Ahdistaa! Kerroimme vanhemmillemme minkä annamme pojallemme nimeksi, ja he järkyttyivät.
Miten voi olla niin erilaisia reaktioita. Suunnittelemamme nimi pojalle on Otava. Meistä se on kaunis, jämäkkä ja kuvaava. Viittaukset avaruuteen ja kirjallisuuteen ovat mielestämme hienoja. Ja sitten toisten mielestä nimi on suorastaan järkyttävä. Muuten minua ei kiinnosta mitä muut siitä ajattelevat, paitsi tietysti lapsen kannalta. Meille ei tullut mieleenkään että nimi voisi herättää niin negatiivisia reaktioita. Joutuuko rakas Otavamme siis kohtaamaan vastaavaa koko ikänsä? Sitä emme toki halua. Ahdistaa ja masentaa oikein kunnolla...
Kommentit (42)
Onkohan niillä sitten jotain huonoja mielikuvia ko. nimestä?
Eipä niistä kannata välittää, varmasti tottuvat siihen kun aikaa kuluu.
Meidän tytön nimeä nikoteltiin aikansa ja äiti yritti ottaa toist nimeä käyttöön kutsumanimeksi, mut annoin mennä sen ohi korvien eikä tuo ole enää asiasta maininnut pitkään aikaan. Oikealla etunimellä häntä kutsuvat kaikki.
Jännästi se nimi alkaa tuntua ihan kivalta ajan kanssa =)
Eihän sitä koskaan tiedä, jos hän sinne sitten aikanaan muuttaa ja esittelee itsensä: olen Otava Otavasta:)
Ei kerrottu kellekään ennen ristiäisiä, sillä tiesimme kirjavan mielipideskaalan.
Olen varma, että jos tuon Otava-nimen pojallenne annatta, muutaman kuukauden päästä kaikki ovat sitä mieltä, että Otavahan tuo pieni ihminen on eikä minkään muun niminen.
Muistakaa antaa lapsellenne juuri se nimi, jonka haluatte antaa. Tuo Otava on ihan OK.
meilläkin lapsen mummo oli ihan järkyttynyt lapsemme nimestä, kun ei ollut ennen sellaista nimeä kuullut. Mutta tottui siihen kyllä.
toki otava on erään kustannusyhtiön (=yrityksen) nimi, mutta mitä viitteitä nimellä on itse varsinaiseen kirjallisuuteen??????????????
luulen että lastasi tullaan kiusaamaan. ihan oikeasti.
Vierailija:
luulen että lastasi tullaan kiusaamaan. ihan oikeasti.
ap
Otava on kyllä oikein kiva nimi, mutta en sitä kyllä ikikuuna antaisi omalle lapselleni.
lähipiirissä on aika erikoisia nimiä ja eräskin tyttö sanoi minulle että vaihtaa kyllä isona nimea kun kaikki koulussa kiusaavat siitä. miksi hyvät vanhemmat emme laittaisi lapsillemme nimiä mitkä on oikeesti ihmisen nimiä? miksi täytyy keksiä joku mitä ei varmasti ole muilla kun on niin erillainen.
Älkää välittäkö ahdasmielisistä isovanhemmista. Nuo kiusaamiskommentitkin voi jättää omaan arvoonsa. Lapsia kiusataan ylipäätään niin monesta syystä, että on mieletön tuuria, jos ei ikinä joudu kokemaan kiusaamista. Nimet eivät loppujen lopuksi ole kovin yleinen kiusaamisen aihe. Eniten ehkä kiusataan sellaisista nimistä, joita voi väännellä " huvittaviin" muotoihin. Otavassa sellaista mahdollisuutta ei ole.
Miten ihmeessä muuten tuo kirjallisuusyhteys ei ole kaikille selvä? Ettekö koskaan ole kuulleet eräästä kirjasta, jossa on villi, seitsenpäinen poikalauma?
jotka haukkuvat nimeä! Ovat vain kateellisia tai kapeakatseisia, ja toivovat sinun erehdyksissä antavan pojalle jonkun tylsän tusinanimen vastoin tahtoasi. Otava on aivan ihastuttava nimi =o)! Ja ajattele minkä valtti siinä vaiheessa, kun poika rupeaa etsimään itselleen kumppania. Naiset kiinnostuvat pojastasi jo pelkän symppiksen nimen perusteella ;o). Ja sitten poika vain valitsee itselleen sopivimman naisen satojen joukosta =oD!!!
Vierailija:
lähipiirissä on aika erikoisia nimiä ja eräskin tyttö sanoi minulle että vaihtaa kyllä isona nimea kun kaikki koulussa kiusaavat siitä. miksi hyvät vanhemmat emme laittaisi lapsillemme nimiä mitkä on oikeesti ihmisen nimiä? miksi täytyy keksiä joku mitä ei varmasti ole muilla kun on niin erillainen.
vaikka jokaisella olisi sama nimi, etsitään muu syy kiusata.
juuri sen takia on hyvä, että ihmisillä on erilainen maku nimissäkin, että tulee niitä erilaisia nimiä.
oikein kaunis nimi. Tyhmiä isovanhempia lapsella. Ylipäänsä on turha puuttua muiden asioihin.
Jos niin huonosti käy, että lastasi joskus jostain syystä kiusataan, se nimivalinta ei taatusti ole sen syy, vaikka sitä aseena käytettäisiinkin. Yhtälailla niitä ottoja, miroja ym. ym. voidaan kiusata ja pilkata.
Kun mä kerroin et meidän pojasta tulee Niilo niin kaikki rupes yhtäkkiä ehdottamaan mulle uusia nimiä...
Kukaan ei oikein tykänyt ja väittivät vanhan papan nimeksi? Ja ihmettelivät että mistäs keksin moisen. Sanoivat myös ettei sopinut sisarusten nimiin?
Mut Niilo siitä tuli ja nyt kaikki jopa tykkää siitä nimestä :-). Ja onpa niitä Niiloja kastettu viime aikoina aika paljon...
Mut kyllä se mua loukkas ja pisti itkettämäänkin kun muut eivät tykänneet poikamme nimestä :-(. Kukaan ei kehunut sitä :-(.
Mut ei sen takia voi hyvää nimeä vaihtaa -muiden mieliks.
Ja mun mielestä Otava on hyvä nimi pojalle.
Ei hyvää päivää...
Vierailija:[i
[/quote]
Miettikääpä, kun lapsenne joskus aikoinaan hakevat työpaikkaa, johon tulee 50 - 100 hakemusta. Kyllä sieltä jää rekrytoijalle paljon helpommin mieleen joku Otava kuin Laura, Niko, Jere, Jenna, Matti tai Liisa.
ristiäisissä. Anna vanhempiesi järkyttyä, te kuitenkin valitsette omalle lapsellenne nimen!