Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Supistuksiako? Rv 17

Vierailija
07.07.2016 |

Oon nyt muutamana päivänä tuntenut kokoaikaista paineen tunnetta vatsassa, kävellä pitää kumarassa, tuntuu koko aika että kakattaa, eikä olo helpotu vaikka kävisikin ulostamassa. Vihlontaa tuntuu alapäässä ja peräsuolessa. Myös mahasta vihlaisee välillä kovasti, viime yönä heräsin tähän viiltävään kipuun mahassa. Lisäksi selkä ollut tänään normaalia kipeämpi, mutta lähinnä yläselkä. Vatsa on kova koko ajan. Mutta jos jalat laittaa koukkuun, niin vatsa vähän pehmenee ilmeisesti läskien takia. Eikai läskien kuulu kovettua supistuksissa? Maha on kova vain alavatsalta, ylävatsa normaali. Eilen kävin neuvolassa , jossa samalla katsoi kohdunkaulan tilanteen, joka oli normaali 5 cm. Miten nopeasti supistukset voivat aiheuttaa kohdunkaulan lyhenemisen. Itseäni huolestuttaa kovasti, ennenaikainen synnytys pelottaa. Onko nämä kuvailemani edes supistuksia? Voiko syytä huoleen olla, vaikka eilen oli kohdunkaulan mitta normaali. Esikoista odottelen.. olisitko itse huolissaan?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroitko noista tuntemuksista myös siellä neuvolassa?

Vierailija
2/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäyksenä: en käy töissä tällä hetkellä ja viikot menee olosta johtuen sängyn pohjalla maatessa. En ole siis huomannut että rasitus lisäisi näitä "supistuksia". Lähes koko ajan makaan, välillä on vessassa käytävä.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kivut johdu vain kohdun kasvamisesta. Ne voivat säteillä joka suuntaan. Kun olet neuvolassakin ollut niin tuskin on syytä huoleen. Supistukset ovat aaltomaisia vähitellen voimistuvia ja toistuvia kipuja. Ainakin minulla oli sellaisia keskenmenossa. Nyt olenkin viikolla 18 raskaana ja välillä on erilaisia jomotuksia.

Vierailija
4/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroitko noista tuntemuksista myös siellä neuvolassa?

Kerroin kyllä mutta en noin tarkasti. En osannut oikein selittää hänelle tuntemuksiani.

Ap

Vierailija
5/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kivut johdu vain kohdun kasvamisesta. Ne voivat säteillä joka suuntaan. Kun olet neuvolassakin ollut niin tuskin on syytä huoleen. Supistukset ovat aaltomaisia vähitellen voimistuvia ja toistuvia kipuja. Ainakin minulla oli sellaisia keskenmenossa. Nyt olenkin viikolla 18 raskaana ja välillä on erilaisia jomotuksia.

Todella toivon että kyse vain kohdun kasvusta. Tietääkö joku muuten jatkuuko kohdun kasvukivut synnytykseen asti? Mietityttää se kun maha on koko ajan kova. Kivut saattaisin vielä ymmärtää yksistään. Voispa painaa "Stop stressi" nappulaa. :D

Vierailija
6/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko viiltävä kipu kyljessä, tuntuuko lihaspistolta, sellaiselta kun joskus urheillesssa? Minulla oli sellaisia myös öisin.

Supistukset on tosiaan aaltoja, tuntee että nyt se tulee, se alkaa, voimistuu, kohtaa huippunsa ja helpottuu. Harjoitus supistukset on myös tälläisiä ilman kipua.

Tuntuuko vatsa käsillä kokeillessa kovalta vai tuntuuko se sisältä päin? Tottakai vatsa on pinkeä päältä kun kasvaa.

Minulla noita kakkahätä kohtauksia tulee ovulaation aikana, kuukautisten alkaessa sekä raskaana. Ja myös silloin kun jännitän tai stressaan.

Oikeat supistukset ovat kyllä niin kipeitä että tunnistat ne kyllä. Harjoitussupistuksia oli minulla jo rv 5 kolmannessa raskaudessa ja ekasta rv 20 eteenpäin. Päivittäin ja paljon. Mitään synnytystä ne eivät edistäneet ja esikoisen latenssi vaihe kesti n.30 tuntia järjetöntä kipua ja sitten vasta avautuminen ja synnytys.

Vierailija
7/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä hyvältä kuullosta jos tuo on jatkuvaa eikä edes lepo auta. 

Minulla oli n. rv20 aina työpäivän jälkeen kivuttomia supistuksia (maha meni kovaksi) ja ne meni levolla ohi.

Vihlontaa oli pari kertaa mikä johtui luultavasti kohdun kasvusta. Nämä vihlaisut oli erilaisia kuin supistuskivut.

Neuvola on varmasti jo kiinni joten soita synnärille ja kysy onko hätää/vikaa ja mitä nyt pitää tehdä. Kirjoita kaikki oireet/ongelmat paperille ensin että osaat tarkasti kertoa kaikki asiat. 

Rv 17 ei taida olla vielä varsinainen synnytys vaan myöhäinen keskenmeno. Jos olisin sinä niin olisin jo mennyt yksityiselle ultraan jos neuvolasta ei apua saa.

Vierailija
8/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko viiltävä kipu kyljessä, tuntuuko lihaspistolta, sellaiselta kun joskus urheillesssa? Minulla oli sellaisia myös öisin.

Supistukset on tosiaan aaltoja, tuntee että nyt se tulee, se alkaa, voimistuu, kohtaa huippunsa ja helpottuu. Harjoitus supistukset on myös tälläisiä ilman kipua.

Tuntuuko vatsa käsillä kokeillessa kovalta vai tuntuuko se sisältä päin? Tottakai vatsa on pinkeä päältä kun kasvaa.

Minulla noita kakkahätä kohtauksia tulee ovulaation aikana, kuukautisten alkaessa sekä raskaana. Ja myös silloin kun jännitän tai stressaan.

Oikeat supistukset ovat kyllä niin kipeitä että tunnistat ne kyllä. Harjoitussupistuksia oli minulla jo rv 5 kolmannessa raskaudessa ja ekasta rv 20 eteenpäin. Päivittäin ja paljon. Mitään synnytystä ne eivät edistäneet ja esikoisen latenssi vaihe kesti n.30 tuntia järjetöntä kipua ja sitten vasta avautuminen ja synnytys.

Viiltävä kipu ei ole mun mielestä kyljessä vaan keskellä vatsaa. Mulla on vielä tosi pieni vatsa jonka pystyy muilta halutessaan piilottamaan. Hmm, ei mulla varmaankaan supistuksen aikana ole tollaista aaltomaista kipua. Tai se viiltävä kipu on aaltomaista mutta se kestää vain sekunnin kerrallaan. Ainakin käsillä kokeillessa tuntuu kovalta. En oikein osaa vastata tuntuuko sisältä päinkin. Sellainen puristuksen/paineen tunne koko ajan. En oo varmaan ikinä ollut näin stressaantunut kuin tän viikon/raskauden aikana, joten ehkäpä se kakkahätä voisi johtua juurikin stressaamisesta ja jännittämisestä. Osaatko vastata, kovettuuko läskikin supistuksen aikana? Joo ehkä vähän tyhmä kysymys :D kiitos paljon kun jaksoit vastata ja kertoa omia kokemuksiasi! Vähän ehkä rauhoitti. :)

Vierailija
9/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, keskenmenohan se tässä vaiheessa tosiaan vielä olisi. Mulle ei oo neuvottu että jonnekkin muualle voi soittaa kuin neuvolaan. Onko yleistäkin että synnärille soitetaan rv 17?

Sanoit että itse menisit yksityiselle ultraan. Miksi? Mitä haluaisit ultrassa katsottavan?

Eilen ultrattiin multa tosi nopeasti, sydänäänet kuului, vauva liikkui. Vauvan potkujakin olen tuntenut toissapäivästä lähtien jos oikein keskityn tarkkailemaan.

Ap

Vierailija
10/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, keskenmenohan se tässä vaiheessa tosiaan vielä olisi. Mulle ei oo neuvottu että jonnekkin muualle voi soittaa kuin neuvolaan. Onko yleistäkin että synnärille soitetaan rv 17?

Sanoit että itse menisit yksityiselle ultraan. Miksi? Mitä haluaisit ultrassa katsottavan?

Eilen ultrattiin multa tosi nopeasti, sydänäänet kuului, vauva liikkui. Vauvan potkujakin olen tuntenut toissapäivästä lähtien jos oikein keskityn tarkkailemaan.

Ap

Täm kysymys oli tarkoitettu numero 7:lle :)

Vierailija
11/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en niinkään sitä ultraa, vaan että katsottaisiin mahdolliset tulehdukset, streptokokit, hiiva, bakteerivaginoosi, virtsatulehdus, jotain sp-tauteja. Ne saattaa aiheuttaa supistuksia, noita alamahatuntemuksia yms ja pitkään jyllätessään aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen. Itsellä lopputulema oli useampi antibioottikuuri ja neljän viikon vuodelepo, kun supistukset olikin alkaneet jo kypsytellä paikkoja (enkä mä urpo tajunnut yhtään). Tämä tosin myöhäisemmillä viikoilla, mutta oireet tosin alkoivat jo aiemmin. Nyt onneksi tilanne rauhoittunut.

-

Synnärille on turha soitella noilla viikoilla, kokeilin sitäkin eräänä viikonloppuiltana kun mietin neuvolan vakuutteluista huolimatta että onko tämä normaalia. Mulla oli siis lisäksi vereslimaista vuotoa, joka neuvolassa kuitattiin vain normaalina ja vasta jankkauksen jälkeen suositeltiin menemään lääkäriin. ( työterveys tai yksityinen oli neuvolan ohje)

-

Mutta sun tapauksessa voi olla myös kyse stressistä & siitä että sulla on nyt aikaa kuulostella jokaista tuntemusta. Toki kannattaa luottaa itseensä, jos on vahva tunne siitä, että jotain on vialla.

Vierailija
12/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en niinkään sitä ultraa, vaan että katsottaisiin mahdolliset tulehdukset, streptokokit, hiiva, bakteerivaginoosi, virtsatulehdus, jotain sp-tauteja. Ne saattaa aiheuttaa supistuksia, noita alamahatuntemuksia yms ja pitkään jyllätessään aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen. Itsellä lopputulema oli useampi antibioottikuuri ja neljän viikon vuodelepo, kun supistukset olikin alkaneet jo kypsytellä paikkoja (enkä mä urpo tajunnut yhtään). Tämä tosin myöhäisemmillä viikoilla, mutta oireet tosin alkoivat jo aiemmin. Nyt onneksi tilanne rauhoittunut.

-

Synnärille on turha soitella noilla viikoilla, kokeilin sitäkin eräänä viikonloppuiltana kun mietin neuvolan vakuutteluista huolimatta että onko tämä normaalia. Mulla oli siis lisäksi vereslimaista vuotoa, joka neuvolassa kuitattiin vain normaalina ja vasta jankkauksen jälkeen suositeltiin menemään lääkäriin. ( työterveys tai yksityinen oli neuvolan ohje)

-

Mutta sun tapauksessa voi olla myös kyse stressistä & siitä että sulla on nyt aikaa kuulostella jokaista tuntemusta. Toki kannattaa luottaa itseensä, jos on vahva tunne siitä, että jotain on vialla.

Unohdin kertoa, että neuvolasta laittoi eilen lähetteen virtsakokeisiin. Tänään kävin labrassa antamassa näytteet. Jonkun emätinnäytteen otti, virtsatietulehdusnäytteen ja klamydianäytteen. Mitenköhän nopeasti tulokset tulevat näistä?

Vierailija
13/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

-

Unohdin kertoa, että neuvolasta laittoi eilen lähetteen virtsakokeisiin. Tänään kävin labrassa antamassa näytteet. Jonkun emätinnäytteen otti, virtsatietulehdusnäytteen ja klamydianäytteen. Mitenköhän nopeasti tulokset tulevat näistä?

Osa varmaan jo huomenna, ne emätinviljelyt joskus ens viikolla, veikkaisin.

Vierailija
14/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

-

Itsellä juuri virtsaputkentulehdukset aiheuttivat supistuksia. Onneksi testit on otettu.

Vierailija
15/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään kuuntelisin lisää kokemuksia :)

Ap

Vierailija
16/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle viikolla 22 kuuluu naistentauteihin, sen jälkeen vasta raskaana olevien päivystykseen. Infonumeroon/päivystysnumeroon voi aina soittaa raskaana jos vähänkin epäilyttää.

Liikelaskentaa kannattaa myös tehdä, ja jos liikkeet heikkoja tai ei tunnu, heti yhteys päivystykseen.

Vierailija
17/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle viikolla 22 kuuluu naistentauteihin, sen jälkeen vasta raskaana olevien päivystykseen. Infonumeroon/päivystysnumeroon voi aina soittaa raskaana jos vähänkin epäilyttää.

Liikelaskentaa kannattaa myös tehdä, ja jos liikkeet heikkoja tai ei tunnu, heti yhteys päivystykseen.

Toissapäivänä tunsin ekaa kertaa liikkeet. Ne on vieläkin heikkoja ja niitä on harvakseltaan. En mä tässä vaiheessa osaa ruveta arvioimaan onko liikkeet heikkoja/tuntuuko :/ Viikkoja 17+4. Etenkin kun ensimmäistä odotan.

Vierailija
18/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on se että makaaminen on romuttanut kuntosi.

Lähde liikkeelle kävelylle 2 kertaa päivässä

Vierailija
20/33 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on se että makaaminen on romuttanut kuntosi.

Lähde liikkeelle kävelylle 2 kertaa päivässä

Meinaatko, että huonosta kunnosta voisi johtua tuo kova maha ja vihlonta ja paineen tunne? :o

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi