Mt-alan asiantuntijat, kysymys!
Diagnoosini on vakava masennus. En ole kuitenkaan suostunut jäämään sairaslomalle, koska masennus johtuu osittain! työpaikkakiusaamisesta enkä halua antaa kiusaajilleni periksi.
Tänään tulin töistä ja yhtäkkiä täysin tyhjässä autohallissa kuulin naisen kirkaisun...Oliko tämä harha? Voinko olla psykoottistasoisesti masentunut?
Kommentit (26)
Kyllä se on mahdollista. Oletko siis täysin varma, että kyse on kuuloharhasta?
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta onko myös edes pieni mahdollisuus että työpaikkakiusaajasi pelleilevät kustannuksellasi?!
Ei, olin kotini autohallissa.
Yksittäisiä kuuloharhoja voi olla kenellä tahansa, esimerkiksi äärimmäisen väsyneenä.
Vierailija kirjoitti:
En oikein muuta selitystä keksi...Halli oli tyhjä ja ääni olisi ihmisen tuottamaksi ollut muutenkin aivan liian korkea. Kuulin sen tavallaan tosi läheltä...pään sisältä?
Suosittelen, että jätät tuon äänen (oli harha tai ei) täysin huomiotta eli älä uhraa sille enää ajatustakaan. Jos jatkossa esiintyy vastaavia tilanteita, hanki apua.
Vierailija kirjoitti:
Yksittäisiä kuuloharhoja voi olla kenellä tahansa, esimerkiksi äärimmäisen väsyneenä.
Niin minäkin ymmärsin, kun googletin. Mutta jos tuon nyt yhdistää tähän vakavaan masennukseen...On vaikea sanoa, olenko äärimmäisen väsynyt vai äärimmäisen masentunut.
Jos olisit vakavasti masentunut, et pystyisi töihin ja olisit sairaalahoidossa.
Onko kiusaamisasiaa selvitetty työyhteisössäsi? On esimiehen tehtävä viedä asia eteenpäin ja ryhtyä korjaaviin toimenpiteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit vakavasti masentunut, et pystyisi töihin ja olisit sairaalahoidossa.
Vakava masennus on diagnosoitu ja Beck -testi tehty.
Voit,
Jos kerran sinulla on diagnosoidu vakava depressio niin jää ihmeessä sairauslomalle. Et hyödy mitään siitä että olet töissä näyttääksesi muille.
Voit romahtaa totaalisesti.
Miten usein käyt psykoterapiassa? Onko sinulla lääkitys?
Ammatillinen kuntoutus voisi hyvin auttaa sinua löytämään uuden työn. Minä olin sellaisessa, taustalla just kiusaaminen, uupumus ja masennus. Lääkäriltä vaan pyydät b-lausunnon ja hakemus ammatilliseen kuntoutukseen löytyy Googlella. Minä sain eläkeyhtiöstä vielä sellaisen oman uravalmentajan Noposelta ja niiden avulla etsittiin mulle uusi työpaikka. Olin todella tyytyväinen tuohon, ilman tuota kuntoutusta oisin varmasti edelleen sairaslomalla. Tuo kuntoutus ja oma valmentaja ei myöskään maksanut mitään minulle.
Vierailija kirjoitti:
Voit,
Jos kerran sinulla on diagnosoidu vakava depressio niin jää ihmeessä sairauslomalle. Et hyödy mitään siitä että olet töissä näyttääksesi muille.Voit romahtaa totaalisesti.
Miten usein käyt psykoterapiassa? Onko sinulla lääkitys?
Lääkitys on, terapiaa tällä hetkellä ei.
SSRI-lääkkeet pois ja heti. ne ne vasta laukaiset syvän masennuksen. niistä seuraa serotoniini-myrkytys.
masennus ei johdu serotoniinin puutoksesta. tämä on plekkää harhaa. lue Aku Kopakkalan kirja: Suuri serotoniinhuijaus.
käy joka päivä 2 h kävelyllä ja hengitä aktiivisesti. huomaat jo sillä muutoksen elossa. lopetat mössön syönnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein muuta selitystä keksi...Halli oli tyhjä ja ääni olisi ihmisen tuottamaksi ollut muutenkin aivan liian korkea. Kuulin sen tavallaan tosi läheltä...pään sisältä?
Oli hallusinaatio. Mulla on joskus nukahtamassa ollessani kuuloharhoja (ollut lapsesta saakka ehkä muutaman kerran vuodessa) ja ne on juuri tuollaisia kuin kuvailet. Äkillinen kova ääni jonka lähde tuntuu olevan lähempänä kuin on fyysisesti mahdollista. Lisäksi ei tunnu korvassa kuten normaali kova ääni, korva ei esim. soi jälkeenpäin.
muuta elämäsi itse kirjoitti:
SSRI-lääkkeet pois ja heti. ne ne vasta laukaiset syvän masennuksen. niistä seuraa serotoniini-myrkytys.
masennus ei johdu serotoniinin puutoksesta. tämä on plekkää harhaa. lue Aku Kopakkalan kirja: Suuri serotoniinhuijaus.
käy joka päivä 2 h kävelyllä ja hengitä aktiivisesti. huomaat jo sillä muutoksen elossa. lopetat mössön syönnin.
Ei ole SSRI-lääke enkä varmasti lopeta, koska en halua kuolla. Serotoniinin roolia ei kai tarkalleen ottaen tiedetä. Voi olla myös niin, että masennus johtaa puutokseen. Näin olen ymmärtänyt. Joka tapauksessa lääkkeestä on minulle merkittävää hyötyä.
Yksittäisestä harha-aistimuksesta ei kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.Lääkkeet auttavat joitakin,toisia eivät.Senkään suhteen ei siis kannata olla fanaattinen suuntaan tai toiseen.Masennuksen lisäksi voit olla stressaantunut.Oletko?Voimakas stressi voi aiheuttaa harhoja.Lepo olisi paikallaan joka tapauksessa.Yritä pärjätä.
Mä suosittelen kans tuota ammatillista kuntoutusta ja sieltä vielä sellainen urakonsultti niin pääset pois tuosta työpaikasta. Mulla oli myös hyvät kokemukset tuosta ja olin myös Noposella, mut varmaan on hyviä muitakin.
Toki, mutta onko myös edes pieni mahdollisuus että työpaikkakiusaajasi pelleilevät kustannuksellasi?!