Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te asutte ja miksi? Ja mitkä kustannukset?

Vierailija
30.06.2016 |

Tuli yhdestä ketjusta mieleen, että miten ja missä muut asuvat ja mitkä kustannukset?

Tiedän, että kun kerron oman tilanteeni, niin tulee alapeukkuja ja "kermaperse" -kommentteja, vaikka en niin itse koekaan. Tiedän kyllä olevani hyvässä asemassa tämän asumisen suhteen. Todettakoon aluksi, että vanhemmat eivät ole köyhiä, mutta eivät mitään rikkaitakaan. Eläkkeellä olevia pohjoisessa asuvia ihmisiä, jotka tehneet töitä (äiti kirjanpitäjä, isä rakennusmestari). Äiti sai perintönä metsää Kittilän seutuvilta (en tiedä paljonko, en ole koskaan kysynyt, koska ei kuulu minulle), isä osti sisaruksensa ulos vanhempiensa kuolinpesästä ja nyt sillä myös metsää ja ns. isompi vapaa-ajan asunto (synnyinkoti maineen), jossa asuvat käytännössä kesäajan. Tämä siis taustaa....

Asun Helsingissä. Vallilassa oleva vuokra-asunto (650 E/kk) lähti alta, koska vuokranantaja tarvitsi itselleen. Siitä nyt noin 7 vuotta. Aloin etsimään uutta vuokra-asuntoa Helsingistä, koska en muuttaakaan voinut, sillä olin vasta perustanut oman yrityksen 3 v aikaisemmin. Asunnot oli huonossa kunnossa ja vuokrat oli noin 800 -1100 €/kk (yksiöt). Isä järkyttyi hinnoista, kun eihän ne pohjoisessa semmosia ole. Sanoi, että osta asunto ja hinta saa olla 100 000 - 120 000 euroa.

Löysin Hitas-asunnon Itä-Helsingistä, mistä tykkäsin kovasti (rauhallinen alue, oma sauna, 1. krs, joten pieni terassi). Hinta oli 110 000 euroa. Vanhemmat osti sen. Nyt asunut siinä 7 v. Asunto testamentattu mulle (tietenkin sisko saanut kompensaation perheensä asunnon remonttiin, jne.)

Eli johtuen tuosta edellä kerrotusta asuinmenot yv. 220 € + 100 €/kk siskolle korvausta. En ole vanhempien lompakkoa käyttävä, vaan tuo asunnonosto tuli täysin vanhemmilta, kun tajusivat vuokrahinnat. Olin tuossa vaiheessa etsinyt vuokra-asuntoa 3 kk. Toiset 3 kk asuin toimistolla odottaen, että asunto vapautuu. Kävin suihkussa toimiston lähellä olevassa kuntosalissa.

Helsingissäkin löytyy suht edullisia asuntoja, jos ei kammoksu esimerkiksi Itä-Helsinkiä. Ei aina tarvi asua ytimessä....

Kuten totesin, tiedän olevani etuoikeutetussa asemassa. Niin ja olen yksin asuva, pienyrittäjä ja 44 v.
´
K

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun vuokralla, koska ei ole vielä vakituista työtä, jotta voisi omaa asuntoa katsella. Vuokra on 590 €/kk ja vesimaksu 20 €/kk. Asunto on 60 m2 parvekkeellinen kaksio, eli ihan hyvän kokoinen ja itselle mieluisella sijainnilla. Mun mielestä sulla on käynyt ihan hyvin, kelpaisi itsellekin tuollainen tilanne. Olen varma, että omat vanhemmat tekisi samoin, jos heillä taloudellinen tilanne sen mahdollistaisi.

Vierailija
2/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ikä, kodilla sama hinta, mutta kun jättää pks-lisän pois niin meillä on 120m2 okt isohkolla tontilla 15km Turusta. Asumiskulut 200/kk + laina. Ihan itse, omasta selkänahasta, maksettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla omakotitalossa ja siksi että tykkään asua näin. Kustannuksia vesi, kaukolämpö, sähkö, kiinteistövero ja vakuutukset.

Vierailija
4/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse omilla tuloilla asunnon hankkinut. Espoo rivari 125 neliötä. Autan myös lapsia asunnoissa.

Vierailija
5/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OKT maalla. Lapsuudenkoti, perin tämän.

Vierailija
6/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (opiskelija) ja mies (alakoulun ope) asumme Helsingin kantakaupungissa 3km keskustasta saunallisessa 2010-luvulla rakennetussa kaksiossa. Vuokra 1100e/kk. Kelpaa, vaikka toki onhan tämä Helsingin vuokrataso naurettava.

Vierailija
7/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä (opiskelija) ja mies (alakoulun ope) asumme Helsingin kantakaupungissa 3km keskustasta saunallisessa 2010-luvulla rakennetussa kaksiossa. Vuokra 1100e/kk. Kelpaa, vaikka toki onhan tämä Helsingin vuokrataso naurettava.

Ja miksi: muutimme Keski-Suomesta Helsinkiin ja saimme tuurilla tämän asunnon. Ratikkapysäkille 200m ja sieltä pääsemme molemmat kätevästi töihin/yliopistolle, joten ei ole tarvetta muuttaa.

Vierailija
8/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun asumisoikeusasunnossa, pieni kaksio, vastike 460 euroa/kk.  (noussut yhteensä 40 e sen kymmenen vuoden aikana, kun olen tässä asunut) Samalla sijoituksella en saisi omaa maksetuksi alle 30 vuodessa, ja koska lapsiakaan ei ole, perintöä on turha kerätä. Ihan tyytyväinen siis olen.

Vierailija
9/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingin kantakaupungissa, omistusasunto avopuolison kanssa, jonka arvo nyt noin 500 000e. Asunto on ostettu omilla pankkilainoilla, ei vanhempien rahoilla. Molemmilla suht hyvät palkat. Lapsia ei ole vielä, mutta mahtuisihan tänne. Asumiskulut n. 300e/kk + lainanlyhennykset.

Vierailija
10/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla Helsingissä, 760e/kk yksit. Ei oo fiksua rahankäyttöä mutta on sentään suht tilava kämppä ja silmä lepää kun katson ikkunasta maisemaa. Säästän sentään matkakorttikulut kun asun sen verran hyvällä paikalla. Omistusasunto sitten kun saan ammatin.

Vierailija
11/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein maksettu kaksio vanhassa helsinkiläislähiössä. Vastike putki- ja julkisivuremppojen jäljiltä n. 380 eur/kk. Olen tyytyväinen.

Vierailija
12/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella asutaan, ei keskustassa. Rivitalo 81neliöö vuokra vesineen 840€. Minulla on perintönä remontoitu kaksio keskustasta, mutta koska sisarus asuu siinä vielä, emme ole myyneet sitä vielä. Kun se myydään, muutetaan omaan, näille samoille huudeille ja varmaan rivitaloon myös.

Vierailija
13/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla keskikokoisessa kaupungissa ulkomailla. Vuokra-asunto on n. 55m2 parvekkeellinen kaksio, parin kilsan päässä keskustasta. Vuokra n.450 e/kk. Ei erillistä vesimaksua, viimeisin sähkölasku taisi olla n.15 e/3 kk. Ei muita kuluja tai kustannuksia. Tulot kuitenkin kohtuulliset. Yritän saada säästöön laitettua rahaa, jotta voisin ostaa pienen kerrostaloasunnon lähempää keskustaa. 

Vierailija
14/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa puoliksi (lainalla) ostettu reilu 100 neliöinen okt kasvavassa kaupungissa. Laina + kaikki asumiskustannukset (sähkö, vesi, vakuutukset, tonttivuokrat, kiinteistövero, jätemaksut, netti ym.) n. 1100/kk.

Ennen talon ostamista asuin samassa kaupungissa n. 10 vuotta vuokralla rivi- ja kerrostaloasunnoissa ja suoraan sanoen huomasin, etten ole mikään yltiösosiaalinen ja yhteisöllinen naapuri-ihminen. Maksan siis mieluusti hieman enemmän ja huollan itse kiinteistön, ettei ole seinänaapureita ja kotona saa tehdä ihan mitä vaan ja mihin kellonaikaan tahansa.

Vierailija
15/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla Helsingissä, 760e/kk yksit. Ei oo fiksua rahankäyttöä mutta on sentään suht tilava kämppä ja silmä lepää kun katson ikkunasta maisemaa. Säästän sentään matkakorttikulut kun asun sen verran hyvällä paikalla. Omistusasunto sitten kun saan ammatin.

Ei ne tuolta Itä-Helsingistäkään matkakulut paljoa ole. Helsingin sisäinen noin 50 €/kk eli ratikka, bussi, metro. Mulla kävelymatkaa Kontulan asemalle noin 6 min ja Sörnäisissä toimisto niin metrolta kävelyä 2 min.... Koko työmatkaan menee aikaa alle 25 min....

K

Vierailija
16/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla 42neliötä rivitalo. 450e vesineen. Ahdasta on kahdestaan lapsen kanssa.

Vierailija
17/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso uudehko kivitalo isolla tontilla pk:n kehyskunnassa, 235/330m2. Arvo edelleen n 650000€, lainaa vähän jäljellä. Kuoletus, korot ja asumiskulut 1600€/kk

Koska rakastamme okt:n rauhaa ja isoa pihaa. Itselle suunniteltu on täydellinen

Vierailija
18/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kaupungin vuokra-asunnossa kerrostalossa lähellä meren rantaa ja n. 10 km päässä Hkin keskustasta. Maksan vuokraa alle 450 €. Asunto on vastaremontoitu. Naapurit ovat mukavia ja rauhallisia. Asun näin, koska en voisi asua omistusasunnossa halvemmalla tällä seudulla. En halua olla kiinni omistusasunnossa, koska haluan voida lähteä mihin mieli tekee koska vain. En kerää omaisuutta, koska minulla ei ole lapsia, joille sitä jättäisin. (Tosin mulla on mm. perintönä saatua metsää, joka pitäisi myydä...) Yksityinen vuokranantaja ei tunnu niin luotettavalta vaihtoehdolta kuin kaupunki.

.

Tämä on ensimmäinen kerrostaloasunto, jossa asun. Aikaisemmin asuin rivarissa, lapsuuden okt:ssa. Tykkään tästä asumismuodosta eniten. Ehkä okt ilman lapsuudenkotini valtavaa puutarhanhoitoa voisi olla ihan jees...

Vierailija
19/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla 98 neliön kaksikerroksinen rivari, 4 h, keittiö, sauna ja kaksi kylppäriä. Yhtiövastike hieman alle 400 €/kk. Rivarissa siksi, että tykkään pienestä pihastani, mutta omakotitalossa olisi työtä enemmän kuin rivarissa ja kerrostalossa ei olisi pihaa ollenkaan. Onhan tässä yhdelle ihmiselle vähän turhaakin tilaa, mutta en ala pienempäänkään muuttamaan. Katsotaan sitten, kun en enää pääse rappusia kiipeämään.

Vierailija
20/22 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalokolmio Tampereen laitamilla, kuluina vastike 327 euroa sisältäen veden. Kauemmas lähdetään kun nuoriso muuttaa kotoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä