Peräaukon haavauma
Hei AV! Kärsin tästä kivuliaasta ja kiusallisesta vaivasta ja nyt alkaa olla mitta täynnä. Haluaisin tietää, onko täällä kanssasisaria ja millaista hoitoa olette saaneet tähän vaivaan?
Omani oireilee nyt kuudetta vuotta. Ei siis joka päivä, mutta joka viikko kyllä. Vessassa käyminen on kivuliasta, tuntuu kun pönttöön tippuisi pökäleen sijaan puukko. Haava myös aukeilee ja vuotaa verta muutenkin, kuin ulostamisen yhteydessä, jonka vuoksi joudun pitämään usein sidettä, varmuuden vuoksi.
Olen käynyt usealla eri lääkärillä, ja vaikka kuinka korostan, miten vaikea ja pitkäaikainen vaiva tämä on, saan aina reseptin johonkin voiteeseen tai puikkoon ja saatesanat "tule takaisin jos ei helpota" ...
Olen kuullut ja lukenut, että tämä olisi mahdollista korjata leikkauksella, mutta lääkärit aina kiertelevät ja kaartelevat, että "ei se nyt niin paha ole" ja sen kuulemma pitäisi oireilla vuosia, ennenkuin leikataan. Eikö 6 vuotta ole tarpeeksi :|
Vinkkejä? Kotikonsteja? Mitään mikä helpottaa??
Kommentit (2)
6 vuotta oirellut fissuura on kyllä jo kroonistunut, ihme, ettet ole saanut leikkausaikaa vieläkään. Sen perusteella mitä olen lukenut netistä, tuossa tilanteessa leikkaus olisi jo paikallaan.
Omanikin on oireillut on-off pari vuotta, pysyy kurissa sillä että syön paljon kuitua ja juon vettä, ja vältän ummetusta. Suolen on myös tyhjennyttävä kunnolla joka kerralla, sillä muuten sulkijalihas pysyy jännittyneenä ja veren virtaus haava-alueelle ja siten kudoksen paraneminen hidastuu. Käytän myös käsisuihkua aina ulostamisen jälkeen, ja puhdistan alueen kädenlämpöisellä vedellä.
En ole itse kokenut tarvetta hakeutua lääkäriin, sillä oma haavaumani on useimmiten vähäoireinen, eikä normaalisti vaivaa minua juurikaan.
Aluksi käytin myös Scheriproct Neo -valmistetta, mutta se tuntui haurastuttavan limakalvoja entisestään ja pahentavan kipua. Pahimpina aikoina olen ostanut Emla-paikallispuuduteainetta, jota olen käyttänyt n. puoli tuntia ennen ulostamista. Ruokavaliosta on kuitenkin ollut suurempi apu kuin mistään muusta hoidosta. Koetan syödä tosiaan mahdollisimman paljon kuitua ja pitää nesteytyksen kunnossa. Kun uloste pysyy juoksevana, mekaaninen ärsytys peräaukon seudulla on pienempää ja haavan paraneminen tehokkaampaa.
Oletko muuten käynyt yksityisellä?
Ummettaako? Hoida ensin ummetus pois!