Millaisissa vermeissä lenkkeilet?
Täällä aloitteleva lenkkeilijä kyselee toisten kokemuksia hyvistä lenkkivaatteista.
Olen kokeillut juoksemista nyt näissä parissakymmenissö asteissa päällä ohuehkot collarit ja tiukka musta teepaita.
Hikoilen paljon ja teepaitaan jää hikirantuja. Aina. Välittömästi. Sääret eivät hikoa, mutta olo on niissä muuten tukala siinä lämpimässä "ilmassa" siellä housujen ja ihon välissä.
Millaisissa vaatteissa lenkkeilette? Millaisia vaatteita suosittelette ostettavaksi?
(Linkki vaikkapa verkkokauppaan olisi huippu apu, mutta ei nyt tietenkään välittämätöntä! :) )
K
Kommentit (19)
Vanhat farkut, t-paita ja lenkkarit.
Näilläkin pärjää, kun ei ole varaa ostaa hienompia.
Tekniset materiaalit, mene nyt äkkiä urheilukauppaan, alennukset meneillään! Osta ainakin kahdet trikoot ja pari t-paitaa ja toppia. Löytyvät myyjän opastuksella
Joogahousut, hihaton paita ja lenkkarit. Kylmällä säällä huppari lisänä. Ei mitään hienoja urheiluvaatteita siis.
Trikoiden sijaan suosittelen kesällä vanhanajan urheiluhousuja (Lasse Viren). On paljon mukavammat ja kätevämmät.
Joo tekniset materiaalit, ei mitään paksua kastuvaa puuvillaa. Jos ei trikoita halua niin löytyy väljempiäkin housuja jotka ei ole kuitenkaan yhtä paksut kuin collarit.
Yritän noudattaa ohjetta, että pukee lenkille yhtä paljon vaatetta kuin pukisi muuten vaan ulkona oleilua varten, jos ilma olisi 10 astetta lämpimämpi. Noin parissakymmenessä asteessa menen siis shortseilla ja topilla tai t-paidalla, teknistä kangasta totta kai. Suosittelen heittämään collarit ja puuvillapaidat mäkeen, askelkin kevenee kun on kunnon tekniset varusteet :) Niket on itselleni parhaita, mutta yleensä ihan törkyhintaisia. Intersportissa saa tosin yleensä aina jotain pientä alennusta, Stadiumilta sen sijaan saa halvalla niiden omaa SOC-merkkiä tms., joka ajaa myös asiansa.
Ihan juoskustrikoissa/capreissa ja (tekninen) paita. Kaikki mun juoksuvaatteet on löydetty Budgetsportin "rest of the best" rekeistä tai Vantaan Tammiston OW-store ale rekistä. Kallein vaate mulla on kengät ja rintaliivit, päälysvaatteet on sitten n. 10-20€. En tosin ole vielä tänä kesänä käynyt tuolla OW-storessa, eli en tiedä tämän hetkistä tarjontaa.
Onhan lenkkarit kunnossa? Hyvät kengät on tärkeimmät. Ei tarvitse olla kalliit, mutta jotkut viisi vuotta vanhat lenkkarit kannattaa päivittää uusiin.
Lämpimällä säällä juoksen Niken juoksushortseissa, joissa on sellainen pyöräilyshortsimainen aluskerros ja päällä väljempi kangas. Xxl:sta saa: https://www.xxl.fi/nike-tempo-short-naisten-juoksushortsit/p/1117288_1_…
Sit mulla on Niken ja Asicsen juoksutrikoot. Ihan yksinkertaiset mustat Niket maksoi aikanaan hunajaa, mutta hitto ne on mukavat! Hitaammilla lenkeillä juoksen joskus henkkamaukan ohuiksi ja pehmeiksi hiutuneissa kollareissa.
Paidan kaa ei oo niin justiinsa, kunhan urheilurintsikat on hyvät. Lämpimällä säällä ohut ja väljä puuvillainenkin rääsytoppi voi olla parempi kuin tiukat tekniset paidat. Ihonmyötäistä puuvillaa en laittaisi.
Niin ja kesäkauden ulkupuolella mulla on craftin juoksutakki, jonka alle laitan lämpötilasta riippuen joko pelkän pitkähihaisen teknisen paidan tai sit väljän t-paidan tms. lisäksi siihen väliin. Vaatetus on sopiva, kun lenkille lähtiessä on aluksi vähän vilu. Jos heti ulos astuessa on jo lämpimästi päällä, tulee ihan helvetin kuuma :D 9
Jaa. Mulla on miehen vanhat collarit ja joku Steam-muka-urheilupaita, joka siis hikoaa ihan kiitettävästi eikä vartalonmyötäisenä tunnu kovin mukavalta. Lenkkarit on Cittarin alekorista, maksoi 20€, merkkiä Puma.
Urheiluliivit on ihan liivikaupasta ja maksoivat noin 80€, näihin en aivan ole tyytyväinen. Isorintaisena on vaikea löytää tarpeeksi tukevia liivejä.
Viileämmillä keleillä (alle 20 astetta :D) laitan vanhan tuulitakin vielä paidan päälle. En ole mikään maratoonari vaan alotteleva hölkkääjä, en koe tarvitsevani teknisiä vaatteita mutta paremmat lenkkarit ostan kunhan kunto kasvaa ja lenkit pitenee.
Kävellen heitän päivittäin 5-10km lenkin, joskus kahdesti, ja kolme kertaa viikossa hölkkäilen. Yhtämittaisesti jaksan vaunujen kanssa hölkätä vasta 7min, joten turha tässä vielä on urheiluvaatteisiin satsata :D.
Niken urheilutrikoot ovat 4-5 vuotta palvelleet, nyt alkavat hajoamaan, joten uudet pitäisi käydä ostamassa. Pitkät ja puolipitkät noista omistan. Lisäksi Soc:in ja Adidaksen juoksuhousuja voin suositella. Shortsit eivät itselläni toimi sillä heti hieman pidempää matkaa juostessa saan hankaumat reisiini. Yläosana on tekninen toppi tai pitkähihainen säiden mukaan. Paidat olen haalinut alennusmyynneistä 10-30 eurolla merkistä riippuen. Intersportin omista juoksupaidoista olen ollut positiivisesti yllättynyt, hinta 10€ ja toimivat mainiosti. Kenkiin tosiaan kannattaa panostaa. Käy ihmeessä nyt alennusmyyntien aikana katsomassa valikoimaa. Itse olen tykännyt Asicsen kengistä, sisäpelikengät ovat aina olleet Niket, mutta en ole varma millaisia juoksukenkiä he tekevät. 219€ Asicsen kengistä kirpaisee, joten alennusmyynneistä niitä kannattaa ehdottomasti katsoa. Edellisen vuoden malleja voi saada 99 eurolla ja tämän vuoden n. 150-179 mallista ja alennuksesta riippuen. Intersportilta tulee jäsenille myös satunnaisesti -30% alennuskuponkeja, koskien myös jo alennettuja kenkiä, liittyminen on ilmaista:)
Tänään laitan Chevalierin puvun päälle, koska vesisadetta ehkä tulossa.
Sinkkumies
Ehkä kävelylenkille voi suositella jotain collareita ja puuvillateepaitaa. Mutta oikealle = juoksulenkille pitää olla teknistä kampetta päällä, eihän sitä muuten kestä erkkikään! Puuvilla on kuumaa ja painavaa ja ahdistavaa kun vähänkään syke nousee ja hikoilee. Itellä pitkät juoksutrikoot ja tekninen pitkähihainen paita + juoksutakki, jos on alle 10 astetta. Sitä lämpimämmällä pärjää teknisellä paidalla/teepaidalla ja lyhemmillä trikoilla tai shortseilla. Nettikaupoista esim sportamore ja stadiumin kauppa on olleet hyviä.
Löysiä shortseja en mäkään suosittele. Ainakin mulla ne lahkeet kerääntyy ylöspäin semmoiseksi ärsyttäväksi mytyksi reisien väliin. Napakat pöksyt pysyy paikallaan eikä tarvii kiskoa lahkeita. -9
Moikka!
Tosiaan, stadiumista, intersportista yms. saa hyvin kaikenlaisia urheilusortseja, trikoita, teknisiä paitoja ja muita. Jos haluat kuitenkin ihan kunnollisen juoksuasun (paras keväisin, syksyisin, viileinä kesäpäivinä) niin esimerkiksi Nonamen liikkeessä kannattaa käydä.
Kerrospukeutuminen on tunnetusti todella hyödyllistä. Etenkin yläosaan voi kelistä riippuen pukea kerroksiin:
-tekninen t-paita / urheilutoppi / hihaton
-urheilukerraston (pitkähihainen) paita
-juoksuasun takki
Päähineiksi taas myydään perusurheiluliikkeissäkin kaikenlaisia pantoja, buffeja (lämmittää muuten kaulaakin tosi hyvin!) ja eripaksuisia pipoja
Ja niinkuin on edellä sanottu, vaatetta on sopivasti kun ulos lähtiessä on pikkasen vilu. Kuitenkin pitkille ja rauhallisille lenkeille kannattaa pistää normaalia enemmän vaatetta, ettei energiavaje kylmetä.
No tokihan juoksulenkillä hiki tulee, oli vaatteet mitkä tahansa. Sehän on selvä ja tarkoituskin.
Parin kymmenen asteen lämmössä sopivin asu on t-paita ja shortsit. Mielellään tietysti teknisiä materiaaleja ja juoksemiseen/urheiluun tarkoitetut mallit. Ei kai tämä suuria pohdiskeluja luulisi vaativan.
Nuorempana kaveripiirissä vermeet tarkoittivat nimenomaan verryttelyasua eli verkkareita.
No ei todellakaan collareissa ikinä koskaan!
Juoksen juoksutrikoissa ja teknisessä paidassa. Kävelylenkille riittävät mukavat housut ja t-paita, mutta vähänkin reippaamalle lenkille laitan aina mieluusti tekniset vaatteet, koska ne on vaan mukavimmat.
Kiitos* ! :)