Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Supistuksiako? Rv 17

Vierailija
07.07.2016 |

Oon nyt muutamana päivänä tuntenut kokoaikaista paineen tunnetta vatsassa, kävellä pitää kumarassa, tuntuu koko aika että kakattaa, eikä olo helpotu vaikka kävisikin ulostamassa. Vihlontaa tuntuu alapäässä ja peräsuolessa. Myös mahasta vihlaisee välillä kovasti, viime yönä heräsin tähän viiltävään kipuun mahassa. Lisäksi selkä ollut tänään normaalia kipeämpi, mutta lähinnä yläselkä. Vatsa on kova koko ajan. Mutta jos jalat laittaa koukkuun, niin vatsa vähän pehmenee ilmeisesti läskien takia. Eikai läskien kuulu kovettua supistuksissa? Maha on kova vain alavatsalta, ylävatsa normaali. Eilen kävin neuvolassa , jossa samalla katsoi kohdunkaulan tilanteen, joka oli normaali 5 cm. Miten nopeasti supistukset voivat aiheuttaa kohdunkaulan lyhenemisen. Itseäni huolestuttaa kovasti, ennenaikainen synnytys pelottaa. Onko nämä kuvailemani edes supistuksia? Voiko syytä huoleen olla, vaikka eilen oli kohdunkaulan mitta normaali. Esikoista odottelen.. olisitko itse huolissaan?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vastaavaa rv 18 alkaen ja hyvin pian olinkin sairaslomalla loppuajan. Välillä oltiin sairaalassa ja annettiin keuhkoja kypsyttävää kun ajateltiin että tulee sieltä ennen aikojaan.. 

Minulta otettiin kaikki testit ja kuitenkin vasta synnytyksessä todettiin b-streptokokki positiivisena, (vaikka tämäkin sanottiin että oli tutkittu aiemmin) eli luulen koko raskauden kestäneiden supistusten johtuvan tästä. Tämähän aiheuttaa keskenmenoja. 

Joten sinuna suhtautuisin todella vakavasti, otattaisin kaikki mahd testit ja LEPÄÄ. Huolestuttavaa on mikäli tuo lepääminenkään ei auta. Ota asia puheeksi. Ja tsemppiä! :)

Vierailija
22/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vastaavaa rv 18 alkaen ja hyvin pian olinkin sairaslomalla loppuajan. Välillä oltiin sairaalassa ja annettiin keuhkoja kypsyttävää kun ajateltiin että tulee sieltä ennen aikojaan.. 

Minulta otettiin kaikki testit ja kuitenkin vasta synnytyksessä todettiin b-streptokokki positiivisena, (vaikka tämäkin sanottiin että oli tutkittu aiemmin) eli luulen koko raskauden kestäneiden supistusten johtuvan tästä. Tämähän aiheuttaa keskenmenoja. 

Joten sinuna suhtautuisin todella vakavasti, otattaisin kaikki mahd testit ja LEPÄÄ. Huolestuttavaa on mikäli tuo lepääminenkään ei auta. Ota asia puheeksi. Ja tsemppiä! :)

Sulla siis lyhensi kohdunkaulaa noi supistukset? Mikä rv syntyi ? Kuinka nopeasti kohdunkaulasi lyheni?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/33 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ehti se tulehdus ilmeisesti jyllätä pitempäänkin, ekoja oireita oli samoilla viikoilla kun sulla ( saman tyyppisiä kun sulla, mutta neuvolan mukaan normaalia), sitten viikolla 23 neuvolasta vihdoin kehotettiin menemään lääkäriin (ehdottivat yksityistä tai työterveyttä), ja viikolla 25 kohdunkaulan tilanne oli hyvä. Tällöin olin jo saanut lääkkeet tulehdukseen. Jälkitarkastuksessa viikolla 27 tai 28 kävi sitten ilmi, että kohdunkaula oli lyhentynyt ja alkanut avautua. Siitä asti ollut vuodelevossa, ja tilanne parantunut niin, että saan jo vähän liikkuakin. Mulla oli siis lisäksi oireena vereslimainen vuoto, olin vaan niin onnellinen kun se loppui etten tajunnut huolehtia enää niistä jomotuksista yms ( kun neuvola oli kerran hokenut niiden olevan normaalia).

-

Lähinnä siis koitin sitä sanoa, että sulla on hyvä tilanne, kun näytteet on otettu ja asiaa tutkitaan. Toki jokainen on erilainen, mutta mulla ainakin se lyhentymien kesti aika kauan, ja tosiaan siihen viikkoon 28 asti olin täysillä töissä leväten vaan iltaisin tms.

1&11&joku muu

Vierailija
25/33 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytynee soittaa neuvolaan, kun mietityttää kovasti, uniinkin ilmestynyt nämä ongelmat. Mä jopa toivon että mulla ois joku tulehdus, niin se saattaisi selittää nämä tuntemukset. Mitähän se neuvolan täti ajattelee kun taas soitan vaikka juuri katsottu kohdunsuun tilanne ja otettu virtsakokeita :D

ap

Vierailija
26/33 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytynee soittaa neuvolaan, kun mietityttää kovasti, uniinkin ilmestynyt nämä ongelmat. Mä jopa toivon että mulla ois joku tulehdus, niin se saattaisi selittää nämä tuntemukset. Mitähän se neuvolan täti ajattelee kun taas soitan vaikka juuri katsottu kohdunsuun tilanne ja otettu virtsakokeita :D

ap

Mun mies alkais nauraa hysteerisesti, jos näkis mun kirjoittavan tän mutta koita olla stressaamatta. se stressi on vauvalle todella huono asia. Ja tiedän ettei todellakaan ole helppoa... Koita myös keksiä jotain tekemistä itsellesi, lue tai ala katsoa jotain sarjaa tai neulo, mitä vaan voit leväten tehdä, silloin ehkä ajatukset pysyy paremmin jossain muussa kuin tuossa huolta aiheuttavassa asiassa. Ja voit toki soittaa sinne neuvolaan jos se sua rauhoittaa, mutta ne viljelytulokset ei tule sen nopeammin kuitenkaan. Itse olin ihan huonona, kun näytteet otettiin tiistaina eikä vljely ollu valmis vielä perjantainakaan vaan jouduin odottamaan maanantaihin... Ja sua sentään on kuunneltu siellä neuvolassa, ja pääsit nopeasti labroihin, mun kyselyt vaan kuitattiin huolestuneen ensiodottajan paniikkina. Tsemppiä, ajattele hyviä asioita, niillä on oikeasti iso merkitys sun omaan vointiin.

1&11&jne

Vierailija
27/33 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mun mies alkais nauraa hysteerisesti, jos näkis mun kirjoittavan tän mutta koita olla stressaamatta. se stressi on vauvalle todella huono asia. Ja tiedän ettei todellakaan ole helppoa... Koita myös keksiä jotain tekemistä itsellesi, lue tai ala katsoa jotain sarjaa tai neulo, mitä vaan voit leväten tehdä, silloin ehkä ajatukset pysyy paremmin jossain muussa kuin tuossa huolta aiheuttavassa asiassa. Ja voit toki soittaa sinne neuvolaan jos se sua rauhoittaa, mutta ne viljelytulokset ei tule sen nopeammin kuitenkaan. Itse olin ihan huonona, kun näytteet otettiin tiistaina eikä vljely ollu valmis vielä perjantainakaan vaan jouduin odottamaan maanantaihin... Ja sua sentään on kuunneltu siellä neuvolassa, ja pääsit nopeasti labroihin, mun kyselyt vaan kuitattiin huolestuneen ensiodottajan paniikkina. Tsemppiä, ajattele hyviä asioita, niillä on oikeasti iso merkitys sun omaan vointiin.

1&11&jne

Ei tosiaankaan onnistu multa toi stressaamattomuus :( välillä päätän aina että "nyt en stressaa ennenkuin tulee verta" mutta kuinka nopeasti ne lupaukset unohtuukaan. Kiva kun oot jaksanut kertoa omia kokemuksia. Musta ois tärkeää saada tietää että voinko esim. liikkua normaalisti vaikka se sattuukin mahaan enemmän olla pystyssä kuin maata. Kun makoilen, oon koko aika puhelimella ja etin netistä tietoa. Ja tietohan lisää tuskaa. Mun pitäis saada lähteä jonnekkin huitelemaan et ajatukset sais pois hetkeksi edes tästä, mutta kun ei uskalla oikein liikkua ja muutenkin se on aika hankalaa. Onkohan noita labrakokeita otettu riittävästi, kun otettiin vain kolme ( Fl-BAktVr, U -CtGcNhO, U -BaktVi) ?

Tuleeko noista kokeista esim. streptokokit ilmi? Jännä että sulla mennyt noin kauan tuloksien odotteluun. Neuvolasta soittaavat jos on jotain. Mistähän voisin itse seurata/kysyä onko tulokset jo tulleet...

Vierailija
28/33 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

1&11&jne

Ei tosiaankaan onnistu multa toi stressaamattomuus :( välillä päätän aina että "nyt en stressaa ennenkuin tulee verta" mutta kuinka nopeasti ne lupaukset unohtuukaan. Kiva kun oot jaksanut kertoa omia kokemuksia. Musta ois tärkeää saada tietää että voinko esim. liikkua normaalisti vaikka se sattuukin mahaan enemmän olla pystyssä kuin maata. Kun makoilen, oon koko aika puhelimella ja etin netistä tietoa. Ja tietohan lisää tuskaa. Mun pitäis saada lähteä jonnekkin huitelemaan et ajatukset sais pois hetkeksi edes tästä, mutta kun ei uskalla oikein liikkua ja muutenkin se on aika hankalaa. Onkohan noita labrakokeita otettu riittävästi, kun otettiin vain kolme ( Fl-BAktVr, U -CtGcNhO, U -BaktVi) ?

Tuleeko noista kokeista esim. streptokokit ilmi? Jännä että sulla mennyt noin kauan tuloksien odotteluun. Neuvolasta soittaavat jos on jotain. Mistähän voisin itse seurata/kysyä onko tulokset jo tulleet...

No jos noi on supistuksia, niin silloin se lepo on tärkeää. Mulla tosiaan ehti paikat alkaa aueta, mutta kolmen viikon sinnikkäällä levolla ( kävin tyyliin vessassa, ei muuta ja välillä söinkin makuullani) ja antibiooteilla tilanne parani niin, että saan olla välillä jo pystyssäkin. Tänäänkin olen menossa ruokakauppaan mukaan, jee :)

Toi eka on mun mielestä se streptokokki, ja se viljelyn kesto riippuu ihan siitä miten ne kasvaa. Mulla sotki toi viikonloppu, näyte otettiin ti-iltana, eikä se sitten ollut perjantaiksi ehtinyt + puuttui jotkut herkkyydet minkä perusteella määrätään se lääke. Silloin pe siis tiedettiin jo että joku tulehdus on. Toisella kerralla näyte otettiin pe-aamuna ja tulokset tuli alkuviikosta eli muutaman päivän se vaan käsittääkseni vie. Mulla noi tehtiin yksityisellä, neuvolassa ei ollut antaa aikaa tms. Virtsakoe otettiin neuvolan kautta, ja sen tuloksesta ne kyllä soitti heti, vaikka oli negatiivinen.

Siks ehdotinkin tuota lukemista tms koska se netissä pyöriminen & tiedon etsintä ei varmasti helpota sun oloa. Been there, done that.

Vierailija
29/33 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No soitin neuvolaan ja kerroin että huolestuttaa. Kaksi kokeen tulosta oli tullut, molemmat normaaleja. Sain terveyskeskuslääkärille päivystysajan kohdunsuun tilanteen tarkistamiseksi. Kävin lääkärissä, se vaan käsin tunnusteli kohdun suun ja sanoi sen olevan normaali. Tuleekohan käsintunnustelemalla yhtä luotettavaa tulosta kuin ultraamalla? Lääkäri sano että ois hyvä jos liikkuisin myös vähän, mutta en uskalla jos noi onkin supistuksia ja muutenkin hankalaa liikkuminen pahoinvoinnin ja kipujen vuoksi. Mutta pitää yrittää laittaa kännykkä pois ja ruveta tekemään jotakin.. Kolmen viikon päästä on rakenneultra niin aion siellä pyytää, että tarkistaisivat taas tilanteen. Ei kai mulla mitään hätää ole, kerta ei ollut tulehduksia ja kohdunsuu normaali? Nyt lopetan oireiden kyttäilyn, helpommin sanottu kuin tehty ;D

Ap

Vierailija
30/33 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon soittanut synnäriltä ohjeita jo rv14 kovien alavatsakipujen takia. Ei siinä mitään menetä, vaikka sinne soittaisitkin.

Vierailija
31/33 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon soittanut synnäriltä ohjeita jo rv14 kovien alavatsakipujen takia. Ei siinä mitään menetä, vaikka sinne soittaisitkin.

Mulle sanottiin että tavan päivystykseen voi soittaa jos on huolissaan jostakin eikä pysty neuvolan puhelintuntiin asti odottelemaan.. itestä vaan tuntuu ettei ne tuolla tavan päivystyksessä mitään tiiä näistä. :D

Ap

Vierailija
32/33 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kolmatta kertaa raskaana ja juurikin viikolla 17 myös. Mulla alkoi vatsan kovettumiset (supistukset) jo tuolla rv10 ja tulevat aina silloin kun on ummetusta. Kannattaa siis pitää huoli, että vatsa toimii kunnolla. Itse aloin käyttämään Smartlaxia ja sen jälkeen on supistuksetkin lakanneet lähes kokonaan, mutta heti kyllä huomaa jos unohtaa tuota litkua juoda ja vatsan toiminta hidastuu.

Vierailija
33/33 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että tämä on ärsyttävä vastaus, mutta kuulostaa hyvin tavalliselta ekaa lastaan odittavan hysterialta. Ekaa odottavat on usein saikulla pitkään harjoitussupistusten ja kohdun eri kasvu- ym. kipujen takia, lopulta synnytyksiä käynnistellään yliaikaisina. Vasta synnytettyäsi ymmärrät, ettei niillä harkkasupistuksilla tosiaan vielä vauvoja synnytetä.

Jos sulla on labrat puhtaat, eilinen ultra kertoi kohdunkaulaa olevan 5cm, tänään sisätutkimuksessa sama juttu, niin kehoittaisin rauhoittumaan. Nyt ei ole mitään viitteitä ennenaikaisesta synnytyksestä/keskenmenosta. Tietty jos vointi huononee, niin sitten uudestaan lääkäriin. Sulla on 23 viikkoa raskautta jäljellä etkä voi mitenkään vahdata hysteerisenä jokaista nipistystä ja muljahdusta. Rauhoitu ja nauti raskaudestasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi