Joudutte puuttumaan/huolehtimaan 13.v. poikienne ruokailusta?
Ärsyttää, että pitää muistuttaa, että syö. Ja ohjaamaan mitä olisi hyvä syödä. Jos en muistuta, että syö, niin voi aamupalan jälkeen syödä vasta illalla. Ja joskus aamullakaan ei herättyään tule syömään, vaan täytyy huudella syömään, kun ei muuten tule.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se vähän niin kuin kuulu vanhemmuuteen? Huolehtia alaikäisen syömisistä? Miksi hankkia lapsia, jos ei...
Joo kyllä. Mäkin aina meidän lukiolaisen perään katson ja teen ruuat ja huolehdin, että syö. Soitan toki peräänkin, jos ei kuulu syömään. Joskus teen sämpylöitä evääksi, kun lähtee ulos.
Tottakai lukiolaisellekin tarjoillaan säännöllisesti ruoka. Miksi ei tarjottaisi?
Lukiolaisen kuuluisi asua jo omillaan, on lähes aikuinen. Mutta jos jostain syystä asuu kotona, niin toki saa osallistua yhteisiin ruokailuihin ja itse huolehtia että on silloin paikalla kun joku tekee ruokaa, tai tekee itse ruokaa, myös muulle perheelle, kuten muutkin aikuiset. On se kumma että nykyajan lapset ei osaa ruokaa ottaa edes kaapista, kun kuitenkin telkkarissa osallistuvat kokkikilpailuihin ja tekevät ties mitä gourmetruokia.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n sepustuksessa ihmetyttää itsekkyys - pojan syöminen ei kiinnosta vielä illallakaan, kun itse on syönyt töissä. Ja illalla sitten syödään iltapala - ei päivällistä, etenkin kun pojan omatoiminen syöminen on huonoa.
Se mikä olisi myös kiva tietää, niin onko mahdollista, että poika syö yksinäisinä päivinään salaa (tai ehkäpä äidin luvalla) herkkuja ja korvaa tällä ateriat?
No voi jumalauta, ei ihminen tarvi kahta lämmintä ateriaa päivässä. Illalla riittää jotain pientä esim hedelmää ja raejuustoa. Ei ihme, että porukka on läskiä. Poika ei tosiaan syö mitään herkkuja päivällä. Kunnon lounasta on jääkaapissa, jos vaan lämmittäisi. T.ap, joka ei ole läski, kuten te muut vaikutatte olevan
Eikö tuollaiset kasvavat pojat yleensä syö kuin hevoset? Muistan nuoruudesta kun ystävättären äiti valitti että kun vanhemmat käy kaupassa ja kantaa sisään pahvilaatikoittain ruokaa, niin ennenkuin ne ruuat saa kappiin, ne on jo syöty, kun perheessä oli teini- ja esiteinipoika. Muistan myös serkkupojan joka söi isovanhempien luona koulun jälkeen kokonaisen reikäleivän kerralla, paljon voita päälle ja ripotteli vielä sokeriakin siihen voin päälle, maitoa meni varmaan myös litra.
Epäilen että ap:n poika juo energiajuomaa päivät pitkät tai muuta sontaa, tai sitten syö yöllä kun muut nukkuu, tai sitten on jotain todella vialla jos ei tule nälkä niin että menisi ja söisi vaikka kukaan ei huomauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se vähän niin kuin kuulu vanhemmuuteen? Huolehtia alaikäisen syömisistä? Miksi hankkia lapsia, jos ei...
Joo kyllä. Mäkin aina meidän lukiolaisen perään katson ja teen ruuat ja huolehdin, että syö. Soitan toki peräänkin, jos ei kuulu syömään. Joskus teen sämpylöitä evääksi, kun lähtee ulos.
Tottakai lukiolaisellekin tarjoillaan säännöllisesti ruoka. Miksi ei tarjottaisi?
Lukiolaisen kuuluisi asua jo omillaan, on lähes aikuinen. Mutta jos jostain syystä asuu kotona, niin toki saa osallistua yhteisiin ruokailuihin ja itse huolehtia että on silloin paikalla kun joku tekee ruokaa, tai tekee itse ruokaa, myös muulle perheelle, kuten muutkin aikuiset. On se kumma että nykyajan lapset ei osaa ruokaa ottaa edes kaapista, kun kuitenkin telkkarissa osallistuvat kokkikilpailuihin ja tekevät ties mitä gourmetruokia.
Miksi 16-19 vuotias olisi lähes aikuinen? Tai asuisi omillaan tai maksaisi mitään tai asuisi omillaan?
Miksi perheessä ei olisi edelleen säännöllinen vanhempien huolehtima ruokahuolto. Ihan kaikille on hyväksi säännöllinen syöminen ja perheessä syödään yhdessä. Tässä taloudessa ei tarvitse lasten leikkiä aikuista
Voi teitä, jotka jaksatte näihin provo ihon vastailla. No tokihan koko palsta on suurta keksittyä stooria. Ootte toisaalta lutusia, kun niin huolehditte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n sepustuksessa ihmetyttää itsekkyys - pojan syöminen ei kiinnosta vielä illallakaan, kun itse on syönyt töissä. Ja illalla sitten syödään iltapala - ei päivällistä, etenkin kun pojan omatoiminen syöminen on huonoa.
Se mikä olisi myös kiva tietää, niin onko mahdollista, että poika syö yksinäisinä päivinään salaa (tai ehkäpä äidin luvalla) herkkuja ja korvaa tällä ateriat?
No voi jumalauta, ei ihminen tarvi kahta lämmintä ateriaa päivässä. Illalla riittää jotain pientä esim hedelmää ja raejuustoa. Ei ihme, että porukka on läskiä. Poika ei tosiaan syö mitään herkkuja päivällä. Kunnon lounasta on jääkaapissa, jos vaan lämmittäisi. T.ap, joka ei ole läski, kuten te muut vaikutatte olevan
Kasvava lapsi tarvitsee kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Ja aikuinenkin. Miten se tekisi kenestäkään läskin?
Vanhemmuus ainakin vaikuttaa olevan sinulle vaikeaa.
Mistä se lounas tulee?
WT-perheissä vain nauretaan ja ihmetellään, kun lapsi syö mitä sattuu ja miten sattuu, vaikka asia on ihan täysin heidän vastuulla! Sama kun oma äitini nauroi pienenä minulle (alakouluikäinen), kun hampaani olivat niin keltaiset ja rikkinäiset. No olisi huolehtinut lapsensa hampaidenpesusta! Kyllä tuon ikäisten asioista vielä tulee huolehtia. Lapsia ovat vielä.
Tai jos vanhemmat ovat pitkiä päiviä pois vaikka töissä, niin sitten tekee niitä ruokia valmiiksi lämmitettäväksi ja/tai opettaa lastaan tekemään ruokia. Se ei ole järkevä ja lapsestaan välittävän vaihtoehto, että täytetään kaappi eineksillä ja herkuilla ja annetaan sitten lapsen syödä mitä syö tai olla syömättä. En ihmettele, että on niin paljon ihmisiä, joilla on elämänhallinta ja perusasiat ihan kateissa, kun tämä on oppi minkä saa kotoa!
Tää nyt meni ihan väärille urille.
Eli on siis normaalia, että lapset ei itse tunne nälkä, vaan vanhempien kuuluu huolehtia tavalla tai toisella, että lapset syö. Oli kyse sitten jo ihan lukiolaisesta tai alakoululaisesta.
Mulle tämä on yllätys, sillä itse olen aina pienestä pitäen osannut mennä oikeeseen aikaan syömään, eikä vanhempien ole tarvinnut mua kaitsea siinä asiassa.
Ai mistä se lounas tulee? No teen sen edellisenä iltana ja laitan jääkaappiin, josta se on lämmitettävissä. Miten olet noin hölmö, ettet ymmärrä. Käytkö itse kesken työpäivän kotona tekemässä lounaan seiskalle menevälle lapselle, kun se ei osaa ottaa jääkaapista edellisenä päivänä tehtyä ja sitä lämmittää?
Siltä noi sun kommentit kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä, jotka jaksatte näihin provo ihon vastailla. No tokihan koko palsta on suurta keksittyä stooria. Ootte toisaalta lutusia, kun niin huolehditte.
Paljon mieluummin kuin ikuisiin nais mies nuori lassukka ym satutarina provoihin. Tässä on sentään aihe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa alkaa tuntua jo siltä, että keskustelenkin provon kanssa. Ap ei osaa huohtia lapsestaan ja kuittaa sen sitten sillä, että muut ovat läskejä.
Jos kuitenkin oletetaan, että ap on oikea ihminen, joka kuvittelee, ettei hänen tarvitse huolehtia lapsestaan vaan anonyymi haukkuminen vauvapalstalla riittää, niin ehdottaisin kuitenkin, että ap luopuu siitä työpaikkalounaasta ja syö illalla yhdessä lapsensa kanssa. Sitä hedelmää ja raejuustoa kun voi syödä sitten siellä töissä luonaana - eli ap vaihtaa vain iltapalan ja lounaan paikan.
Ja tämä ei onnistu syystä (odotamme trollin vastausta):
Vierailija kirjoitti:
Ai mistä se lounas tulee? No teen sen edellisenä iltana ja laitan jääkaappiin, josta se on lämmitettävissä. Miten olet noin hölmö, ettet ymmärrä. Käytkö itse kesken työpäivän kotona tekemässä lounaan seiskalle menevälle lapselle, kun se ei osaa ottaa jääkaapista edellisenä päivänä tehtyä ja sitä lämmittää?
Siltä noi sun kommentit kuulostaa.
Hyvä että teet! Kysy samalla onko lapsella nälkä ja tarjoa sitä ruokaa.
Meillä tehdään kaikille yhdessä syötävä päivällinen ja siitä jää lämmitettävää. Useimmiten ei ole kyllä lämmitetty, kun nukkuvat pitkään.
Teet sitä ruokaa, eikö lapsi silloinkaan tule norkoomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä ei syödä töitten jälkeen päivällistä?
Tollasia ne kaikki on. Mutta työpäivän jälkeen kaikki syö päivällisenSyön töissä lounaan, niin ei ole nälkä töistä tullessa. Syödään illalla kyllä ja silloin siis monesti käy ilmi, että poika on syönyt viimeksi aamulla.
Pointti on siis se, että mun pitäis aina muistaa muistuttaa, ett pitää syödä. Kyllä ton ikäisenä osasin itse pitää huolta siitä, että syön.
Pointti on siinä,että poika on alaikäinen ja vanhempien kuuluu siitä huolehtia. Ei minullakaan ole välttämättä nälkä kun tulen töistä, mutta teen silti ruuan ,koska kotona päivän olleilla on nälkä. Ei niillä pelkillä välipaloilla elä ainakaan kasvava nuori. Vanhempien kuuluu huolehtia ainakin yksi lämmin ruoka teinille joka on päivät kotona eikä saa lämmintä ateriaa kun ei ole koulua. Tee ruoka/tai mies tekee kun tulette töistä. Kyllä lapsen täytyy saada kotona kunnon ateria edes kerran päivässä.
Kyllä mutta poika vasta 12v. On ronkeli ruuan kanssa ja nyt päätin pitää huolta enemmän koska tuli takapakkia. Toinen 14v. ja häntä ei tarvitse huoltaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt meni ihan väärille urille.
Eli on siis normaalia, että lapset ei itse tunne nälkä, vaan vanhempien kuuluu huolehtia tavalla tai toisella, että lapset syö. Oli kyse sitten jo ihan lukiolaisesta tai alakoululaisesta.
Mulle tämä on yllätys, sillä itse olen aina pienestä pitäen osannut mennä oikeeseen aikaan syömään, eikä vanhempien ole tarvinnut mua kaitsea siinä asiassa.
On sellaisia perheitä, joissa odotetaan lasten nälkää. Niissä on muutenkin erilaisia vaikeuksia. Sitten on sellaisia, joissa on säännölliset ruoka-ajat ja syödään yhdessä
En tiedä miksi yhdessä syömisen pitäisi nyt loppua, kun lapsi menee lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mutta poika vasta 12v. On ronkeli ruuan kanssa ja nyt päätin pitää huolta enemmän koska tuli takapakkia. Toinen 14v. ja häntä ei tarvitse huoltaa.
Eli on siis lapsia, ketkä tuntee näläntunnetta. Outoja lapsia teillä suurella osalla kyllä on, kun jopa lukioikäisistä teidän mukananne pitää huolehtia, että syövät. Tottakai vanhemmat on ne ketkä huolehtii, että on ruokaa, mutta että lukioikäisen perään pitää katsoa, että se varmana syö ei mene mun kaaliin. Toki jos kyseessä on joku syömishäiriöinen, niin asia erikseen.
Tästä ketjusta näkee miksi on niin tärkeää, että perhe syö yhdessä
Soitatteko lukiolaisellenne/amislaisellenne, että syömään! Ja tämä siis toistuu lounaalla, välipalalla, päivällisellä ja iltapalalla? Sen ikäiset ei paljoa kotona ole.
Edellisen päivän jämät?? Ei edellisen päivän ruoka ole mitään jämää. T. ihan ohis.
Itse asiasta, ap:n vaan täytyy muistaa, että poika on vielä epäkypsä, joten sitä täytyy kohdella kuin olisi nuorempi.