Terveydenhoitaja sanoi hoikaksi, vaikka
painan 70 kiloa ja pituutta 163 cm. Olin siis käymässä nousseen verenpaineen vuoksi. Kun myöhemmin kävin lääkärissä, sanoi hän minua normaalipainoiseksi. Kumpikaan ei kysynyt painoa, vaan perustivat arvion näkemäänsä.
Oli suunnitelmissa keventää painoa, mutta onko se terveyssyistä turhaa?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vanhat mummot sanoo sairaaksi, jos ei ole lihava.
Öh, meni ohi. Lääkäri oli 50-60 vuotta ja terveydenhoitaja alle 30. Mies sanoo, ettei ole mitään laihdutettavaa, mutta onhan mulla silmät ja kokovartalopeili. Kaikki rasva pepussa,reisissä ja lantiolla, vähän vyötärölläkin. Näyttää kai sitten normilta.
Turhaan en viitsi laihduttaa, mulla on suurempiakin murheita. Terveyssyistä voisin, mutta ei taida auttaa verenpaineeseen?
No tottakai ylipaino vaikuttaa verenpaineeseen
Vierailija kirjoitti:
No, niin niin. Samaa kummastelen. Kysyin terkkarilta, vaikuttaisiko painonpudotus verenpaineeseeni ja hän sanoi jotain: "Kun olet noin hoikka, niin tuskin se blaa blaa". Ja lääkärikin sanoi, ettei kaltaisellani normaalipainoisella se ole syy korkeaan verenpaineeseen. Kumpikaan ei kysynyt painoa, olisi kai pitänyt kertoa. En osannut sillä hetkellä :(
Pointti on siis, se että on monta muutakin vaikeaa juttua kesken, enkä halua yhtään ylimääräistä projektia TURHAAN. Painoni ei todellakaan putoa itsestään, joten pitäisi motivoida itsensä ja muista kuin terveyssyistä ei onnistu. Verenpaine on edelleen korkea, ei auta uni, eikä loma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, niin niin. Samaa kummastelen. Kysyin terkkarilta, vaikuttaisiko painonpudotus verenpaineeseeni ja hän sanoi jotain: "Kun olet noin hoikka, niin tuskin se blaa blaa". Ja lääkärikin sanoi, ettei kaltaisellani normaalipainoisella se ole syy korkeaan verenpaineeseen. Kumpikaan ei kysynyt painoa, olisi kai pitänyt kertoa. En osannut sillä hetkellä :(
Pointti on siis, se että on monta muutakin vaikeaa juttua kesken, enkä halua yhtään ylimääräistä projektia TURHAAN. Painoni ei todellakaan putoa itsestään, joten pitäisi motivoida itsensä ja muista kuin terveyssyistä ei onnistu. Verenpaine on edelleen korkea, ei auta uni, eikä loma.
Ap siis
No muutaman kilon pudotus ei ole mikään mahdoton projekti. Jos yrittäisit nyt kesällä vähän keventää, kun on tuoreita kasviksia ja marjoja hyvin saatavilla, etkä ota liikaa stressiä laihdutuksesta.
Aika harva on hoikka normaalipainon ylärajoillakaan, ja sulla on jo noin neljä kiloa ylipainoa. Varmaan hoitohenkilökunnallakin silmä tottuu lihaviin, jolloin tulee sanottua kaltaisiasi lievästi ylipainoisia normaaleiksi tai jopa hoikiksi.
Ehkä senkin takia kannattaisi tehdä jotain, ettei painoa pääse kertymään enempää. On helpompi laihduttaa viisi kiloa nyt kuin 20 kiloa parin vuoden päästä.
Kiva sulle. Minulle terveydenhoitaja piti palopuheen erilaisista rasvattomista laihdutustuotteista, kun olin 20 v ja 164/58. Yths 2002. Oma ajatus oli siinä vaiheessa, että ei ihme että nuorten syömishäiriöt on lisääntynyt.
Olen kuudennella kuulla raskaana ja tämän hetkiset mittani ovat 164/68. Raskauteni alku paino oli 63kg. Verenpaine ok, samoin muut arvot. Neuvolan terkkari sanoi että kannattaa olla tarkkana ettei paino nousisi kovasti? Kummallista kun terveydenhoitajilla ei taida olla ihan samat linjaukset. Toisaalta ap ei kertonut terkkarille painoaan.
Lääkärit sanoivat mulle joskus, että pitää huolehtia ettei paino putoa enempää, kun on noin hoikassa kunnossa. Sairastin kyllä ja paranin, mutta painoin silloin yli 70 kg, pituuttakin on tosin 177 cm. Täyttä tavaraa siis :)
Olen 160 cm ja painoni on vaihdellut 48 ja 68 kilon valilla. Kukaan terkkari tai lekuri ei ole koskaan sanonut mitaan - paitsi seinanaapurini, ammatiltaan terveydenhoitaja, arvioi minut anorektiaan taipuvaiseksi 48-kiloisena. Nyt painan 61-63 kiloa eli edelleen painoindeksin sisalla olen.
Vierailija kirjoitti:
Kiva sulle. Minulle terveydenhoitaja piti palopuheen erilaisista rasvattomista laihdutustuotteista, kun olin 20 v ja 164/58. Yths 2002. Oma ajatus oli siinä vaiheessa, että ei ihme että nuorten syömishäiriöt on lisääntynyt.
No sinä olet kyllä aika pulska, jos painat noin paljon.
Multa just työhöntulotarkastuksessa th kysyi, että olenko ajatellut pudottaa painoa..? Mulla mitat 170cm/74kg. Kilot tasaisesti ympäri kroppaa eikä mitään kremppoja. Vaatteet kokoa 40 keskimäärin.
Kai se sitten on laihdutettava..
Vierailija kirjoitti:
No muutaman kilon pudotus ei ole mikään mahdoton projekti. Jos yrittäisit nyt kesällä vähän keventää, kun on tuoreita kasviksia ja marjoja hyvin saatavilla, etkä ota liikaa stressiä laihdutuksesta.
Aika harva on hoikka normaalipainon ylärajoillakaan, ja sulla on jo noin neljä kiloa ylipainoa. Varmaan hoitohenkilökunnallakin silmä tottuu lihaviin, jolloin tulee sanottua kaltaisiasi lievästi ylipainoisia normaaleiksi tai jopa hoikiksi.
Ehkä senkin takia kannattaisi tehdä jotain, ettei painoa pääse kertymään enempää. On helpompi laihduttaa viisi kiloa nyt kuin 20 kiloa parin vuoden päästä.
Neljä kiloa ei kuulosta pahalta, mutta mitenköhän käy. Kahden kilon laihdutuskin oli talvella yhtä tuskaa ja ne kilot tulivat jo takaisin. 70 kilon ylittyminen HIRVITTÄÄ, tuntuu että jos se ylittyy voin parin vuoden päästä olla 120-kiloinen. Lapset tarvitsevat jaksavaa äitiä vielä pitkään, joten ei ole vain ulkonäköjuttu.
Varmaan ruokatottumuksissa jotain vikaa, mutta en keksi mitä. Söin juuri päivän AINOAN kunnon ruuan: uusia perunoita 5-6 (pieniä/keskikokoisia), 2 porsaan ulkofilepihviä, tomaatti-kurkkusalaattia ja yrttikastiketta (pihan yrttejä ja kermaviiliä). Juomaksi vettä. Aiemmin olen syönyt tänään maustamatonta jugurttia, yhden juustovoileivän ja pari tomaattia. Illemmalla ehkä yksi jätsituutti (en syö päivittäin, enkä karkkia ollenkaan) ja kevyt iltapala. Onko ruuan määrä liiallinen, vai missä on vika?
Vierailija kirjoitti:
Siis häh? Ihan hämärää, et todellakaan ollut ylipainoinen.
Ajattelin vastaanotoilla, että jompi kumpi huomauttaa painosta, ja siksi hoikkuus/normipainoisuusarviot saivat hämmentymään. Voiko olla niin, että tietyissä kohdissa oleva rasva on terveellisempää kuin jossain muualla oleva? En hae syitä välttää laihdutusta, vaan yritän ymmärtää ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis häh? Ihan hämärää, et todellakaan ollut ylipainoinen.
Ajattelin vastaanotoilla, että jompi kumpi huomauttaa painosta, ja siksi hoikkuus/normipainoisuusarviot saivat hämmentymään. Voiko olla niin, että tietyissä kohdissa oleva rasva on terveellisempää kuin jossain muualla oleva? En hae syitä välttää laihdutusta, vaan yritän ymmärtää ammattilaisia.
En ikinä muista, siis ap yllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuudennella kuulla raskaana ja tämän hetkiset mittani ovat 164/68. Raskauteni alku paino oli 63kg. Verenpaine ok, samoin muut arvot. Neuvolan terkkari sanoi että kannattaa olla tarkkana ettei paino nousisi kovasti? Kummallista kun terveydenhoitajilla ei taida olla ihan samat linjaukset. Toisaalta ap ei kertonut terkkarille painoaan.
Minulle ei ole ikinä mainittu mitään painoasioista, ei raskausaikoinakaan. Painoin viimeksi 70 kiloa raskauden loppuaikana. Ehkä täällä päin asuu paljon lihavia ihmisiä, ja olen hoikka siitä näkökulmasta :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on lihava.
Kun lukuja katsoo niin olen. Ja omasta mielestäni kun katson peilistä, mutta muiden silmissä en kai sitten ole. Kukaan ei ole koskaan sanonut niin, ja mieskin pyöritteli päätään mistä ne kilot lähtisivät. Paidat ostan kokoa S-M tai 38, ja housut 42-44 :(
Paino ei aina korreloi ulkonäön kanssa. Tässä on kuva musta, mittani 170/68. Mielestäni näytän hoikemmalta mitä paino antaa ymmärtää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä kiloa ei kuulosta pahalta, mutta mitenköhän käy. Kahden kilon laihdutuskin oli talvella yhtä tuskaa ja ne kilot tulivat jo takaisin. 70 kilon ylittyminen HIRVITTÄÄ, tuntuu että jos se ylittyy voin parin vuoden päästä olla 120-kiloinen. Lapset tarvitsevat jaksavaa äitiä vielä pitkään, joten ei ole vain ulkonäköjuttu.
Varmaan ruokatottumuksissa jotain vikaa, mutta en keksi mitä. Söin juuri päivän AINOAN kunnon ruuan: uusia perunoita 5-6 (pieniä/keskikokoisia), 2 porsaan ulkofilepihviä, tomaatti-kurkkusalaattia ja yrttikastiketta (pihan yrttejä ja kermaviiliä). Juomaksi vettä. Aiemmin olen syönyt tänään maustamatonta jugurttia, yhden juustovoileivän ja pari tomaattia. Illemmalla ehkä yksi jätsituutti (en syö päivittäin, enkä karkkia ollenkaan) ja kevyt iltapala. Onko ruuan määrä liiallinen, vai missä on vika?
No kyllä sä syöt vähän liikaa, jos paino nousee tai ei meinaa millään laskea.
Pidä ruokapäiväkirjaa jonkin aikaa, niin huomaat ehkä paremmin, mitä ruokavaliossa voisi muuttaa. Ehkä napostelet tai herkuttelet liian usein. Tuleeko juotua sidukkaa tai mehuja, limsoja?
Annoskokoon kiinnittäisin huomiota. Vähemmän pihviä ja perunaa, enemmän kasviksia.
Vanhat mummot sanoo sairaaksi, jos ei ole lihava.