>>>SUURPERHEkuumeilijat<<<vko 9
Kommentit (55)
Voih, Saara 1v 4kk on alkanut heräämään seitsemältä. Ei siinä mitään, mä tykkään herätä siihen aikaan mutta kun yleensä Saara on herännyt samaan aikaan Veeran 2kk kanssa eli kahdeksan maissa ja mä olen ehtinyt syödä aamiaisen rauhassa ennen tyttöjä. No, nyt sitten syötiin Saaran kanssa samaan aikaan ja tyttö söi puolet mun leivästä -meillä oli samanlaiset leivät mutta äidin leipä on aina parempi ;)
Veera nukkui taas vähän huonommin viime yönä. Nukahti illalla ennen kymmentä ja heräsi jo puoli yksi syömään. On monena yönä herännyt vasta kahden-neljän maissa syömään. Toivottavasti ei tulis sitä kuuluisaa tiheän imun kautta. En jaksais nyt heti vanhemman tytön sairastelun jälkeen heräillä vähän väliä... Täytyis saada nukkua edes pari yötä jotenkin hyvin.
Mäkin olen katsonut sitä lapsityranni-ohjelmaa. Aika karseeta katsottavaa, miten ihmeessä vanhemmat antavat lasten käyttäytyä niin ja päästävät tilanteen niin vaikeeksi?! Mä pidän kyllä niin kovaa kuria omille muksuille että ohjelma on ihan tuskaa katsottavaa -mutta silti sitä tulee katsottua =)
Me ollaan joskus laskettu kuukausikuluja -itse asiassa laskettiin viime syksynä kun mietittiin tätä oman kämpän ostoa. Kuukaudessa meni n. 1500 euroa ruokiin ja muihin päivittäistavaroihin (mm. vaipat), taisi olla jotain pientä vaatettakin mukana. Ja silloin meitä oli " vain" viisi henkilöä. Aika paljolta se tuntuu mutta niin sitä rahaa vaan menee :(
Eilen aloin miettimään et miten ihmeessä pojat pääsevät ensi viikolla kouluun jos se bussilakko alkaa?! Toivottavasti mies pystyis viemään niitä aamuisin. Onneks mun äiti asuu koulun lähellä, pojat vois varmaan mennä sen luokse koulun jälkeen ja mun mies vois hakea ne töistä tullessaan. Lähinnä aamut on ongelmia. Ennen asuttiin ihan koulun vieressä mutta nyt sinne on vajaa 10 kilsaa -ei ihan viitsis laittaa jätkiä kävelemäänkään... ;)
Aha, pienin painos heräs, meijeriä kutsutaan =) Johan tässä juttua tulikin....
Mukavaa keskiviikkoa kaikille!
Tansku, tytöt & pojat
Eskarilainen meni jo kahdeksaksi ja olenkin ajoissa täällä.
Ruokalaskuista.
Meillä menee noin 200e/viikko joskus altakin.Maanantaisin ostan koko viikon ruoat,ison satsin.Ja maitoa ja jugurtteja yms saa sitten pitkin viikkoa ostella.Meillä menee yli toista kymmentä litraa maitoa viikossa,saisi olla oma lehmä.=)
Lapsityranneista.
Mä en ole kun kerran kaks vahingossa erehtynyt katsomaan ja joka kerta tullut paha mieli miten joidenkin lapset voi olla niin heitteillä.Ja miten kaoottiseksi on voinut joidenkin elämä päästä.
Kuri ja vanhempien rakkaudellinen otehan tuo turvallisuutta.
Miten niiden perheiden sitten käy kun heidän osaltaan on ohjelma kuvattu ja loppu?Pystyvätkö ne vanhemmat pysymään linjassaan vai ovatko onnistuneet vain kuvauksia varten!?
Hienoa tietty on jos siitä saa avun mutta olen jotenkin skeptinen näiden ohjelmien suhteen.
Mutta ehkä onkin hyvä idea näyttää sarjaa lapsille niin ymmärtävät miten hyvä heidän on olla kun pidämme ohjaksia ,isä ja minä=)
Näissä ajatuksissa,ehkä itsekkäissäkin!?!
L+5
Tein tuossa pikaista arviota meidän ruokalaskusta. Elikkä me käymme kaupassa kaksi kertaa viikossa tekemässä ns. isommat ostokset. Silloin menee 80-100 euroa/reissu. Jotain pientä täydennystä käyn sitten tekemässä viikolla. Toiselle lapselle ostetaan lisäksi parilla kympillä ruokaa mukaan ja hän saa toiset parikymppiä käyttö/ruokarahaa.
Mutta sitten kun on juhlia tms. budjetti repeää oikein kunnolla; vaikka leipoo ja laittaa itse paljon.
Lapsityranni ohjelma herättää todella ristiriitaisia tuntemuksia. Joskus tunnen syvää myötätuntoa vanhempia kohtaan, joskus taas tekisi mieli mennä ravistelemaan. Meidän toinen lapsi on ollut tuollainen huutava, potkiva raivopää, joka lähetettiin jäähylle joskus montakin kertaa päivässä. Tuo vaihe meni hänen kanssaan, onneksi, suht. nopeasti ohi. Kahden erityislapsen äitinä en vaan voi välttyä siltä tunteelta, että onkohan kaikkia noita lapsia tutkittu ennen tuota ohjelmaa. Jotkut reaktiot ovat sellaisia mitkä viittaisivat enemmänkin johonkin neurologiseen ongelmaan. Sitä ohjelmaa on ihan kiva katsoa ja samalla jutella lasten kanssa; niin, jos on sillä tuulella, että itse kestää kritiikkiä teini-ikäisten taholta....
Puoliso tekee aamuhommia ja käy välillä kurkkimassa tänne. Pitänee mennä auttelemaan, heh.
Jos näkisitte nyt mut ja mun aamukahvikupin koon, ei muuta tarvis.. Olin muka nukkuvinani tosi hyvin, mutta ah, väsyttääää...
Meidän kuopus täyttää vuoden ensi viikolla! Lähti kävelemään aiemmin kuin sisaruksensa, vaikkakaan ei paljoa. Nyt jo yrittää kovasti juosta ja kiirehtiä, vaikka vasta vajaan viikon kävelly!! Hurja typykkä! :) Suloisen näköistä tepastelua se vaan on, ja olo on haikea..
Tein eilen, pitkän mietinnän jälkeen, raskaan päätöksen. Ihan oman mielenterveyteni takia olen päättänyt lopettaa kuumeilun. On tämä kuume jo laantunut muutenkin siedettävämmälle tasolle jo, mutta ajatuksena on nyt yrittää unohtaa vauvahaaveet. Toki pieni siemen kytee tuolla takaraivossa, eikä siitä täysin eroon voi päästäkään, mutten jaksa enää itseäni kiusata. Ja jos ajattelen järkevästi, en mä jaksaiskaan tähän samaan syssyyn vielä raskautta ja vauvaa, enkä ihan pian muutenkaan. Ja lisäksi kierukasta huolimatta endo oireilee, joten todennäköistä on, etten enää raskaaksi tuliskaan. Joten jos mes nyt joskus suostuu yrittämään, eikä se enää onnistukaan, toivon luopumisen onlevan helpompaa kun olen jo kertaallen luopunut toivosta. :' (
Aloitin surullisen tehtävän eilen, käyn läpi pieniä vauvan ja lasten vaatteita ja hävitän kaikki pois. Samoin ylimääräisen syöttötuolin, sitterin, turvakaukalon jne. SPR saa lahjoituksena hyvän kasan vaatetta, samoin ystäväni, joka saa kakkosensa heinäkuussa. *huokaa* Täysin en aio palstailua silti lopettaa, ja jos sen sallitte pyörin täällä aina välillä, lukemassa ja kuulumisiakin kertomassa??! Nyt poistun isompien lasten aamupalaa laittamaan..
-Ädä itku kurkussa, mutta helpottuneena-
Onhan se niin että asia on läpikäytävä ennemmin tai myöhemmin,tavalla tai toisella.
Muistan kun myin esikoiseni jälkeen vaunuja kun odotin kakkosta(Ikäeroksi tuli se 1v 2kk,ja täytyi ostaa kaksostenrattaat)ja ostajaksi tuli oikeen herttainen,kaunis ja lempeä äiti joka selitti että juuri oli pakannut kaikki vauvan vaatteet ja myynyt ne.Vaunut ja kaikki tarvikkeet.Mies ei halunnut enää lapsia.Mutta iloinen " vahinko" oli tapahtunut ja vauva saanut alkunsa(4:s vai 3:s,en nyt muista tarkkaan)
Ja kaikki täytyi hankkia uudelleen=)
Selailin aamulla aamukahvin kera vanhoja vauva ja odotus lehtiä kun se jossa olin mallina osui käteeni ja AI kun teki mieli taas kasvattaa masua.Mun mies ei yhtään ymmärrä sitä että haluan taas paisuttaa vatsaa(ymmärtää vauvan kaipuun ja itsekkin tykkää ajatuksesta,muttei ymmärrä miksi taas haluan" lihota" kun se on aina ollut mulle niin vaikea asia)No pian toivon sen taas kasvavan=)
Tänään pitäisi silittää pyykkejä ja laittaa niitä kaappiin.Eilen vaihdoin lakanoita ja verhoja ja niistä syntyi vuori kodinhoidonhuoneeseen.Eikun vuorta valloittamaan=)YÖK!
L+5
kaikkea kommentoida.
Ensin lapsityrannit. En ole kyseistä ohjelmaa katsonut kuin ihan muutaman kerran. Tulee kakkoselta vaiko ykköseltä? ja meillä kun on melkein aina telkku kolmosella tai nelosella. Mutta silloin kun on katsottu, olen vähän samoilla linjoilla Leannan kanssa. Välillä tosiaan mietityttää että onkohan kaikki ihan ok. Siis meillä suomessa on hieno neuvolajärjestelmä ja jos on jotakin edes epäilyä niin lähetetään tutkimuksiin. Mutta mitenköhän on tuolla brittein saarilla. On niissä monesti myöskin vanhemmat ihan ihmeen lepsuja, ettei tosiaan yhtään osata pitää kuria, taikka laittaa rajoja lapsille. Siitähän se lasten turvallisuuden tunne ja muu sellainen tulee kun tietää mitä saa tehdä ja mitä ei. Kyllä meillä myöskin on varmaan aika kova kuri. Mutta sitten kyllä myös sylitellään, halitaan ja osoitetaan rakkautta. Mun mielestä on hyvä kun lapset tietää mikä on sallittua. No okei mentiin jo vähän asian sivukin...
Kauppalaskusta. En ole minäkään laskenut miten paljon mahtaa kuukaudessa mennä. Käyn kerran viikossa marketissa täyttämässä kaappeja ( ja kyllä on ostoskärryt aina täpötäynnä) eikä sieltä kyllä alle sadan euron selviä millään. Täydennystä meilläkin haetaan sitten lähikaupasta viikolla. Maito se on mikä yleensä ekana loppuu, meillä kun molemmat pojat on sellasia kaakaon litkijöitä:) Ja kuten Kuramyyrä sanoi, niin kun on synttäreitä tai muita juhlia niin budjetti repeää kyllä pahasti. Ja minäkin leivon tarjottavat ym itse, mutta silti sitä rahaa menee..
Ädälle: Voimia toivon sinulle. Hyvä että on päätös tehty, vaikkakin raskas sellainen. Helpottaa varmaan omalla tavalla. Itse olen myös päättänyt että nyt täytyy laittaa kuumeilu taka-alalle. Olen menossa syyskuun alusta töihin, enkä sentään ihan heti halua ilmoittaa vauvauutista, joten ehkä sitten vuoden päästä. Voih.
Anoppini näin äsken pikimmiten kun oli juttelemassa meidän kolmanne lapsen kanssa postilaatikolla. Tulin itse juuri kerholta, jonne vein nelosen. Anoppi lähti äkkiä jatkamaan matkaa, ei katsonut taakseen, eikä edes moikannut! Kyllä on meinaan lapsellista käytöstä. Ja tämä vain sen takia kun emme olisi antaneet kyseisen kolmannen lapsen olla sitä toista yötä yökylässä, kun kerta muutkin lapset olivat vain yhden yön. Välillä kyllä sapettaa aikast pahasti! Ja meilläkin kuiteskin yleisesti ottaen on hyvät välit. Nyt ottivat sitten nokkiinsa tollasesta. Joopa joo.
Täytyy mennä lämmittämään taloa välillä.
Medison+5
Meilla on vastaava ohjelma ranskankielisena versiona- katsellaan sita lapsien kanssa joka kerta ja jopa 2.8 vuotias kuopus ymmartaa etta ovat hirveita kakaroita!! Ja taytyy myontaa etta kun oikein on hirveella uhmalla pelottelen sita ' super Nannyn' tulolla...tai etta ootkos nyt ite yhtaan kivampi kuin ohjelmassa;yleensa hyvin rauhoittaa, heh hee.
Oli ' kiva' lukea teian ruokabudjeteista, kautta aikojenhan Suomes on ruoka kallista ja kun ollaan suunnitteilla kotiinpain tuloa niin tietty taytyy tuotakin aatella, huh on siina rahareikaa! Hyva puoli taalla kaukomailla on asumisen halpuus- ja ruoka on myos edullista ja tuoretta, esim. puolivalmisteita alkaa vasta nyt olla tarjolla. tietty kaipaan eniten ruis-tuotteita, varsinkin aamusella kunnon ruisleipa olis poikaa... onneks' mummi raijaa meille kaks' kertaa vuodes puurja jne. etteivat ihan makuja unohda.
Täältä myös lähtee Ädälle pussillinen voimia!! Ja joku uusikin oli mukaan tullut, tervetuloa. Minä ja muistini...
Nyt sitten on kierukka kiskottu pois!!! Niin, pähkäilin eilis iltaan asti, kunnes tein päätöksen, että eiköhän tuo kierukka saa jäädä, kun ei ole nyt muutamaan viikkoon oireillutkaan. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä oireet kuultuaan, että kannattaisi pois ottaa. Olisin ollut ihan just samaa mieltä, jos olisi sattunut huonompi viikko noitten kipujen ja vuotojen osalta. Se oli sitten helppo päätös sittenkin. Katsotaan nyt sitten tulevaa...luulen, että me ei oteta nyt muutakaan ehkäisyä käyttöön vaan antaa nelosen tulla jos on tullakseen. Eikä muuten edes sattunut tuo poistaminen vaikka pelkäsin hirmusti.
piipero....helpottunut ja onnellinen
Jos olet tosiaan laittamassa tarvikkeita pois, niin yhtenä vaihtoehtona lahjoitettavalle tavaralle olisi vauvakassiyhdistys Vaakan toiminta. Järjestö vie tavaraa etenkin Karjalan alueen väestölle. Tulevana huhtikuuna järjestetään taas valtakunnallinen suurkeräys Taaperokassi, johon kootaan tavaraa 80-100 cm:lle lapsille. Tosin teillä sen kokoiset taitavat vielä olla käytössä. Koko ajan kuitenkin muutakin tavaraa otetaan vastaan. Jos asia kiinnostaa, käy vilkaisemassa Vaakan sivuilla, siellä on lisätietoa. En osaa linkittää, mut osoite on www.vaaka.org
Hiukan kyl surettaa puolestasi, kun jonkinlaisen kaihon uskon kuitenkin koko ajan taka-alalla olevan.
Me nyt sitten ainakin ollaan samassa jamassa tal hetkella; kumpikin ottanut kierukan pois tas helmi-maaliskuun vaihteessa. Mulla on nyt ollu sitt se ' otollinenkin' aika tas kuus, katotaan nyt puhallettiinko yhteen hiileen vai ei. Tietty ma odottelisin viel kuukauden, pari ennenkuin toivoisin tulevani raskaaks' , kun haluisin sen menevan yli vuodenvaihteen, mutta en uskalla enaa niin tarkkaan laskemiseen kun nelonen ei tarpanny aikanaan yli vuoteen!! Eli nyt yritan tuonne toukokuulle ja jollei suoda enaa vitosta meen napsaseen nipsut; kattokaahan kun sen kierukan saa itekin otettua pois kk aikana...
Itsekkin olen monesti ajatellut, että pitäisikö nuo haaveet viitosesta heittää jo nurkkaan, että jos se kuume aina vain vaivaa vaikka lapsia jo kuinka ja monta. Tietysti myös se mietityttää, että jos raskausa kovin rankka kuten nelosen kanssa ja sitten tuo henkinen puoli juuri odotusaikana. Minä kun kolmosen ja nelosen kanssa pohdin tuota lapsen terveyttäkin niin hirveästi, että nautinto odotuksesta meni hieman sivusuun. Mutta voimia kuitenkin Ädälle ja eihän sitä koskaan tiedä mitä elämä tuo tullessaan kun ei sinullakaan tuota ikää vielä niin hirmuisesti ole ! (ja vauvan vaatteita ja tarvikkeita saa aina uusia (0= )
Meillä ei vielä ole aktiivista yritystä eikä olla sovittu että aloitettaisiinkaan. Ehkäisynä on sitten tuo niin epäluotettava keskeytetty yhdyntä ... Minä nyt enimmäkseen jännitänkin veljeni ja hänen puolisonsa ensimmäisen tärppiä, yrityksestä ei kukaan muu tiedäkkään kuin minä ja nyt sitten te :o) !
Minä juuri ennen Joulua pakkailin tuonne Karjalaan mm. synnytyssairaalaan pieniä vaatteita ja vähän isompiakin. Sinne kun todella kelpaa hieman huonokuntoisemmatkin vaatteet. Hyvä mieli kyllä tulee kun voi jotakuta auttaa , etenkin kun näissä keräyksissä tavaran voi luottaa menevän perille !
Hyviä öitä toivottelen taas kaikille ,
mami ja neidot sekä pieni toivon kipinä
Sain juuri pienimmän nukkumaan.koko aamupäivä ollaankin oltu liikenteessä.
Ja nyt jon jotenkin tyhjä ja väsähtänyt olo=)Ihanaa istahtaa tähän kahvikupin kanssa ja vain olla.
L+5
ps.meille saattaa tulla jo marrasvauva;)Hupsistas vaan ja tässä sitä ollaan...
missä kaikki?Olen ekana tänään,huomasin....
Huhuu,ulos koloistanne=)
Pikkuneiti on taas kuumeessa. Nyt rupeaa jo olemaan vitsit vähissä. Kolmas kerta kolmen viikon sisällä. Tällä kertaa on vuorossa ihan flunssa. Ääni on käheänä ja yskittää. Hassun kuulosta tuo itkukin kun on neidillä ääni poissa...
Vai että saattaa tulla jo marrasvauva! Hienoa, toivotaan plussaa! Hauskasti oli jälkikirjoituksessa noin tärkeä kommentti. Eilen olin itse sitä mieltä että kuume haudataan nyt vähäksi aikaa ja sitten loppuvuodesta yritetään oikein tosissaan, mutta mutta.. Ei se ole niin helppoa. Tänään taas kuume on kovana ja ajattelen että onko se työpaikka nyt sitten niin pakko olla..
Voi kun voittais vaikka lotossa ettei tarttis noita raha-asioita miettiä!
-Medison+5
Kateeksi käy, täytyy myöntää. Tosin ihan promilleluokan mahdollisuus vastaavaan tilaan saattaisi olla itselläkin, nimittäin ehkäisyä ei ole ollut käytössä parina kertana. Ajankohta vaan on ollut väärä, harmi. Eikä meillä ekakerrasta ole yksikään lapsista alkuansa saanut.
Vai että saattaa tulla jo marrasvauva! Hienoa, toivotaan plussaa! Hauskasti oli jälkikirjoituksessa noin tärkeä kommentti.
Jälkikirjoituksessa jotten ihan pääse vauhkoontumaan kutkuttavasta ajatuksesta=)
2 viikon päästä sitten tietää....
Mutta nyt pakko keksiä muuta ajateltavaa=)Miten????;)
L+5
taalla jo kavaisin tanaan aamusta, mutta kun ei oo mitaan kummallista tapahtunu en jattanyt viestia...
Mul on himo taffeleihin...mita suolasempaa sen parempi, oisko sitten niin etta...tiedan kylla ett' ihan ite kehitan ' raskausoireita' itselleni, mutta enemman ma odottelen kuitenkin, etta niagarat alkaa ens' viikon lopulla!! Leanna, odotteletko kauankin ennen testin tekoa?
Mäkin olin ihan varma, että menkat alkavat minäpäivänä hyvänsä, mutta mutta... tiistaina uskalsin tehdä testin, koska oli jo kp36 ja plussahan sieltä sitten mätkähti =) Nyt olen yrittänyt " unohtaa" koko odotuksen, ainakin kuukaudeksi, ettei se mahdollinen keskenmeno olisi taas niin kauhea isku, vaikka tietysti olisikin...=( Mutta nyt ainakin alku on ollut lupaava, eikä minkäänlaisia tiputtelu vuotoja ole ilmaantunut.
en testaa ennen kun menkat myöhässä.Nyt on ne otolliset ajat että kyllä siihen menee.Olen kyllä" vaistonnut " viimeiset kaksi raskautta jo pitkälti ennen kk oletettua alkamista.
Ja mieliteoista.Mulla on kaikenlaisia kummia mielitekoja joka kuukausi.Vaihtelevat.Nyt on itsetekoinen mysli jota voisin syödä pitkin päivää.Kauraa,pahkinää,pellavansiemeniä...
Viime kuussa oli ruisleipä tuoreen valkosipulin kera=)
Olen outo,ilman raskauttakin....
L+5
ja samanlaisia kommentteja on isoimmilta tytöiltä tullut. Etenkin vanhin on ihan kauhuissaan, että kuinka nuo lapset nyt noin käyttäytyy ja eikö nuo vanhemmat osaa komentaa ja pitää kuria, ja todella minusta joskus tuntuu, että nämä suloiset lapsukaisemme ovat kuin suoraan ohjelmasta, no ei ehkä ihan yhtä pahoja :o)...
Täällä minä vain kukun vaikka pitäisi untenmailla olla, etenkin kun tiedän että kuopus kohta aloittelee heräilyjään :o/ .
Täytyy kuitenkin vielä kommentoida tuohon ruokalskuun sen verran, että koskaan en ole tarkkaan ruokakuluja laskenut, mutta kylläkin pohtinut, että paljon siihen rahaa kuluu. Kauppalaskut ovat aina 40-150 euroa. Tuo 40 euroa tulee pienistäkin ostoista jos käyttää " lähikauppaa" eikä mene suurempiin marketteihin. Voisikohan ruokaan kulua jopa 1500 euroa kuussa. Kuulostaako ihan hurjalta vai jopa alakanttiin lasketulta ?!
Hyviä öitä kaikille !!
Toivottelee mami jolla silmät ristissä ja ajatuskin pätkii (0= ....