Miksi perintörahaa ei saa käyttää vaan pitää siirtää koskemattomana eteenpäin?
Kommentit (22)
Siis kuka näin vaatii? Jos olet saanut perinnöksi rahaa, saat käyttää sen miten tahdot.
Mistä olet, ap, tuollaisen luulon päähäsi saanut?
Vähän nyt perusteluja mikä estää käyttämästä.
Kyllä mä pistin haisemaan sen koko 900€, minkä perinnöksi sain 😄
Ai miksei saa? Mä käytin ainakin. Maksoin asuntolainan loppuun, lisäsin omistustani eräässä yrityksessä ja sijoitin loput.
Tämä ei ole twitter ja viestissä saa olla yli 160 merkkiä.
Yrittäisit nyt tehdä aloituksesta vielä vähän epämääräisemmän, niin pääset sitten jälkikäteen oikein kunnolla siirtelemään maalitolppia ja selittelemään, että "enhän minä nyt tietenkään tätä asiaa näin tarkoittanut".
Jos meinasit siirtää saamasi perintörahat jonnekin niin voin antaa tilinumeron.
Tuossa aiemmassa ketjussa ap oli maksanut perheen lukuja omilla perintörahoilla ja siihen oli kommentoitu ettei perintöä saa/voi käyttää juokseviin kuluihin/elämiseen
Nyt on toisesta ketjusta vedetty vähän mutkia suoriksi. Käytä ihmeessä mihin huvittaa, muttei sinulla ole mitään velvollisuutta elättää koko perhettä niillä rahoilla, jos taloudessa on toinenkin aikuinen.
Päästän tähän valtavan pierun.
*PRUUUUUUUH*
Kuka niin sanoo, ettei saa käyttää?
Jos olet täysi-ikäinen, se on sinun päätettävissä, mitä perinnölläsi teet.
Ei sitä seuraaville säästetä.
Tietenkin saa käyttää, jos haluaa. Suvuissa vaurastuminen kuitenkin yleensä tarkoittaa, että perintöä ei laiteta haisemaan vaan tuottamaan lisää vaurautta, josta voi kyllä oman elämänsäkin aikana nauttia (tuotosta), mutta pääoma ainakin siirtyy seuraavalle sukupolvelle. Mutta ei ole mikään pakko vaurastua lisää tai antaa vaurautta aikanaan perintönä omille jälkeläisilleen. Suomessa on aika vähän sukuja, joissa vauraus siirtyy sukupolvelta toiselle, joten jos oma sukusi ei ole tällainen, ei ole mitään tarvetta aloittakaan.
Mammapalstan intertekstuaalisuutta taas, voi vittu.
300 000 €:lla sain ostettua lapselle oman kämpän, ei tarvitse velkaisena omaa elämää aloitella. Oman taloni olen ajat sitten maksanut, eikä ole tarvetta ylenpalttiselle tuhlailulle kun omilla tuloillani pärjään vallan mainiosti. Toisekseen olen niin saita, etten pystyisi elämään itseni kanssa, jos olisin ostanut tuolla summalla jotain täysin turhaa josta ei jää jäljelle mitään.
Järkevä ohje on sijoittaa saadut perinnöt esimerkiksi tilavampaan asuntoon, mökkiin, sijoitusasuntoon. Tai sitten toteuttaa rahalla joku kauan kytenyt haave kuten vuoden kestävä purjehdusmatka maailman ympäri.
Jos perinnön käyttää juokseviin menoihin, tulee pian tunne, että rahat menivät ihan hukkaan.
Eikö tuo nyt ole ihan selvää.
Tarkoitus on, että seuraava sukupolvi saa perintöä vähintäin sen mitä itse on perinnöksi saanut, mieluummin enemmän.
Ei sen korvamerkittyä tarvitse olla, tässäkin ketjussa, joku kirjoitti, että maksoi asuntolainan pois ja sijoitti loput eli seuraava sukupolvi saa enemmän.
Kyllähän sitä on aina vinoon katsottu jos ison talon perinyt pistää sen leveään elämään ja sukupolvien rikastumisketju katkeaa.
En tiedä mistä tuo ajatus on tullut, mutta kun itse sain perintöä, pidin itsestäänselvyytenä että rahat sijoitetaan. Autolaina maksettiin ja ostettiin uudet ikkunat. Muu sijoitettiin. Tarkoitus on kyllä noita sijoitettuja rahoja käyttääkin, eikä vaan pantata perinnöksi lapsille.
Jotenkin Suomessa on hölmö/hassu kulttuuri: kitkutetaan ja sitkutetaan eläkeikään asti niin pihisti kuin pystytään. Ollessa 50-60-vuotiaana eläkepäivien kynnyksellä kun asunto on maksettu suurimman osan vanhemmat kuolevat elettyään yhtä pihin elämän. Perintöä tulee jonkin verran; ehkä keskimäärin 50 000€/hlö keskiluokassa. Sitä ei sitten vaan käytetä mihinkään vaan se sijoitetaan jonnekin seuraavaksi 30:ksi vuodeksi (=omaan kuolemaan asti) ja potti siirtyy seuraavalle eläkeikäiselle, joka ei myöskään käytä sitä mihinkään. Rahan kierrätyksestä pankkitililtä toiselle hyötyy vain verottaja ja pankki.
Jos edes puolet tileillä koskemattomina makaavista perintöpoteista käytettäisiin kotimaiseen kulutukseen/kotimaisten palvelujen ostamiseen, mikä piristys se olisikaan maan taloudelle ja työllisyydelle! Mutku eiku; pitää varautua pahaan päivään ja varmistaa että seuraava polvi saa ainakaan perintöä.
Pistä haisemaan vain.