Montako kieltä osaat SUJUVASTI?
Sujuva tarkoittaa siis sitä, että ymmärrät keskusteluja ja viestejä (kirjoitettuja ja puhuttuja) sillä kielellä, ja osaat myös kirjoittaa ja puhua sitä täysin sujuvasti.
Kommentit (3)
Varmaan yhtä kun ei englanti todellakaan mene täysin sujuvasti.
Mahdoton kysymys tuollainen kenellekään itse vastattavaksi-edes äidinkielensä osalta .
Sen voi puhumisen osalta määritellä jostain puhujasta ainoastaan joku sellainen,joka itse puhuu sujuvasti sitä kieltä jonka osaamisesta on kyse,eikä hänkään muuten kuin vain päätellen ja tehden arvionsa tuon toisen puhujan senhetkisestä osaamisen tasosta,jolloin hän sitä kuuntelee.
Huom. sanoin 'äidinkielensäkin osalta' siksi,että en edes kuvittele osaavani sujuvasti kaikkia suomen murteita, jo käytöstä pois jääneitä sanoja, kaikkien ammattialojen arkisanastoa ja käyttökieltä,kaikkia niitä vain kaunokirjallisuudessa(saati runoudessa) esiintyviä sanoja ja sanamuotoja ,ym. kaikkia elävän kielen käyttäkonteksteja ja alueita.
Ristisanoissakin olen huono...
Muutamia kieliä äidinkieleni lisäksi (...ja avuksikin) olen silti vain yrittänyt nöyrästi ja mahdollisimman sitkeästi, läpi melkein koko elämäni aina innolla harrastaa,niissä kehittyä ja niitä aina tilaisuuden tullen myös käyttää mahdollisimman paljon,oppiakseni niistä aina vain lisää ja uutta.
Koskaan en tule niin vanhaksi,ettenkö joka päivä voisi oppia noista kielistä jotain uutta.
Tällä mielellä siis- jatkossakin.
Kolmea (suomi, englanti, puola). Meinasin aluksi laittaa 4, mutta en ymmärrä kirjoitettuna enkä myöskään osaa itse kirjoittaa sujuvasti (Keski-Aasian murteen) venäjää.
Ruotsia varmaan pitäisi osata, mutta en osaa sanoa muuta kuin "Va heter du?"