Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä rasva, kun olkapäätä palaneet ja nahka lähtenyt

Vierailija
01.07.2016 |

Moka mikä moka ja nyt koululaisen olkapäät palaneet viime viikonloppuna ja nyt lähtee nahka. Millaista tulisi olla rasvan rikkoutuneelle (tai kuoriutuneelle) iholle? Lähiapteekki jo kiinni, käykö peruskosteusvoide (Nivea tms), Bepanthen...vai haittaavatko ennemmin....

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloe Vera- geeli!!! Se on ihan paras!

Vierailija
2/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloe vera geeliä minäkin suosittelen, laventeliöljy siihen sekoitettuna vielä parempi. Laventelin eteerinen öljy on tosi tehokas hoito palovammoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

BepAnthenia ennemmin kuin mitään niveaa

Vierailija
4/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja syy siihen miksi Aloe Vera toimii on että ihon palaminen johtuu infektiosta. Auringonvalo on immunosuppressiivinen.

"Aloe vera has potent antibacterial, antifungal, and antiviral properties.[4,5] The antimicrobial effects of Aloe vera have been attributed to the plant's natural anthraquinones which have demonstrated in vitro inhibition of Mycobacterium tuberculosis and Bacillus subtilis. Aloe juice has been found to be bacteriostatic againstStaphylococcus aureus, Streptococcus pyogenes and also Salmonella paratyphi.[6,7] In an in vitro disc diffusion study by Suleyman et alStreptococcus faecalis and Candida albicans were cultured to contain 108-109 CFU mL/1 levels of organism. A 100% Aloe vera juice obtained from the cold pressed leaves of the plant were used and the results obtained showed significant zones of inhibition of 20mm and 30mm against both these organisms[8]. Aloe vera is also known to be virucidal, especially against herpes virus."

Vierailija
5/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä mitään hajustettua. Onko kysymyksessä nyt kesiminen? Jos, niin 1% hydricortison ja tunnin päästä vaikka se bepanthen. Jos kovin kuumottaa niin laita desi maustamatonta jugurttia ja puoli teelusikkaa ruokasoodaa ennen rasvaista. Herkkäihoinen ei kestä aloe veraa, itselläni nosti suonet pintaan ja valuin verta.

Vierailija
6/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan viikon olet odottanut.. voi lapsi raukat varmaan ihan kärsimystä ollut jos noin pahoin on olkapäät palaneet VIIKKO SITTEN jo!

Vierailija
7/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kesii jo, niin game over... Eihän se enää ole kipeäkään. Kuorivalla saippualla pääsee lopuista riekaleista eroon ja sit vaan normi bodycreamia. Ja jatkossa sk 50 (uva + uvb)

Vierailija
8/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä mitään hajustettua. Onko kysymyksessä nyt kesiminen? Jos, niin 1% hydricortison ja tunnin päästä vaikka se bepanthen. Jos kovin kuumottaa niin laita desi maustamatonta jugurttia ja puoli teelusikkaa ruokasoodaa ennen rasvaista. Herkkäihoinen ei kestä aloe veraa, itselläni nosti suonet pintaan ja valuin verta.

Itse olen allerginen, atoopikko ja astmaatikko. Ihoni on hyvin herkkä ja reagoiva. Itse olen käyttänyt laventelin eö. palovammoihin ja ollut paras apu, mitä olen käyttänyt. Aloe vera- geeli on myös sopinut minulle. Ymmärrän myös, että kaikki ei käy kaikille, mutta tuo laventeli oikeasti toimii, vaikka tuoksuukin, jos siihen viittasit (etkä vain Niveaan).

Vierailija
9/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan viikon olet odottanut.. voi lapsi raukat varmaan ihan kärsimystä ollut jos noin pahoin on olkapäät palaneet VIIKKO SITTEN jo!

On laitettu bepanthenia ja annettu särkylääke yöksi. Mutta kun iho on rikki eli nahka lähtee, niin voiko rasvaa laittaa. Kysyy Ap, joka on onneksi vuosikymmeniä elänyt ilman tällaista tilannetta ja onneksi nytkin vain olkapäät (eikä hartiat tai selkä palaneet) joten aika hyvin on voinut nukkua....

Vierailija
10/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloe Vera saa täältäkin äänen. Valitse sellainen jossa aloeta vähintään 98%. Itse käytän 100% mutta minulla onkin tuossa ruukuissa itse kasvia mukavan runsaasti. Yksi vaihtoehto on maustamaton jugurtti, sain neuvon käyttää sitä hotellin respan naiselta Kreetalla. Kuulemma isoäidiltään oppinut.

Vierailija
11/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kesii jo, niin game over... Eihän se enää ole kipeäkään. Kuorivalla saippualla pääsee lopuista riekaleista eroon ja sit vaan normi bodycreamia. Ja jatkossa sk 50 (uva + uvb)

Näinhän se taitaa olla. Menetetty, mikä menetetty. On käytetty aina 30-50 sk ja nyt jäi osa rasvaamatta (poika otti paidan pois rasvauksen jälkeen, vaikkei ollut tarkoitus...) ja tässä ollaan. t. Ap, huono äiti ja kuriton lapsi ;)

Vierailija
12/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tsiisus ihmiset, suurin osa antaa ohjeita akuuttiin palovammaan!

Vierailija
13/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä kommentoi: uskon ettei poika ole ainoa, jolta on iho palanut auringossa. Uskon myös, ettei siitä tarvitse mennä lääkäriin (ehkä muutaman vuosikymmenen päästä, kun todetaan ihosyöpää ;)) eikä auringonpolttamiin ole pakko laittaa mitään. Nyt vain tuli mieleeni miettiä onko järkevää vai typerää vai samantekevää rasvata niitä kuivia olkapäitä, joista iho lähtee. Eli onko se "uusi" iho tulehdusherkkä tai muuten herkkä rasvoille vai ennemminkin "vaatii" rasvaa. Mutta av ei petä koskaan! Vastauksien jälkeen olen varma, että lapseni on vain esittänyt reipasta, valittanutkin toki kivusta, mutta ollut paita päällä uimassa, leikkinyt kavereiden kanssa, nukkunut hyvin jne. Sehän on siis lapsi, jolla on palovamma, lapsi, jolle kävi jotain mitä kellekään muulle ei ole koskaan käynyt. Ja äiti, jolla ei ole aloe veraa eikä sitä hakenut heti maanantaina (varmaan lasin paikka) on paska mutsi.

Kiitos vastanneille. Bepanthenia löytyy ja ehkä käytetään, ehkä ei.

Vierailija
14/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Varmaan lasin paikka):

Senkin, viinilasin, luulen. Mutta piti olla lasun ;)

Vierailija
15/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on parhaat kokemukset jääkaappikylmästä jugurtista viilentäjänä ensihätään. Välillä käynyt aina suihkussa pesulla ts. jugurtti pois ja sen jälkeen kevyesti saippuoiden jotta saa rasvan ja hien pois, sitten kuivannut ja uudestaan sama muutaman kerran. Sitten kun iho on hieman rauhoittunut, niin after-sun jojobaa sisältävä voide tai aloe-vera geeliä.

Jugurtti auttaa myös sitten siihen riivattuun kutinaan joka seuraa parin kolmen päivän päästä. Parasta on maustamaton jugurtti, mutta hädässä käy mikä hyvänsä. Olen kerran hoitanut palaneita käsivarsia ja olkapäitä mustikkajugurtilla, kun kutina alkoi yöllä, ja se toimi ihan hyvin paitsi tietysti oli aika hirveän väristä. Hätä ei kuitenkaan lukenut lakia ja se sai kelvata mitä jääkaapissa oli. Aamulla sitten hain maustamatonta litran tölkin ja jatkoin sillä :)

Jos joku ei ole vielä kokeillut jugurttia viilentämiseen niin kannattaa kokeilla ennen kuin tuomitsee ettei toimi ja alapeukuttaa.

Vierailija
16/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, jugurttia vastaaja:

Tässä oli kuitenkin kyse siitä miten toimitaan, kun nahka lähtee. Mitä silloin laitetaan, vai ei mitään?

Vierailija
17/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15, jugurttia vastaaja:

Tässä oli kuitenkin kyse siitä miten toimitaan, kun nahka lähtee. Mitä silloin laitetaan, vai ei mitään?

No jos siihen nahkan lähtemiseen ei liity mitään ikäviä tuntemuksia, mitä nyt on esteettisesti hieman ikävän näköistä kun marraskesi irtoaa liuskoina niin ei siihen sitten mitään sen kummempaa tarvitse laittaa. Tuossa vaiheessahan ongelma on jo voiton puolella. Voihan sitä jotain kosteuttavaa voidetta laittaa jos se hyvältä tuntuu. Kannattaa lukea alla olevasta linkistä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00203#s3

Se jugurttivinkki oli vain viilentämiseen ja kutinaan, siihen se on erinomainen :)

Vierailija
18/20 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

VASELIINIA TAIKKA TUMMELIA!

Vierailija
19/20 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tsiisus ihmiset, suurin osa antaa ohjeita akuuttiin palovammaan!

Ei kannata tulla palstalle osoittamaan typeryyttään. Auringonpolttama on akuutti ensimmäisen asteen palovamma, joka voi pahentua jopa toiseen asteeseen tai tulehtua.

Vierailija
20/20 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lääkäri joskus sanoi, että palovammaan ei laiteta mitään rasvaa, kun se ei ole mikään paahtoleipä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi