Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok jos lapsenne päiväkotitäti moikkaa vapaa-ajalla?

Vierailija
29.06.2016 |

Tuli tämmönen kysymys mieleen..

Olen jo itse valmistunut, mutta tuli mieleen tapaus opiskeluajoilta. Olin työharjoittelussa päiväkodissa ja ryhmäni lapsi äitinsä kanssa sattui tulemaan vastaan kaupassa. Moikkasin hymyillen, en mitenkään kuuluvasti ja äiti moikkasi takaisin. Seuraavana päivänä hän mainitsi minulle päiväkodilla, että ei ole kivaa että päiväkodin henkilökunta käyttäytyy noin päiväkodin ulkopuolella, ja sanoi jotain salassapitovelvollisuudestakin (!!?).. Eh :D

Toiset vanhemmat sitten taas ovat itse tulleet joskus jopa nykäisemään hihasta kaupungilla yms. jos ovat nähneet mut.

Miten te näette tän asian? Tuleehan siinä sit toki se, että jos mun seurassa on joku kaveri ja se kysyy että kuka toi oli, niin onko se enää suotavaa alkaa kertomaan että joo, toi lapsi on mun ryhmässä päikyssä..

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä usko että salassapitovelvollisuus ulottuu siihen asti, että lapsen päivähoito tietyssä yksikössä olisi salaisuus.

Tämä ei kyllä ole mikään uskomusasia.

Vierailija
22/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis missään tapauksessa ei ulkopuolisille ei saa kertoa yksittäisistä lapsista mitään tietoja. Ei edes niitä sijaintitietoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mun ystäväni ja tuttuni muutenkin tietää että lapsi on päiväkodissa ja missä päiväkodissa on. En tiedä mahtoiko se äiti kuvitella että selostat kaverillesi jotain lapsesta - sitähän ei sitten saa tehdä.

Se voi olla. Vähän hassu tilanne muutenkin hoitajan näkökulmasta - on se salassapitovelvollisuus ja siihen on välillä hankalaa vetää mitään selkeää rajaa mutta sitten taas.. Ihmisiähän tässä kaikki ollaan ja tuskin se ketään vahingoittaa, jos joku saa tietää että lapsi on jossain tietyssä paikassa hoidossa (toki poikkeuksia voi olla).

Vähän tuntuu välillä, että tää vaitiolovelvollisuus menee yli joskus. Meitähän koulussa silloin ohjeistettiin niin, että me rikotaan vaitiolovelvollisuutta jos kerrotaan vaikka kaverille, että missä ryhmässä me päiväkodilla ollaan töissä :D

Maalaisjärki kunniaan..

Ap

No sinälläänhän se kaveri ei kyllä sillä tiedolla tee mitään. Ja todellakaan lapsista ei saa juoruta mitään.

Totta puhut!

Ap

Vierailija
24/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on v-mäinen tyyppi niin en mielellään moikkaa.

Vierailija
25/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, meitä on moneen junaan. Yleisesti ajateltuna tietenkin moikkaisin, ja toivoisin että minuakin moikattaisiin, kerran tuttuja kasvoja ollaan.

Mutta jos joku kertoisi minulle, että hän ei tykkää että päiväkodin ulkopuolella tervehditään, niin ottaisin sen kyllä tosissaan ja olisin kunnioittavasti moikkaamatta. Vaikka omasta mielestäni se vähän kummallista olisikin, mutta jos se toisen mieltä helpottaa niin mikäs siinä.

Voihan se vaikka olla, että kyseinen nainen kärsii mielenterveysongelmista, jotka aiheuttavat vaikkapa paranoidisia ajatuksia, joita tuo moikkaus sitten laukaisi.

Et kuitenkaan tehnyt mitään väärää moikatessa, vaikka se ei tämän äidin ajatusmaailmaan soveltunutkaan. :)

Vierailija
26/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme saa kertoa lasten ikiä, sukunimiä, ei sitä missä päin asuu, ei todellakaan yhtään mitään. Jos joku lapsi on poissa hoidosta, ei saa syytä kertoa, ei esim. sitä, että on mahataudissa. Myös lasten hoitoryhmä on salaisuus.

Vierailija
27/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän tuntuu välillä, että tää vaitiolovelvollisuus menee yli joskus. Meitähän koulussa silloin ohjeistettiin niin, että me rikotaan vaitiolovelvollisuutta jos kerrotaan vaikka kaverille, että missä ryhmässä me päiväkodilla ollaan töissä :D

Maalaisjärki kunniaan..

Ap

No hupsista, taitaa kaupunki sitten rikkoa lakia, kun oma nimeni lukee kyllä työpaikkani nettisivuilla sen ryhmän yhteystiedoissa, jossa työskentelen...

Vierailija
28/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, meitä on moneen junaan. Yleisesti ajateltuna tietenkin moikkaisin, ja toivoisin että minuakin moikattaisiin, kerran tuttuja kasvoja ollaan.

Mutta jos joku kertoisi minulle, että hän ei tykkää että päiväkodin ulkopuolella tervehditään, niin ottaisin sen kyllä tosissaan ja olisin kunnioittavasti moikkaamatta. Vaikka omasta mielestäni se vähän kummallista olisikin, mutta jos se toisen mieltä helpottaa niin mikäs siinä.

Voihan se vaikka olla, että kyseinen nainen kärsii mielenterveysongelmista, jotka aiheuttavat vaikkapa paranoidisia ajatuksia, joita tuo moikkaus sitten laukaisi.

Et kuitenkaan tehnyt mitään väärää moikatessa, vaikka se ei tämän äidin ajatusmaailmaan soveltunutkaan. :)

Tai sitten voi olla että äiti ei tykkää moikata kyseistä henkilöä koska ei voi sietää häntä. Esim. mun on tosi vaikea esittää ystävällistä henkilölle jota inhoan ja pidän tyhmänä.

Vierailija
29/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin moikkaan tuttuille tarhantädeille ja lapsikin joskus ryntää luokse jos tunnistaa.

Monta vuotta käynyt tuolla ja tuntuisi tyhmälle olla tervehtimättä, lapsikin on niin sosiaalinen että vilkuttelee ja menee juttelemaankin ihan vieraille.

T.isä

Vierailija
30/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä usko että salassapitovelvollisuus ulottuu siihen asti, että lapsen päivähoito tietyssä yksikössä olisi salaisuus.

Tämä ei kyllä ole mikään uskomusasia.

Kuitenkin lapset hoitajineen ovat julkisesti näkyvillä päiväkodin pihalla ja  jopa julkisilla paikoilla päiväkodin ulkopuolella liikkuessaan päiväkodin ja ryhmän nimi huomioliiveissään, saavat toisiaan julkisesti nimeltä puhutella esim. junissa ja busseissa, joissa ulkopuolisetkin kuulevat :D

Vierailija
31/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voi olla että äiti ei tykkää moikata kyseistä henkilöä koska ei voi sietää häntä. Esim. mun on tosi vaikea esittää ystävällistä henkilölle jota inhoan ja pidän tyhmänä.

Toivottavasti lapsesi, jos sinulla sellainen/sellaisia on, saa tapakasvatusta päiväkodissa. Huonot käytöstavat eivät onneksi liene geneettinen ominaisuus.

Vierailija
32/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa taas ongelmat... Ei tulisi kuuloonkaan täällä Keski-Euroopassa että lapsen hoitajaa ei tervehditä?

Vierailija
33/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa kyllä se ulottuu, joku voi olla lapsensa kanssa paossa hullua exää ja ei halua että lapsesta heruu mitään tietoja vahingossa esim jos on yksin huoltajuus. Pk on alunperin sosiaali palvelu ja sitä koskee sosiaalihuollon lait

Vierailija
34/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se nyt ainakin silloin tosi outo tilanne, jos lapsikin on mukana, eikä voisi tervehtiä, onhan se hoitaja kuitenkin lapsen kanssa jopa varsin läheisessä hoitosuhteessa.

Mulle kävi taannoin, että näin kaupassa psykologin, jonka luona olen käynyt aina vaikeina aikoina keskustelemassa, viime käynnistä on kuitenkin jo pari vuotta. Hän ei tehnyt aloitetta, mutta kun itse tervehdin, niin vastasi tervehdykseen ja myöhemmin satuimme samalle kassalle, jolloinka hänen aloitteestaan rupattelimme. Minusta tämä oli ok, itsehän en häpeä psykologillakäyntejäni, vaikka joku niistä kuulisikin ja toisaalta mistäpä kukaan olisi tiennyt tervehdinkö psykologia asiakkaana vai ollaanko tuttuja hänen työnsä ulkopuolelta.

Vierailija
35/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuossa paljon harmaata aluetta. Mistä joku tietää esim. sukupuolitautilääkäristä, onko moikattava siviilituttu vai potilas. Tai vaikka saman sairaalan henkilökuntaa.

Vierailija
36/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olisi hyvä odottaa, että se lapsen vanhempi moikkaa ensin :) Eipä ainakaan tule sanomista keltään salassapitovelvollisuudesta... Minusta on myös ihan naurettavaa, että ei saisi kertoa yksikköä/ryhmää missä on töissä esim. kaverille. Saa korkeintaan tietää, että ryhmässä on x ikäisiä lapsia. Sitten menee rikkomaan vaitiolovelvollisuutta, jos alkaa kertoilemaan naapurin Maijan lapsen ongelmista ja Pekan lapsen "vääristä" vaatteista yms.

Vierailija
37/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuossa paljon harmaata aluetta. Mistä joku tietää esim. sukupuolitautilääkäristä, onko moikattava siviilituttu vai potilas. Tai vaikka saman sairaalan henkilökuntaa.

No tuota, tuskin tulet niin läheiseksi jonkun sp-tautejasi hoitaneen lääkärin kanssa, että alatte moikkailemaan, saati jäätte rupattelemaan kaupassa? :D Asun pienellä paikkakunnalla, enkä kyllä esim. Tk:n yleislääkäreitä tervehdi esim. Kaupassa, koska he hoitavat koko paikkakuntaa, eivätkä tasan muista joka potilasta.

Vierailija
38/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi tervehtiä. Itse en ole aina varma haluaako hoitaja tervehtiä vanhempia vapaallaan, joten olen yleensä vähän varovainen tervehtimään ekana. Mutta siis minulla ei todellakaan ole mitään sitä vastaan. Ap:n kuvaama äiti kuulostaa jollain tapaa häiriintyneeltä, onnea vaan lastensa tuleville opettajille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi