Vatsan magneettikuvaus, paniikki!
Magneettikuvausaika ensi viikolla ja vatsa kuvataan. Ensimmäistä kertaa ko. tutkimuksessa ja tein virheen kun ryhdyin googlaamaan kokemuksia asiasta netistä!
Ahdas putki jonne tungetaan, liikkumatta pitää olla, muutama sentti tilaa hengittää. Olen paniikkikohtausherkkä (lieviä, onneksi) ja nyt pelottaa.
Kuinka ahdistava kokemus on ollut teillä muilla, asteikolla 1-10?
Joudunko kokonaan sinne putkeen? Tungetaanko sinne pää vai jalat edellä?
Kertokaa tekin nyt kokemuksianne, ei ne nyt ainakaan enempää enää saa jännittämään. =/
Kommentit (22)
Kuuntele musiikkia, pidä silmät kiinni ja rentoudu. Ei se niin ihmeellistä ole. Älä lietso itseäsi paniikkiin.
Ei ole pelottavaa. Ei ne nykyään ole kaikki putkia, vaan molemmista päistä auki kuin iso donitsi, siinä sitten makoilet, kuuntelet musaa radiosta tai omalta cd:tä ja rentoudut 30 minuutiksi. Ei satu, ei tunnu, ei tee mitään, ihan vaan saat levätä hetken. Nauti!
Ulkomailla on MRI-kuvauslaitteita jotka ovat avoimia, jossa kuvataan vain esim. pää eli se laite on vain pään ympärillä, tai jos kuvataan sisäelimiä niin se laite on vain keskivartalon kohdalla kuten tässä
http://baysidestandingmri.com.au/wp-content/uploads/2013/07/standing-mr…
Nämä on suunniteltu uusiksi myös ahtaan paikan kammopotilaita ajatellen.
Suomen laitteisto taitaa olla sitä vanhanaikaista putkea johon joutuu mennä kokonaan ja joista kaikille tulle paniikkia?
Ei siinä putkessa ole mitään hätää. Olen itse paniikkioireillut mutta putkessa oli ihan hyvä olla. Ajattele että makaat aurinkorannalla tai omassa sängyssä
Eiköhä anneta tarvittaessa rauhoittavaa. Se on aika kapea putki,mutta myös suht ohut renkula mikä menee sun vatsan kohdalla pikkuhiljaa eteenpäin. Aina on puheyhteys hoitajaan ja tarv.voi pitää hetken tauon. Kovaa ääntä se pitää, mutta voi kuunnella tosiaa musiikkia.
Ap jos tuntuu, että tarvitset rauhoittavaa, niin ota yhteys polille jo etukäteen. Lääke on hyvä antaa puoli tuntia ennen kuvausta. Ja tarvit sitten saattajan kotimatkalle ja jonkun joka huolehtii sinusta melkeinpä loppupäivän.
Siinä on eroa kuvataanko yksityisellä vai julkisella puolella. Keskussairaaloissa voi olla vanhemmat laitteet, jotka on auki vain yhdestä päästä eikä musiikkia/radiota voi kuunnella. Silloin on vaan korvatulpat korvissa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhä anneta tarvittaessa rauhoittavaa. Se on aika kapea putki,mutta myös suht ohut renkula mikä menee sun vatsan kohdalla pikkuhiljaa eteenpäin. Aina on puheyhteys hoitajaan ja tarv.voi pitää hetken tauon. Kovaa ääntä se pitää, mutta voi kuunnella tosiaa musiikkia.
Missä on tuollainen liikkuva renkula? Yleensä kone on paikoillaan ja sänky liikkuu...
Jos se nyt olisikin sellainen laite, jossa pää on laitteen sisällä, niin annan vinkin: laita silmäsi kiinni jo ennen kuin sinut laitetaan sinne putkeen ja pidä ne kiinni koko ajan. Silloin et ollenkaan aisti, millä etäisyydellä ne seinämät sinusta ovat. Ja tosiaan, kun laite mahdollisesti on kovaääninen, niin sinulle automaattisesti laitetaan kuulokkeet, joista tulee jotakin musiikkia tai radiota. Mielestäni ei paha kokemus laisinkaan. Toivottavasti myöskään mitään vakavaa ei löydy. Tsemppiä!
Minulle on tehty ylävatsan magneettikuvaus, ja pää edellä laitettiin putkeen melkein kokonaan, olisiko ehkä nilkat jääneet ulkopuolelle. Vatsan päälle tuli kehikko, joten käsiä ei pystynyt oikein liikuttamaan. Putki on ahdas, mutta jos ei avaa silmiä kertaakaan, sitä ei huomaa. Korville saa tosiaan kuulokkeet, kannattaa keskittyä musiikkiin. Itselleni tuli yllätyksenä, ettei mitään metallista saa olla, eli jouduin ottamaan lasit, hiuspinnit ja ponnarin sekä rintaliivit (kaarituet) pois. En tiedä oliko epämukavampaa olla valkoisessa topissa ilman rintsikoita puolisokeana mieshoitajan kanssa vai siellä putkessa. Sanoisin kauheusasteeksi väliltä 1-10 ehkä jotain 5-6 luokkaa. Muistaa vaan pitää silmät kiinni ja keskittyy musiikkiin, niin siitä selviää kyllä, vaikka ei pitäisi ahtaista paikoista. Putkeen saa myös mukaan sen hälytysnapin, jota painamalla kuvaus voidaan keskeyttää. Tosin hoitaja varoitti kyllä painamasta sitä, jos ei ole täysi hätä, koska kuvaushan joudutaan ottamaan uusiksi.
Ei ainakaan Keski-Suomen keskussairaalassa voi kuunnella mitään musiikkia tai radiota.
Saat tosiaan diapamin, jos pyydät. Ei magneettikuvaus ole kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty ylävatsan magneettikuvaus, ja pää edellä laitettiin putkeen melkein kokonaan, olisiko ehkä nilkat jääneet ulkopuolelle. Vatsan päälle tuli kehikko, joten käsiä ei pystynyt oikein liikuttamaan. Putki on ahdas, mutta jos ei avaa silmiä kertaakaan, sitä ei huomaa. Korville saa tosiaan kuulokkeet, kannattaa keskittyä musiikkiin. Itselleni tuli yllätyksenä, ettei mitään metallista saa olla, eli jouduin ottamaan lasit, hiuspinnit ja ponnarin sekä rintaliivit (kaarituet) pois. En tiedä oliko epämukavampaa olla valkoisessa topissa ilman rintsikoita puolisokeana mieshoitajan kanssa vai siellä putkessa. Sanoisin kauheusasteeksi väliltä 1-10 ehkä jotain 5-6 luokkaa. Muistaa vaan pitää silmät kiinni ja keskittyy musiikkiin, niin siitä selviää kyllä, vaikka ei pitäisi ahtaista paikoista. Putkeen saa myös mukaan sen hälytysnapin, jota painamalla kuvaus voidaan keskeyttää. Tosin hoitaja varoitti kyllä painamasta sitä, jos ei ole täysi hätä, koska kuvaushan joudutaan ottamaan uusiksi.
Siis ei koko kuvausta jouduta uusimaan vaan se sarja mikä on menossa.
Magneettikuvauksessa on se hyvä, että se ei satu. Ainoa tympeä asia siinä on ahtaus ja meteli.
Olen käynyt sekä pään magneettikuvissa (se ahdas putki, mihin menee koko kroppa) ja pään TT-kuvissa (sellainen donitsin muotoinen rinkula, ei ole ahdas ja vain kuvattava kohta, eli mulla pää, on sen donitsin sisällä), minulla ainakin olivat nopeasti ohi, magneetti kesti ehkä noin 15-20 min ja TT ehkä 5 min. Tämä toki riippuu varmasti yksilöllisesti.
Pidä silmät kiinni, ajattele jotain ihan muuta (mulla ahdistavissa tilanteissa esim. tulevan viikon ruokasuunnitelma toimii :D) ja yritä olla keskittymättä siihen ahtauteen. Sulla on myös koko ajan puheyhteys, jos alkaa ahdistamaan, se helpottaa jo ajatuksena että joku kuulee heti, jos liikaa pelottaa. Mutta olen varma, että selviät siitä hyvin - ota vaan rennosti :)
Ja pyydä rauhoittavaa rohkeasti etukäteen, jos tuntuu, että tarvitset sitä.
Jorvissa pukeuduttiin sairaalan aamutakkiin ja putkeen mentiin pää edellä, jalat jäi ulkopuolelle. Satakiloisena mahduin hyvin, ei ollut ahdasta. Musiikkia sai kuunnella, mutta kone piti niin kovaa mekkalaa, ettei meinannut kuulua mitään radiosta. Pelkäsin etukäteen paniikkia, mutta kuvaus oli nopeasti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla on MRI-kuvauslaitteita jotka ovat avoimia, jossa kuvataan vain esim. pää eli se laite on vain pään ympärillä, tai jos kuvataan sisäelimiä niin se laite on vain keskivartalon kohdalla kuten tässä
http://baysidestandingmri.com.au/wp-content/uploads/2013/07/standing-mr…
Nämä on suunniteltu uusiksi myös ahtaan paikan kammopotilaita ajatellen.
Suomen laitteisto taitaa olla sitä vanhanaikaista putkea johon joutuu mennä kokonaan ja joista kaikille tulle paniikkia?
Näitä avoimia laitteita on ollut käytössä Suomessakin mutta niistä on lähes luovuttu, jossain yksityisellä klinikalla saattaa olla. Näissähän kuvan laatu on sitten suoraan 80-luvulta kun magneettikenttä on heikko, arvioisin max. 0.75T. Klinikoilla käytetään laitteistoa joissa 1.5T-3T, jopa 7T (ei suomessa).
Jos pelkäät niin laita silmät kiinni ja avaa ne vasta kun pääset ulos putkesta.
Viimeksi katselin putken kattoon ja kuuntelin klonksutusta. Kaikissa magneettilaitteissa ei ole musiikinkuuntelumahdollisuutta, ainakaan rekassa ei ollut. Sairaalan magneetissa olen kuunnellut musiikkia.
Asennoidut niin että se on vain lyhyt pätkä elämästäsi, noin puoli tuntia. Pahemmastakin pitää tässä elämässä selviytyä.
Julkisella puolella tosiaan tehdään ja kuvaus voi kestää jopa 60min ja keskussairaala tosiaan kyseessä. Toivottavasti siellä ei nyt niitä antiikinaikaisia koneita olisi, tuollainen "donitsi" kuulostaa paljon paremmalta kuin ahdas putki. :(
Ahdistaa vaan se pää edellä meno, kunpa se onnistuisi niin että jalat edellä ja pää jäisi edes ulos, mutta tuskinpa se on mahdollista jos ei täälläkään kenelläkään ole sitä niin tehty.
No, onneksi ilmeisesti kuitenkin on tosi hyvä tutkimustapa, ei ainakaan turhan takia panikoi ja tuskaile.
-ap
Ei ole yhtään niin paha, mitä ihmiset antaa ymmärtää. Itsekin pelkään toimenpiteitä ja ahtaita paikkoja. Pahinta on kuitenkin melu ja musiikki ei riitä sitä peittämään, mutta maatessa silmät kiinni ja keskittyen musiikkiin, tilanne on nopeasti ohi. Musta siellä on aina viileä ja kannattaa ottaa tarjottu peitto jalkojen päälle, ainakin minulla toi myös turvaa. Mukavat vaatteet päälle ja iloinen mieli.
No tuota, enemmän mua pelottais ne tulokset. Jos ei taas mitään vakavaa epäillä niin aika pieni juttu joku panikointi.