Mies ottaa velkaa selän takana
Mitä mieltä olette tilanteestani? Mitä minun pitäisi tehdä? Olemme miehen kanssa olleet yhdessä 14 vuotta, ja meillä on 3 yhteistä lasta. Asuntolainaa on. Molemmat töissä, mutta miehellä on isommat tulot, joista rahoitetaan myös yhteistä elämistä. Tilanne on ollut viimeiset 8 vuotta se, että miehellä menee joka kuukausi 300-500 euroa omiin menoihinsa, tai oikeammin omiin pikavippivelkoihina. Hän käyttää pilveen rahaa. Hän maksaa pikavippejä ja velkoja joka kuukausi, ja sitten ottaa samalla uutta jotta riittäisi rahaa taas pilveen. Samaan aikaan mina en saa lähes mitään rahaa itselleni. Syömme halpaa ruokaa koko perhe, ja mihinkään ylimääräiseen ei ole rahaa. Kun huomautan asiasta, että miksi kaikki rahat menevät hänelle ja vielä päihteisiin, hän sanoo että hänen raha-asiat ei kuulu minulle, se on hänen oma asiansa. Sitten kuitenkin joutuu tekemään lisäksi extratöitä 2 päivänä kuussa, koska pitää maksaa niitä velkoja. Minä saan ne päivät vahtia lapsia yksin. Lisäksi mies on työnsä vuoksi poissa (ilta ja yövuoroja) 80% ajastaja hänen oma harrastus vie 4 iltaa kuussa aikaa. Ts. olen lapsenvahtina n 80-90% kaikesta ajasta. Välillä mies lupaa laittaa raha-asiat kuntoon, mutta aina ilmaantuu uutta velkaa ja petyn kerta toisensa jälkeen. Tilanne siis jatkunut 8 vuotta, enkä enää jaksa uskoa että mikään muuttuisi.
Kommentit (3)
Kuulostaa tosi pahalta. Laitatteko yhteiselle tilille rahaa? Sinu täytyy pitää vakava keskestelu miehesi kanssa rahan ja pilven käytöstä.
Mies tykkää pilven poltosta ja kun on addiktio niin siitä ei itse halua päästä eroon, silloin tarvitaan perheen ulkopuolista apua päihdeklinikkaa, parisuhdeterapiaa tai AA- kerhon mukaista toimintaa.
Kuitenkin juttele avoimesti ja vakavasti asiasta hänen kanssaan, että hänen käytös ei ole reilua sinua ja lapsia kohtaan.
Mikään mykkäkoulu tai kiukuttelu ei auta.
4 iltaa miehen omaan harrastukseen kuukaudessa ei ole paljon ja jos on iltatyö ei voi siitä syyttää häntä. Onneksi hän ei ole työtön.
Miehen tulisi vähästä ajastaan antaa aikaa myös sinulle ja lapsille sekä rahallista tukea koska hän on parempituloinen.
Juttele vakava keskustelu. Raha-asioista tulee voida puhua. Hän tarvitsee apua päihdeongelmaan.
4 iltaa omaan harrastukseen kuussa on mielestäni paljon, koska hänellä on monesti viikolla kaksi vapaapäivää, koska viikonloput tekee töitä. myös iltavuoroihin mennessään hänellä on vapaa-aikaa aamuisin. toki yöroista palautumiseen tarvitsee aikaa, mutta hän ei siis ikinä pidä lapsia kotona päiväkodista viikolla vaan ottaa ajan itselleen. eli viikkovapaiden lisäksi mnä hoidan lapsia vielä kerran kaksi viikolla hänen harrastustensa takia iltaisin. päihdeterapiassa hän kävi esittämässä ryhdistäytyvää isää vuoden, ja kun loppui alkoi taas polttamaan uudelleen. kuten aina ennenkuin kun on lopettanut. Taas oli uusi luottokortti tullut postissa tänään.
Kuulostaa oudolta. Miksi mies ottaa pilveä varten pikavippejä? Joka tapauksessa istuttaisin pöydän ääreen vakavaan keskusteluun. Jos ei edes lasten kanssa vietä aikaa ja tuhlaa rahat, niin mitä hyötyä hänestä on perheelle? Ei kai ole pilvessä lasten seurassa?