Onko syytä huoleen? Terveys
Alunperin menin lääkäriin alavatsakivun vuoksi (tk). Silloin (toukokuun loppu) lekuri teki minulle gynekologisen tutkimuksen, otti näytteitä, vähän mahaa paineli. Silloin sain diagnoosiksi emätintulehdus, tällä käynnillä papaa ei voitu ottaa liiallisen valkovuodon takia. Sain myös penslaus lääkettä ulkoisiin rakkuloihin.
Kävin juhannuksen tienoilla tkssa uudestaan sen papan vuoksi. Tälläkerralla se saatiin otettua, jossain isommassa häpyhuulessa tms on kuulemma vieläkin rakkulaa jonka takia tk lääkäri tekee lähetteen sairaalaan gynekologian puolelle.
Silloin lääkäri sanoi että voin olla ihan rauhassa ja odotella sitä gynekutsua.
Olen kuitenkin itkenyt naamani turvoksiin kun kävin lukemassa Oma kantaa, siellä lukee mm näin: "Gynekologisessa irtosolunäytteessä todetaan levyepiteelisoluissa
hyperkromaattisia, lohkaremaisia tumia ja halo-kirkastumia. Löydös sopii
koilosytääriseen atypiaan ja HPV-etiologiaan. Dysplasiaan viittaavia piirteitä
ei todeta. /rs
Diagnoosit
Gynekologinen irtosolu: LSIL (lievä epiteelivaurio)".
Lisäksi löysin tekstin jossa lukee että Potilaalla ei tavallisia hiivatulehduksen oireita, vaan lievää kasvustoa + kohdunnipukka epämääräisen punainen tai jotenkin noin siellä lukee. Sain lääkemääräyksen Diflucania, jonka kävin hakemassa ja otin sen tabletin.
Itkettää kamalasti ja olen ihan sekaisin tästä :( Osaisiko joku kiltti rauhoitella? Pelottaa että tämä on jotakin vakavaa. Se eniten, että alavatsakivun takia menin lekurille ja en tiedä vieläkään miksi siihen vatsaan sattuu.
Raskauskin suunnitteilla, ehkäisy poikessa. Sekin pelottaa että jos en voi tulla raskaaksi, kaikki testit vaan aina negaa näyttäneet :(
Kommentit (7)
Mulla kohtutulehdus takana ja 8kk vauva yritystä ollut nyt, ja negaa näyttää.
On täällä itsekin itketty ja mietitty kaikki läpi, mutta tärkeintä että keskityt nyt hoitamaan sen.
Gyneltä kyselin ja rauhoitteli ettei se aiheuta lapsettomuutta, eli yritys jatkuu.
voit tosiaan jutella ja kysellä ammattilaiselta vaikuttaako tämä sinun raskaussuunnitelmiisi. Näin saat mielenrauhan
Ei sulla ainakaan tuon perusteella ole kohdunkaulan syöpää. Näytteestä on havaittavissa, että olet joskus saannut HPV-tartunnan. Ei paniikkia.
Siis mikäs se HPV-tartunta on? Minulla on ainoastaan ollut yksi kumppani jonka kanssa seksiä olen harrastanut, kyseinen kumppani on nykyinen rakas mieheni.
Mies sai joskus edellisen suhteensa aikana kondylooman, jonka hoiti pois, jos tällä tiedolla jotain tekee. Mies vannoo ja vakuttaa ettei hänellä ole mitään muita sukupuolitauteja, ei ole koskaan edes epäilty. Ei ole meidän suhteemme aikana käynyt testeissä.
Sulla on sellainen solumuutos, joka johtuu tietyistä papilloomaviruksista ja joka VOI hoitamattomana johtaa, mutta ei läheskään aina silloinkaan johda syöpäään. Sille ei välttämättä edes tehdä mitään, jos tuo LSIL taso säilyy biopsiankin läjkeen, tarkkaillaan vaan ettei se ala pahentua.
Tämä ei sinänsä vaikuta raskauteen tai raskautumismahdollisuuksiin, ellei tarvi mennä syöpähoitoihin, eikä siitä nyt vielä ole mitään indikaatta että tarvitsisi.
Nämä HPV-muodot, jotka näitä solumuutoksia aiheuttaa, ovat sukupuoliteitse tarttuvia viruksia, mutta takavuosina on ollut juttuja siitä, että viruksen voisi saada muutekin kuin yhdynnässä. (muitakin hpv-virusmuotoja on, esim tavallisissa syylissä, mutta ne muut eivät aiheuta gynekologisia solumuutksia).
Takavuosina papakokkeet olivat epämääräisempiä ja eikä siitä suoraan vielä näkynyt, onko muutos itsestään tullut (ne paranevat köytännössä aina ilman hoitoakin) vai viruksen aiheuttama (nämä voivat joskusmuuttua syöväksi). Siksi virus testataan usein erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mies sai joskus edellisen suhteensa aikana kondylooman, jonka hoiti pois, jos tällä tiedolla jotain tekee.
Hpvtä ei tavallaan voi "hoitaa pois". Ne hdot ovat vain paikallisia. Se virus jää silti elimistöön ja höviää sieltä aikanaan kun/jos elimidtön oma vastustuskyky nitistää sen. Mutta sillä on taipumus vain "mennä piiloon" eli se voi useinkin aktivoitua tarttuvaksi ja/oiteita aiheuttavaksi myöhemmin elämän aikana. Jos ihmisellä on kerrran ollut kondylooma, pitäidi olla aika tarkkana seurannan kanssa.
up