Millaisia asioita luottamusmies tekee työssä?
Olen nuori nainen, työpaikassanikin ollut vasta vuoden. Edellinen luottamusmies lähti opintovapaalle ja oli ehdottanut minua tilalle. Tästä nyt tulossa äänestys työpaikalla. Olen kyllä oikeudenmukainen, mutta ei minulla ole mitään koulutusta sellaiseen. Kiva kuulla heti kesäloman jälkeen tällaista, tuli heti stressi 😲
Kommentit (6)
Mä olin luottamusmiehenä johtoryhmässä henkilöstön edustajana. Kävin erimielisyyskeskusteluja palkkakeskustelujen jälkeen ja tein niistä pöytäkirjat. Osallistuin yt:hen. Olin henkilön tukihenkilönä ja avustajana työkykyselvityksissä ja neuvotteluissa. Avustin henkilöstöä selvityksessä kirjalliseen varoitukseen.
Palkkatyötyöryhmässä varajäsen ja vuosittaiset selvitykset määräaikaisesta työvoimasta ja harmaista ylitöistä.
Yleensäkin vastasin henkilöstön kysymyksiin ja useasti selvitin asiaa ennen vastausta. Liiton lakimies oli isona apuna ja liitto järjestää koulutusta.
Teon tota aikoinaan 4 vuotta varahenkilönä ja sitten 4 vuotta varsinaisena luottamusmiehenä. Oli kyllä ihmistä kasvattava kokemus. Nykyään olen pöydän toisella puolella keskijohdossa.
On mukana varoitusmenettelyssä ja irtisanomiskeskusteluissa.
Rohkeasti mukaan vaan. Tekemällä oppii ja jokainen on joskus aloittanut uutena.
Ei kannata. Kiitosta et saa keneltäkään vaikka mitä tekisit.
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori nainen, työpaikassanikin ollut vasta vuoden. Edellinen luottamusmies lähti opintovapaalle ja oli ehdottanut minua tilalle. Tästä nyt tulossa äänestys työpaikalla. Olen kyllä oikeudenmukainen, mutta ei minulla ole mitään koulutusta sellaiseen. Kiva kuulla heti kesäloman jälkeen tällaista, tuli heti stressi 😲
Ei sinua voi laittaa ehdolle mihinkään äänestykseen, jos et halua! Eikä luottariksi, jos et halua! Älä lähde, jos se tuntuu epämieluisalta! Mutta tosiaan, jos alat, sinulla on oikeus kouluttautua ja koulutus on palkallista ja lakisääteistä, joten työnantajan tulee päästää sinut kohtuullisessa aikataulussa koulutuksiin! Koulutus on hyvä, sillä siinä saat paljon tietoa työelämästä, työpaikkasi työsopimuksesta ja valmiuksia toimia työntekijän edustajana. Työpaikastasi riippuen voit joutua mukaan erilaisiin erimielisyystilanteisiin, työntekijällä on oikeus saada luottari mukaan näihin neuvotteluihin. On se toisaalta vähän puun ja kuoren välissä oloa, kuten joku kirjoitti.
Pääset kyllä kursseille, joiden ajalta työnantaja maksaa palkan.
Kursseilta opit ainakin pintapuolisesti mitä kaikkea luottamusmiehellä voi työssä tulla vastaan.
Ja oma vastaus on, että vastaan voi tulla ihan mitä tahansa työntekijöiden edunvalvontaan liittyvää ja lisäksi kaikenlaisia käsittämättömiäkin tapauksia, jotka eivät liity työelämään juurikaan.
Aika fakiirina siinä saa olla, puun ja kuoren välissä. Paras tilanne on jollei tekemisiä kommentoida mitenkään, siitä tietää onnistuneensa. Muutenhan sitä kuulee haukkuja sekä työnantajan että työntekijöiden puolelta.