Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Postilla ei enää velvoitetta välittää paketteja Suomessa

Vierailija
29.06.2016 |

Postilla ei enää velvoitetta välittää paketteja Suomessa
Tänään klo 11:37

Viestintävirasto poistaa osan Postin yleispalveluvelvoitteista pakettien välityksessä.

Viestintäviraston mukaan näin tehdään, koska vastaavia palveluja tarjoavat useat Postin kanssa kilpailevat yritykset.

Velvoite poistuu kotimaan pakettipalveluista sekä ulkomailta Suomeen saapuvista pakettipalveluista. Päätös astuu voimaan siirtymäajan jälkeen lokakuun lopussa. Postilla säilyy yleispalveluvelvoite tarjota pakettipalveluja ulkomaille.

Viestintävirasto arvioi säännöllisesti kirje- ja pakettipalvelujen tarjontaa ja kilpailutilannetta. Viraston päällikkö Merja Saari sanoi, että jos käy ilmi, että palvelujen saatavuudessa on ilmenee ongelmia, voidaan yleispalveluvelvoite palauttaa, määräten se joko Postille tai muulle yritykselle.

Saari ei pidä todennäköisenä, että Posti päätöksen jälkeen alkaisi ohjata osaa pakettiasiakkaita kilpailijoidensa pakeille.

– Se on sinällään teoriassa mahdollista, mutta ei varmaan kovin todennäköistä, kun kyseessä on kasvava markkina, Saari sanoi.

Postilaissa säädetään, että perustason kirje- ja pakettipalveluja pitää olla saatavilla yleispalveluna kaikkialla Suomessa.

Postin veroetu katoaa

Pakettipalveluissa Postin kanssa kilpaileva Matkahuolto oli Viestintäviraston ratkaisuun tyytyväinen. Yhtiö arvioi, että päätös edesauttaa monipuolisempien palvelumarkkinoiden kehittymistä.

– Päätöksen myötä kilpailutilanne tulee entistä tasapuolisemmaksi, sillä yleispalveluvelvoitteeseen liittyvä verovapaus on tarjonnut merkittävän kilpailuedun yhdelle toimijalle. Tehdyn päätöksen myötä kaikki toimijat markkinoilla ovat nyt samalla viivalla, sanoi toimitusjohtaja Jarmo Oksaharju tiedotteessa.

Matkahuolto valitti pakettipalveluja koskevasta yleispalveluvelvoitteesta vuonna 2012, koska Posti oli yleispalveluvelvoitteen nojalla voinut myydä pakettipalveluja kuluttaja-asiakkaille ilman 24 prosentin arvonlisäveroa. Matkahuolto on joutunut perimään omista paketeistaan arvonlisäveron.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Säännöllisesti kotiinkuljetetut tuotteet on tähänkin mennessä hoitanut mulla DPD kokonaisella 0,99€:lla.

Vierailija
22/37 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muu ei muutu, paitsi että Postin pitää jatkossa lisätä ALV myös yksityishenkilöiden pakettilähetyksiin. Aiemmin tilanne oli se, että Posti sai myydä palveluita yksityishenkilöille verottomana, mutta muut yritykset joutuivat lisäämään omiin palveluihinsa ALVin. 

Tuo viranomaisen päätös ei millään tavalla pakota Postia luopumaan pakettien kuljettamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten se mainospostikin häviää ja siirtyy nettiin, koska jakaminen on postin vähentyessä aina vaan kallimpaa. Tästä yksi esimerkki on kauppojen omat appikset ja sinne tulevat tarjoukset. Esim K-kauppa houkuttelee näin asiakkaita kun tulee "henkilökohtaisia" etuja appikseen.

Postilaatikot ovat katoavaa kansanperinnettä kuten maitolaiturit ja puhelinkopit ja tämä muutos tapahtuu melkoisella vauhdilla seuraavien vuosien aikana. Vähenevälle postille kun ei näy niin minkäänlaista loppua.

Mikä on appis? Minulla menisi hermot vakavasti, jos puhelimeen alkaisi tulla jotain mainoksia kauppiaalta.

Vierailija
24/37 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten se mainospostikin häviää ja siirtyy nettiin, koska jakaminen on postin vähentyessä aina vaan kallimpaa. Tästä yksi esimerkki on kauppojen omat appikset ja sinne tulevat tarjoukset. Esim K-kauppa houkuttelee näin asiakkaita kun tulee "henkilökohtaisia" etuja appikseen.

Postilaatikot ovat katoavaa kansanperinnettä kuten maitolaiturit ja puhelinkopit ja tämä muutos tapahtuu melkoisella vauhdilla seuraavien vuosien aikana. Vähenevälle postille kun ei näy niin minkäänlaista loppua.

Mikä on appis? Minulla menisi hermot vakavasti, jos puhelimeen alkaisi tulla jotain mainoksia kauppiaalta.

Lyhennys sanasta applikaatio eli puhelimeen tehty ohjelma. Mutta sinne ja nettiin ne mainokset siirtyvät. Nykypäivänä on aivan tavallista että puhelin piippailee entistä enemmän tai saa ne ilmoitukset poiskin. Olet ajastasi jäljessä, jos et tiedä mihin suuntaan kehitys kehittyy.

Vierailija
25/37 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hassusti otsikoitu uutinen. Tuossahan pääasia on se, että postilta poistetaan verovähennysoikeus osittain eli posti joutuu veloittamaan enemmän pakettien kuskaamisesta. Jos jätät paketin postin vietäväksi ja posti sen ottaa vietäväksi niin tottakai heidän on se vietävä perille kuten ennenkin. Ainoa mikä muuttuu on se, että ilmeisesti hinnat tulee nousemaan.

Taas kerran kuluttajaviranomainen pitää huolen siitä että suomi on jokseenkin jokaisella osa-alueella kuluttajahinnoissa maailman kärkeä. Kaikista maksetuista veroista huolimatta. Luulisi että suomalaisten maksamat jättiverot näkyisivät joko alempina hintoina tai edes parempana palveluna. Kumpaakaan ei tunnu tippuvan.

Vierailija
26/37 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat nousee kun postikin joutuu jatkossa maksamaan 24 prosenttia alvia paketeista. Tällä yleivelvotteella on voinut kuskata paketteja nolla alvilla.

Jos asut edes kohtuullisen kokoisessa kaupungissa niin ratkaisu on ok. Maaseudulla pakettien kuskaus loppuu omaan mahdottomuuteensa tappiollisena. Vastaanottaja saa noutaa pakettinsa isommasta kuntakeskuksesta vaikka 70 kilometrin päästä. 

Vierailija
27/37 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

– Päätöksen myötä kilpailutilanne tulee entistä tasapuolisemmaksi, sillä yleispalveluvelvoitteeseen liittyvä verovapaus on tarjonnut merkittävän kilpailuedun yhdelle toimijalle. Tehdyn päätöksen myötä kaikki toimijat markkinoilla ovat nyt samalla viivalla, sanoi toimitusjohtaja Jarmo Oksaharju tiedotteessa.

Matkahuolto valitti pakettipalveluja koskevasta yleispalveluvelvoitteesta vuonna 2012, koska Posti oli yleispalveluvelvoitteen nojalla voinut myydä pakettipalveluja kuluttaja-asiakkaille ilman 24 prosentin arvonlisäveroa. Matkahuolto on joutunut perimään omista paketeistaan arvonlisäveron.

Oho, tätä en tiennytkään

Vierailija
28/37 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkahuolto oli tehnyt kantelun tuosta että Postin ei tarvitse maksaa alvia paketeista. Nyt kuluttajavirasto päätti että täytyy. Eli yksityinen firma sai taas tahtonsa läpi, vissiin jotain kavereita siellä kuluttajavirastossa duunissa?

Vierailija
29/37 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä noita postilaisia vaivaa? Pakettipalveluihin pitäisi nimenomaan panostaa, kun netistä ostaminen on nykyään niin suosittua. Hintoja pitäisi myös pudottaa sen verran, että suomalaiset voisivat kohtuullisilla postikuluilla lähettää paketteja ulkomaille. Kaikki tehdään päinvastoin.

Postin toiminta on aivan järkyttävää kohellusta. Itse olin tilaamassa Kärkkäiseltä hedelmäveistä joka maksoi 5 euroa, posti olisi veloittanut 4,90 sen lähettämisestä. Yksi vitun pieni veitsi siis.

Menin sitten polkupyörällä 8 km hakemaan sen. Ihmekös se, jos postilla menee huonosti, kun hinnoittelu on niin perseellään. Euro olisi ollut sopiva hinta siitä, kun sen olisi voinut tuoda muunkin postin mukana.

Sinkkumies

4.90 e ei riitä todellisiin veitsen lähettämiskuluihin. Kärkkäinen maksaa vuelä paljon päälle tuohon. Ja tuo 4.90e sisältää alv:n eli jos asiakas maksaa verkkokaupassa postikuluja 4.90e niin se on vasta noin puolet oikeista kuluista.

Vierailija
30/37 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verorahoilla tuetaan taas varmaan sitä imagoa, mikä siitä nimisekoilusta oli.Posti-nimenä ei kelvannut, vaan piti tehdä ITELLA(vanhan aikainen terveyssidemerkki), no sehän ei ollutkaan kuin miljoonamoka ja sitten piti taas tulla nimeksi POSTI, mikä ei kuitenkaan enää ole posti, vaan kylätalkkari.

Tai Ruohonleikkaaja.

Vierailija
31/37 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnat nousee kun postikin joutuu jatkossa maksamaan 24 prosenttia alvia paketeista. Tällä yleivelvotteella on voinut kuskata paketteja nolla alvilla.

Jos asut edes kohtuullisen kokoisessa kaupungissa niin ratkaisu on ok. Maaseudulla pakettien kuskaus loppuu omaan mahdottomuuteensa tappiollisena. Vastaanottaja saa noutaa pakettinsa isommasta kuntakeskuksesta vaikka 70 kilometrin päästä. 

Pakkoko on asua jossain perämetsässä. Ihan oma valinta sekin. Ei Suomella ole varaa ainakaan verovaroin, joka mummolle ja mammalle tuottaa palveluita kotiovelle tai kotioven viereen joka hetki.

Vierailija
32/37 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhennys sanasta applikaatio eli puhelimeen tehty ohjelma. Mutta sinne ja nettiin ne mainokset siirtyvät. Nykypäivänä on aivan tavallista että puhelin piippailee entistä enemmän tai saa ne ilmoitukset poiskin. Olet ajastasi jäljessä, jos et tiedä mihin suuntaan kehitys kehittyy.

Ei minua kiinnosta tuollaiset asiat, pärjään vallan hyvin ilman puhelimeen tulevia mainoksiakin. Minulla on älypuhelin, yli 2 vuotta ollut sama, käyn sillä vain netissä ja FB:ssä. Televisiotakaan en paljoa katso, koska minua raivostuttaa ne mainokset. En ole vanhus vielä, 34-vuotias.

Vierailija
33/37 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua kiinnosta tuollaiset asiat, pärjään vallan hyvin ilman puhelimeen tulevia mainoksiakin. Minulla on älypuhelin, yli 2 vuotta ollut sama, käyn sillä vain netissä ja FB:ssä. Televisiotakaan en paljoa katso, koska minua raivostuttaa ne mainokset. En ole vanhus vielä, 34-vuotias.

Itse olen sua yli kymmenen vuotta vanhempi, mutta käytän netin palveluita mahdollisiman paljon hyväkseni. Johtunee varmaan siitä että olen IT-alalla ja siksi on tiedettävä eri asioista. Lapsikin kouluttaa kummasti netin ja appisten käytössä.

Mua ei ärsytä suurin osa mainoksista, koska netissäkään en niitä yksinkertaisesti näe vaikka kyllä ne tuossa sivussa/välissä pyörivät. Sama TV:n ja radion kanssa. Jos joku kysyy mitä mainoksia olen nähnyt niin en muista nähneeni välttämättä mitään. Valikoiva lukeminen onkin netissä tärkeää koska tietoa on paljon.

Vierailija
34/37 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttävää, että suurissa kaupungeissakin postia ei kohta jaeta enää tiistaisin. Harmittaa postin alasajo.

Vierailija
35/37 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikauppa kuolee Suomessa pois kokonaan. Nyt jo postipakettien hinnat on aivan liian korkeita. Jos ne nousee yhtään niin koko nettikaupasta tulee täysin järjetöntä.

Vierailija
36/37 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettikauppa kuolee Suomessa pois kokonaan. Nyt jo postipakettien hinnat on aivan liian korkeita. Jos ne nousee yhtään niin koko nettikaupasta tulee täysin järjetöntä.

Muutos ei vaikuta postimyyntiyritysten pakettien kuljetukseen tai hinnoitteluun millään tavalla. Ainoastaan kuluttajapaketteihin pitää Postinkin lisätä nyt ALV. Muiden yritysten kuin Posti Oy:n hinnoitteluun tuo ei vaikuta, koska ALV 0% on koskenut ainoastaan Posti Oy:tä. 

Vierailija
37/37 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutos ei vaikuta postimyyntiyritysten pakettien kuljetukseen tai hinnoitteluun millään tavalla. Ainoastaan kuluttajapaketteihin pitää Postinkin lisätä nyt ALV. Muiden yritysten kuin Posti Oy:n hinnoitteluun tuo ei vaikuta, koska ALV 0% on koskenut ainoastaan Posti Oy:tä. 

Eli se lopettaa ainoastaan nettikirppikset jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän