Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi kansainväliseen kouluun Suomessa ulkomailta palattaessa?

27.02.2006 |

Hei,

Paluumuutto ei ihan vielä ole ajankohtainen, mutta olen jo kuitenkin miettinyt lapsen koulunkäyntiä Suomessa.

Tällä hetkellä lapseni on kansainvälisessä koulussa ekaluokalla ja Suomeen palatessamme hän on noin 9-vuotias. Asuinpaikkakunnallamme Suomessa ei ole kansainvälistä koulua, joten olen jopa harkinnut muuttoa muuhun kaupunkiin.

Kuinka kannattavaa olisi muuttaa koulun perässä? Millaisia ovat teidän kokemukset asiasta?

Kuinka hyvin peruskoulujen tarjoama kieliopetus riittää nykyään kattamaan paluumuuttajien tarpeita? Unohtuuko aktiivinen kielitaito samantien vai pysyykö edes jonkinlainen " taso" yllä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluja? Ainakin paikkakunnalla mistä itse olen kotoisin ja missä siskoni lapset käyvät koulua, on kielikylpyluokkia englanniksi ja ruotsiksi. Ja tämä on pikkukaupunki. Suurin osa opetuksesta on vieraalla kielellä, suomea opetetaan äidinkielentasoisesti.

Vierailija
2/11 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Helsingin englantilaiseen kouluun on pitkat jonotusajat, Ruoholahden kansainvalinen koulu maksaa 9000e lukuvuodelta, Espoossa toimii yksi englanninkielinen koulu, mutta sinnekin on ensisijaisena paasseet ulkomaalaisten (diplomaatit, expaatit yms.) perheiden lapset, joskin kylla muitakin. Kasittaakseni myos Ressussa ja SYK:ssa on kansainvalinen linja.

Eli vahan huonolta vaikuttaa, samaa olen nimittain minakin pohtinut =) Kielitaito ei kuulemma lapselta koskaan havia kokonaa, tietysti unohtuu, mutta jaa aivoihin muistiin eli oppiminen ja muistaminen on myohemmin helpompaa. Enta englanninkielinen lastenhoitaja, au-pair tms?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun normaalikoulussa toimii myös IB-lukio, jossa on sitten hyvä jatkaa. Ainoa huono puoli on koulun sijainti, keskellä Varissuota, joka on ei-niin-hyvämaineinen lähiö.

Vierailija
4/11 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella löytyy kaksi koulua joissa on Englanti painotteista opetusta Amuri ja Tammela. Tammelassa on lisäksi saksankielisiä luokkia. Ranskankielisiä luokkia löytyy tietääkseni Aleksanterin koulusta.

Omat lapsemme menivät Englannista muuttaessamme täysin suomenkieliseen kouluun koska ajattelimme sen auttavan heidän sopeutumistaan tänne. Meillä oli paikat varattu ensin Amuriin.Nykyinen koulu on 5min kävelymatkan päässä

kun englanninkielinen koulu olisi ollut kaupungin toisella puolella. Helpompi saada kavereita ym omalta alueelta. Jos suomi ei ole vahvin kieli kunta on velvollinen antamaan apua sen suhteen. Meillä lapset käyvät sk2 tunneilla pari tuntia viikossa omalla koululla. Osaako lapsenne kirjoittaa ja lukea suomeksi? Jos aiotte jäädä jatkossa Suomeen eikö sopeutuminen tänne ole kuitenkin tärkeintä. Muita kieliä

voi pitää yllä vaikka hankkimalla paljon kirjoja ja elokuvia mukaan ennen muuttoa. Myös kirjastoista löytyy vieraskielisiä kirjoja.

Vierailija
5/11 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietääkö joku onko pääkaupunkiseudulla mitään englanninkielisiä kerhoja tai viikonloppukouluja alle kouluikäisille? Haluaisin niin ikään pitää pojan kielitaitoa yllä kun palaamme Suomeen, mutta varsinaiseen kouluun on vielä pari vuotta ja joka tapauksessa haluan pistää ehdottomasti samaan " tavalliseen" kouluun muiden naapuruston lasten kanssa muutenkin.

Olen miettinyt, että kerho kerran pari viikossa voisi pitää kielitaitoa yllä kirjojen ja videoiden lisäksi. Olisiko kellään tietoa, onko tällaiseen mahdollisuuksia?

Vierailija
6/11 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinamari, oletko palaamassa pääkaupunkiseudulle ja jos niin milloin? Meillä ei ole vielä ajankohtaista, mutta mielessä on käynyt, että mikäli kerhoa ei löydy niin jos palatessa yrittäisi aktivoitua ja kehitellä itse jotain Suomi-koulun tapaista kerhoa pääkaupunkiseudulle, mutta toisinpäin: englanninkielen ylläpitämiseksi. Joku brittiopiskelija Suomessa tai jopa voisi hyvinkin leikittää lapsia pari kertaa kuussa.

Vierailija
7/11 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan palaamassa Suomeen kesalla (jos nyt sitten ei sinne helkkarin Istanbuliin lahdeta...) ja poika paaseen lahimpaan englanninkieliseen paivakotiin vasta vuoden -07 kevaalla tayttaessaan 4 vuotta. Tytolla on sen verran vaikeuksia oppimisessa, etta menee luultavasti Helsingissa johonkin erityiskouluun, englantia pitaa sitten yllapitaa jollain muulla tavoin.

Mutta siis ainakin mina olisin kiinnostunut englanninkerhosta =)

Vierailija
8/11 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Varissuon normaalikoulu ala- ja ylaaste vai vain jompikumpi? Joku joskus sanoi etta myos Turun keskustassa olis erityisluokkia esim. ranskankieleiseen opetukseen, olisko ollu Sibeliuksen koulus?? Mulla on samoja aatteita mutta ranskankielisest' opetuksest' ...

Vierailija
9/11 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme palaamassa Suomeen tulevana kesänä ja tosiaan kiinnostusta täälläkin olisi englantikerhoon!

Törmäsin myös tällaiseen: http://www.4kids.fi/kerhot.html

Jos me saataisiin kahdeksan lapsen porukka kokoon, se on näköjään vaatimuksena, niin onnistuisikohan tämä?

Mutta siis jos joku rupeaa puuhaamaan, niin olen täysillä mukana.

Vierailija
10/11 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saataisiin varmasti jostain avoimesta paivakodista huone kerhon kayttoon, tai kulttuurikeskus Caisasta...

Itse tormasin tallaiseen sivustoon http://www.finlandforum.org/bb/ ja useasta kirjoituksesta saa sen kasityksen, etta ulkomaalaisilla aideilla ja lapsilla olisi kovastikin halukkuutta tavata meita " paikallisia" aiteja lapsineen!

Meidan Suomeen muutto selvinnee tassa parin viikon sisalla, ruvetaan ihan tosissaan hommaamaan omaa kerhoa jos sellaista ei viela valmiina ole! =)

Vierailija
11/11 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee vielä täällä tovi, mutta laittakaa tänne viestiä jos ja kun saatte kerhon pystyyn. Perässä tullaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän