Vaihdevuodet ja hikoilu, onko hormonikorvaushoidosta missä määrin hyötyä?
Olen 51-v ja kk:t on heitelleet jo n. 3 v, välillä ollut puolikin vuotta poissa ja välillä tulee säännöllisesti. Muita oireita ei kuitenkaan ole ollut, ennen kuin nyt tänä keväänä ja kesänä hikoilu. Melkein jatkuvasti hiki päällä, istun tuulettimen ääressä, mutta nukuttua en saa, jos tuuletin puhaltaa. Olen kokeillut kasviestrogeeneja, eivät auta. Oletteko saaneet hormonikorvaushoidosta missä määrin apua hikoiluun?
Kommentit (33)
Apua :o Ei ole vaihdevuosia, menkat tulla puksuttaa mutta olen ihan hirveän kova hikoilemaan. Paheneeko tämä siis?!
Vierailija kirjoitti:
Apua :o Ei ole vaihdevuosia, menkat tulla puksuttaa mutta olen ihan hirveän kova hikoilemaan. Paheneeko tämä siis?!
Minkäs ikäinen olet? Jos olet n. nelissäkymmenissä, niin todennäköisesti hikoilusi tulee vielä pahenemaan huimasti. Mutta jos olet nuorempi, niin ehkä hikoilusi syy on jossain muualla kuin estrogeenin vähäisyydessä.
Itse olen ollut aina nuorempana vilukissa eli helteelläkin toisinaan villasukat jalassa jne, joten en millään voinut kuvitellakaan etukäteen, millaisia hikipuuskia jopa minäkin tulisin saamaan ennen kuin ne itse ekoja kertoja koin. Oikeasti hikipisarat valuu norona hetkessä rintoja pitkin ja hiukset on märkänä päätä myöten, joten kyllä föönaukset menee ihan hukkaan..
Kauhulla odotan tuleeko vaikeita oireita koska en voi käyttää hormonikorvaushoitoja koska minulla on verenhyytymishäiriö.
Äidilläni alkoi vaihdevuodet aikaisin n.45v. ja oli kovaa hikoilua, unettomuutta ja lievää masennusta.
5kymppinen tuttu haki vähän aikaa sitten lääkkeet ja elämä muuttui taas paremmaksi. Oireina oli unettomuus, hikoilu,ärtyneisyys ja itkuisuus ym.
Itse olen nyt 47v. ja pari kertaa on ollut pitempi kierto kuin normaalisti ja menkat ovat runsaammat kuin ennen. Ei muita oireita...vielä.
Onko jotain "luomu"hoitoa/vinkkiä vaihdevuosiin?
En voinut käyttää hormonikorvaushoitoa, joten kerroin vain töissäkin, että olen nyt siinä iässä, kun hikipuuska iski. Illalla vältin kuumassa saunassa käyntiä + saunaolutta. Sitten vain vaihdettiin yötäpaitaa, jos herättiin hikisenä.
Käytän hormoonihoitona geeliä ja pois en antaisi. Minulle tuli hikoilua ja masennusta. Mieluummin estrogeeni, kuin masennuslääkkeet. Kuten joku muukin tuolla aiemmin sanoi, että töissä pitää kuitenkin kulkea 65 vuotiaaksi.
Sen verran olen nuorempana katsonut, kun vaihdevuosi-ikäiset naiset ärhenteli ja olivat väsyneitä ja kärttyisiä ja heidän kanssaan oli välillä vaikea tulla toimeen, että erittäin helpolla aloitin estrogeenin. En halunnut samanlaiseksi.
Kun sitten joskus lopetatte hormonikorvaushoidon, vv-oireet pukkaavat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kun sitten joskus lopetatte hormonikorvaushoidon, vv-oireet pukkaavat päälle.
Jaa, miten ei äidilläni ja siskollani ole sitä tehneet, vaikka käyttivät korvaushoitoa 10 vuotta ja sitten lopettivat. Ei pukannut mikään päälle.
Toinen on, että jos pukkaa, niin mielellään silloin, kun olen eläkkeellä, enkä pilaa työkavereiden elämää niillä oireilla.
Ap täällä taas. Kävin tänään Terveystalon gynekologilla, sain Novofem pillereistä reseptin. Otin ensimmäisen tabletin, 4 tuntia sen jälkeen hikoilu lakkasi, kun se tähän asti oli lähes jatkuvaa. Välillä pientä hikoilua, huomattavasti vähäisempänä kuin tähän asti. Tässäkin kun kirjoittelen, ei tuuletin ole päällä.
Samoin kävi mulle, samana päivänä kun aloitin Novofemin, hikoilu ja kuuma/palelu loppuivat kuin seinään. Myös henkisesti tuskainen ja itkuinen olo helpotti. En meinannut uskoa todeksi, hormoneilla on kyllä uskomaton vaikutus elimistöön! Ainut että huonounisuus on edelleen jäljellä, siinä mielessä tämä lääke on ollut pettymys.
Paras luontaistuote vaihdevuosiin (NuviaLab Meno) - https://nplink.net/mm3e4p7p Helpotti alkavia vaihdevuosi oireita,mm. kuumia aaltoja yöllä ja hikoilua päivisin. Vaikutti myös mielialaan myönteisesti. Lieneekö tuotteen ansiota että olen pysynyt terveenä koko talven vaikka lähipiirissä ollut flunssaa. Olen erittäin tyytyväinen! Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa parempi kunto
Mitä hyötyä siitä nyt olisi?
Hikoilette vähemmän. Mulla on yksi kaveri joka on ihan rasvaton ja timmi, se ei hikoile saunassakaan, on niin hyväkuntoinen.
Yleensä nimenomaan hyväkuntoisilla ihmisillä on parempi aineenvaihdunta, eli he myös hikoilevat enemmän ja herkemmin.
Minä en vaihdevuosista ja huonosta kunnosta huolimatta hikoile, koska minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta., ja lääkehoidosta huolimatta se pitää aineenvaihdunnan(kin) tyhjäkäynnillä.
Estrogeenin vähentyessä myös muissa hormoneissa tapahtuu muutoksia, insuliiniherkkyys vähenee. Jos tätä ei huomioi ravinnossa ja liikunnassa, paino nousee helposti. Yöhikoilu on yksi liiallisen insuliinin oire. Vähennä siis hiilareita ja katso mitä tapahtuu.
up