämä menee näin? Joku voisi nauttia minun seurastani ja haluta tehdä minun kanssani asioita. Minulla on muutamia hyviä ystäviä, jotka pitävät minusta. Miehelläni ei sen sijaan ole yhtään läheistä ystävää. Oikeastaan mekään emme ole ystäviä koskaan olleet. Mutta saattaisihan mieskin löytää kalastavan ja metsästävän naisen. On vain niin surullinen olo.
Kommentit (5)
Olette eläneet parina jo pitkään. Yhteisiin vuosikymmeniin on varmasti mahtunut kaikenlaista. Nyt mietit, minkälaista vaihetta mies sitoutumisessaan elää, kun sanoi noin?
Miten olette hoitaneet parisuhdettanne? Ilmaisseet toisillenne toiveitanne ja tarpeitanne häntä kohtaan? Kertoneet omista tunteistanne ja odotuksistanne? Kuunnelleet, kun toinen kertoo kaikkea tätä? Miten olette vaalineet parisuhteen läheisyyttä?
Jos tuntuu, että oikein ei olla, niin mitäs jos varaisittte 20-v -lahjaksi itsellenne lahjan; etelänmatkaa antoisampi saattaisi olla parisuhdekurssi. Siellä opetellaan yhdessä toisten kanssa parisuhteen viestintätaitoja ja pyritään vahvistamaan läheisyyttä ja yhteenkuuluvuutta. Mm. Parisuhde Kataja järjestää laadukasta parisuhdetoimintaa.
Miltä kuulostaa?
Riidan keskellä saattaa heittää sellaistakin, joka ei ole ihan totta. Tuo voisi päästä minunkin suustani, mutta ikinä en oikeasti haluaisi erota.
Juttele asiasta miehelle. Kerro kaikki mitä kerroit tännekkin. Ja kysy että onko perhe-elämä pakkopullaa ja että mitä hän haluaa että asialle tehdään.
Kaikki syyt ovat riittäviä. Jos haluat erota, voit erota.
Parisuhteessa on aina kaksi tyyppiä ja molemmilla vastuuna puolet suhteesta. Aika kumma kommentti mieheltä!
Kun hän on huomannut virheen elämässään, on hänen tehtävä asialle jotain. Vastuutonta vierittää omaa vastuuta toisen niskoille. Tai edes yrittää semmoista. Miksi mies ei nosta kissaa pöydälle ja ala puhumaan itseään häiritsevistä asioista vaan mököttää vaan? Ei sulla tai kenelläkään ole kristallipalloa tai ennustajan kykyjä tunnistaa toisen päässä liikkuvat asiat.
Varatkaa aika parisuhde terapiaan missä puhua asioista mikäli ei kotona onnistu. Riidellä ei kannata, se auta mitään.