Pyyntö erityislasten vanhemmille
Kertokaa lastenne kaverien vanhemmille selkeästi mikä lapsella on ja mitä se arjessa vaatii. Nyt on käynyt jo useamman kerran niin että itse on saanut arvailla... Viimeksi sitten keksittiin mistä on kyse kun lapsi ehti jo varastaa. On myös todella tyhmää sopia esim jokin retki tietämättä mitä lapsen tarkalleen ottaen voidaan arvella osaavan ja sitten suututaan kun ohjelma ei sovikaan.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Kerrothan säkin sit kaikki sun diagnoosit ja lääkkeet ja vaatimukset?
Kertoisin jos lapsellani diagnoosi olisi ja lapsi kyläilisi jossakin. Lapsen etu.
Kyllä aikuisenkin on hyvä kertoa, jos saa jotain kohtauksia. Tai jos on vaikeasti allerginen ja on kynä mukana, se on hyvä muiden tietää.
Kyllä minä olen oman lapseni, lievyydestä huolimatta, diagnoosit tarpeen mukaan kertonut. Jos on ollut veli mukana, en välttämättä, sillä veli sai ohjeet, että kertoo jos ongelmia tulee. Mutta veljen kanssa ollessa ei yleensä tullut, kun veli toimi hyvin tulkkina. Omalla ongelma vain ymmärtää monimutkaisia lauseita, enkä nyt yleensä päästänyt yksin mihinkään ennenkuin oli valmis olemaan yksin jossain.
Jos alaikäinen on muun kuin vanhempansa vastuulla, on vanhemman velvollisuus kertoa lapsen erityistarpeista ikätovereihinsa nähden, on kyseessä sitten diabetes, epilepsia, sydänvika tai ikätasoa suurempi vahtimisen tarve. Muutoin ei lasta kannata päästää vieraiden aikuisten kanssa minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään kun sitä hoito-apua ei kukaan uskalla/halua tarjota. Olisi syytä tietää, jos vastuullasi oleva lapsi saa esim. epileptisiä kohtauksia...
Olen kyllä kertonut lapseni välkkyvalo ongelmasta, mutta kun ei uskota niin hoitakaa sitten epileptiset kohtaukset, mitä jotkut konsolipelit aiheuttaa.