Keskenmeno - jälkitarkastus - clomifen-hoidon jatko??
Onko ketään, jolla aiemmin raskaus on tärpännyt clomifen-hoidolla, mutta päätynyt keskenmenoon?
Minua kiinnostaisi tietää, millaisia ohjeita saitte sairaalasta jatkoista - siis milloin jälkitarkastus/ tarvitaanko ollenkaan, pitääkö jälkitarkastuksesssa ultrata ja milloin voi jatkaa clomifen-hoitoa ja raskauden yrittämistä?
Itse olen saanut kahdelta gynekologilta ja yhdeltä kätilöltä kaikilta erilaiset hoitosuositukset... Nyt arvon, ketä uskoisin eniten...!?
Kommentit (2)
Minulla eka raskaus alkoi aikoinaan clomeilla (3:sta kierrosta) ja päättyi km:oon rv11, vauva tosin oli menehtynyt jo rv8.
Kavinnan jälkeen jälkitarkastus oli noin kuukauden päästä ja siellä ultrattiin. Ja yksi kuukausi (=yksi kierto) kehoitettiin pitämään taukoa. Näin teimme ja aloitimme uudelleen clomit sitten kierron kuluttua. Kolmannesta alkoi raskaus ja poika on nyt 1v2kk.
jepuli
Itselläni keskenmenoon päättynyt raskaus alkoi Clomifen hoidon lopetettuani luomuna, ennen Puregon hoidon aloitusta. Sikiö kuoli kohtuun, joten kaavintahan siinä tarvittiin. Jälkitarkastukseen menin muistaakseni kuukauden päästä, kaavinnan jälkeen. Ei ultrattu, koska kohtu oli hyvin supistunut, eikä ollut vuotoa tms. Keskenmeno tiesi puolen vuoden hoitotaukoa. Naistenkinikalta sanottiin, että keskenmenon jälkeen luomuraskauden todennäköisyys on tavallista suurempi. Puolen vuoden päästä kaavinnasta tärppäsikin. Poika on nyt 10 kk ikäinen ja hän syntyi lopulta neljän vuoden odotuksen jälkeen. Lapsettomuutemme syy oli minun PCO, josta johtuen oma kuukautiskierto puuttui melkein kokonaan. Silti meillä on myt ilman hoitoja alkunsa saanut, terve poika. VOIMIA UUTEEN YRITYKSEEN!!!