venlafaxin kipuun - kokemuksia kaivataan!
Aloitin perjantaina venlafaxinon kroonisiin kipuihin ja osasin odottaa oireita, joita on tullut: pahoinvointi, heikotus, huimaus, ruokahalun laskeminen. Pahoinvointi ei ole enää niin paha mutta ruokahalu on kadoksissa koko ajan enemmän, mikä vaikuttaa oudolta - luulisi senkin palautuvan kun muut oireet hellittävät pikku hiljaa. Kokemuksia? Onko joku sivuvaikutus jäänyt pysyväksi?
Kommentit (78)
Tutkimuksia kaipaaville:
1. The effects of depression and use of antidepressive medicines during pregnancy on the methylation status of the IGF2 imprinted control regions in the offspring
https://clinicalepigeneticsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/1…
2. Epigenetic alterations in depression and antidepressant treatment
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4214180/
3. Antenatal depression and antidepressants during pregnancy: Unraveling the complex interactions for the offspring
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014299914005895
4. Genome-wide DNA methylation in neonates exposed to maternal depression, anxiety, or SSRI medication during pregnancy
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4143411/
Noista pääsee hieman jäljille. Varmaa on kuitenkin se, että lääkkeet muokkaavat myös jälkeläisten epigenomia ja me emme voi tietää miten nykyinen ihmiskokeilu lääkkeillä tulee päättymään. Voi olla, että joku päivä kaikki syntyneet lapset ovat skitsofreenikkoja.
Syön venlafaxinia nyt kolmatta vuotta, välillä olen lopettanut ja aloittanut taas uudelleen. Paino on laskenut reilusti tuon käytön aikana ja vasta lopettaessa ruokahalu tasaantunut. Muut aloitusoireet ovat loppuneet parin viikon sisällä aloituksesta. Annokseni tosin on 150-225mg. Alkuun sivuvaikutukset ovat pahat, lopetusoireista puhumattakaan, mutta mielestäni lääke on muuten niin hyvä että olen päättänyt kestää ne koska muuten lääke auttaa.
Surullista nähdä miten aivopestyjä ihmiset ovat. Syödään hormoneja ja mielialalääkkeitä, ei tajuta että aiheuttavat Keski-iässä sairauksia, etenkin hormonit (aiheuttavat rintasyöpää)
Lue Ap se pakkausseloste alusta loppuun tarkasti, saat sieltä oleelliset tiedot ja tarvittaessa voit soittaa apteekkiin. Turha täällä kysellä, on muuten ihan hirveä lääke otan osaa
Onpas outoa miten tutkimusviittaukset häviää? Onko niin, ettei linkkejä saa laittaa näihin enää? Etsikää pubmedistä tietoa hakusanoilla antidepressant epigenetic, venlaflaxin epigenetic ja ssri epigenetic niin pääsette lähemmäksi totuutta.
Kiitos tiedelinkeistä ja muustakin kommentoinnista! Olen toki lukenut käyttöohjeen tarkasti, halusin silti kuulla myös käyttäjäkokemuksia.
Joku kommentoi aiemmin, että pieni annos, jota itsekin käytän, vaikuttaisi vain noradrenaliinitasoihin. Yritän etsiä noista artikkeleista tietoa siitä.
64: Olen keski-ikäinen ja sairas, ilman kipulääkkeitä olen työkyvytön. Oikeasti ottaa välillä päähän tämä kauhistelu. En ole ollu syömässä lääkkeitä tuosta vain, kynnys on korkea ja hoidin itseäni mahdollisimman pitkälle ilman niitä. Enää ei ole sitä vaihtoehtoa. Vilpitömät onnittelut, jos joku selviää pahoista kivuista työkykyiseksi ihan vain yrteillä tms. Epäilen kyllä, että osa näistä valistajista ei ole kokenut sellaisia kipuja, joista nyt puhutaan. Tietämättömän on helppoa huudella, voisi mieli muuttua parin vuoden tauottoman kivun jälkeen.
Ap
Oletko ap osallistunut kroonisista kivuista kärsivien potilaiden vertaistukikurssille ja jos et niin suosittelen lämpimästi sellaiselle kurssille hakeutumista jos se mitenkään elämäntilanteessasi on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap osallistunut kroonisista kivuista kärsivien potilaiden vertaistukikurssille ja jos et niin suosittelen lämpimästi sellaiselle kurssille hakeutumista jos se mitenkään elämäntilanteessasi on mahdollista.
En, mutta olen hakenut jo sellaiselle. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Surullista nähdä miten aivopestyjä ihmiset ovat. Syödään hormoneja ja mielialalääkkeitä, ei tajuta että aiheuttavat Keski-iässä sairauksia, etenkin hormonit (aiheuttavat rintasyöpää)
Uskoisin, että useimmat tiedostavat riskit varsin hyvin. Harvoin esim. mielialalääkkeitä aletaan syömään muuten vaan, kyllä niitä syödään todellisiin elämää haittaaviin ongelmiin. Kiva, jos joku muu selviää ilman ja varmasti lääkkeettömiä hoitoja pitäisi olla paremmin tarjolla niille, jotka eivät voi tai halua vetää pillereitä. Mutta tällaista se elämä omallakin kohdalla tuntuu olevan: valinta on täyden toimintakyvyttömyyden ja lääkkeiden + vajaan mutta jonkinlaisen toimintakykyisyyden välillä. Itse olen valinnut jälkimmäisen enkä pidä itseäni aivopestynä vaan kipeänä.
Mulle yleislääkäri ehdotti venlafaksia kipuun, erikoislääkäri sanoi ettei missään nimessä suosittelisi sitä, että on muitakin lääkkeitä jotka sopisi paremmin. No jooh, näihin n. 6-7vuotta kestäneisiin kipuihin ei oo tässä vuosien varrella yksikään lääke tehonnut, mut tällä hetkellä kivutkin on lievemmät joten voin olla hyvin ilman nappeja. Ainahan se parempi sillein on kuin työntää myrkkyjä elimistöönsä.
Kerran kokeilin masennuslääkeryhmään kuuluvaa lääkettä, kivut se vei, mut toi itsetuhoisia ajatuksia paljonkin mieleen, sehän niissä sivuvaikutuksena on, joten se piti sit lopettaa.
Venla on hyvin haukuttu lääke nettipalstoilla. Taitaa samat kukkahattufanaatikot aina olla asialla.😄 Mutta siis oikea pointtini oli se, että netistä löytää juuri niiden kirjoituksia joilla on ollut ongelmia tämän lääkkeen kanssa. En minäkään aikaisemmin mihinkään ole kirjoitellut miten hyvä lääke se mielestäni on.
Olen syönyt venlafaxinia masennukseen nyt reilu pari vuotta 150mg annoksella melkein alusta asti. Toimintakykyni on täysin palautunut lääkkeen ansiosta. Minä ajattelin ennen lääkkeen aloitusta, että pitäisikö ajaa sinne rekan alle. Pitkään yritin lääkevastaisena sinnitellä ilman mitään mömmöjä. Olisinpa aikaisemmin antanut periksi. Luontaistuotteista ja muista ei ollut kuin hetkellistä helpotusta.
Lisäksi olen aina ollut hiljainen uusissa tilanteissa/uusien ihmisten seurassa, mutta Venla on auttanut tähänkin ja uskallan elää kuin te tavalliset ihmiset.
Joo, tiedän. Ei koskenut tämä kivunhoitoa. Mutta siis positiiviseksi kannustimeksi tämän kirjoitin😊
On niissä vahvoissa kipulääkkeissäkin huonot puolensa ja riippuvuutensa jos niitä joutuu syömään.
Vierailija kirjoitti:
Venla on hyvin haukuttu lääke nettipalstoilla. Taitaa samat kukkahattufanaatikot aina olla asialla.😄 Mutta siis oikea pointtini oli se, että netistä löytää juuri niiden kirjoituksia joilla on ollut ongelmia tämän lääkkeen kanssa. En minäkään aikaisemmin mihinkään ole kirjoitellut miten hyvä lääke se mielestäni on.
Olen syönyt venlafaxinia masennukseen nyt reilu pari vuotta 150mg annoksella melkein alusta asti. Toimintakykyni on täysin palautunut lääkkeen ansiosta. Minä ajattelin ennen lääkkeen aloitusta, että pitäisikö ajaa sinne rekan alle. Pitkään yritin lääkevastaisena sinnitellä ilman mitään mömmöjä. Olisinpa aikaisemmin antanut periksi. Luontaistuotteista ja muista ei ollut kuin hetkellistä helpotusta.
Lisäksi olen aina ollut hiljainen uusissa tilanteissa/uusien ihmisten seurassa, mutta Venla on auttanut tähänkin ja uskallan elää kuin te tavalliset ihmiset.
Joo, tiedän. Ei koskenut tämä kivunhoitoa. Mutta siis positiiviseksi kannustimeksi tämän kirjoitin😊
On niissä vahvoissa kipulääkkeissäkin huonot puolensa ja riippuvuutensa jos niitä joutuu syömään.
Tosi hienoa, että lääke on auttanut! Eikä sitä ollut erikseen kielletty, että muistakin kokemuksista kerrottaisiin. :) Netissä tosiaan negatiiviset asiat saavat usein eniten huomiota, joten niitä muita kokemuksia on tosi hyvä kuulla myös.
Ja millä perusteella ? Diagnoosi ? Hahahaa !
Koittakaa ymmärtää,että me ihmiset olemme jokainen YKSILÖITÄ 😎
Tämä riippuu mihin lääkeaine vaikuttaa. Mikäli lääkeaine esimerkiksi blokkaa dopamiinia pilkkovan entsyymin toimintaa, jolloin dopamiinitasot nousevat KAIKKIALLA kehossa, ei vain mahdollisessa ongelmakohdsassa aivoissa (pre- ja postsynaptiset raot jne), niin tämä voi johtaa siihen, että geenit, jotka dopamiinia pilkkovaa entsyymiä tuottaa, sammuvat kokonaan. Epigeneettisestihän on todistettu, että tällaisten lääkkeiden käyttö muuttaa sekä käyttäjän aivoja, että jälkipolvien aivoja (eli lapsissa ja lapsenlapsissa näkyy muutokset).