Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomon neuvo ibs:n hoitoon!

Vierailija
29.06.2016 |

Minulla todettu ibs (ripulipainotteinen) ja tunnetusti pahenee stressistä ja sitähän mun elämässä on ollut viimeisen vuoden ihan urakalla.
Vatsa ollut huonossa jamassa vuoden siis ja aika-ajoin aiheuttanut poissaoloja. Niiden takia nyt pomon syynissä. Saikkulappu toimitettava ekasta päivästä. Tämä lisää stressiä kun pelkään koko ajan että sairastun.
No, eilen soitin etten pääse töihin kun vatsa ripulilla taas. Rupes pomo sit ihmettelemään asiaa taas ja sanoi että lääkäri oli hänelle sanonut että Immodiumia voi syödä vaikka joka päivä, niin ei ole ripulia. Immodiumia siis ennaltaehkäisevässä mielessä.
Just joo, itse olen saanut ihan toisenlaisia neuvoja.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imodiumia voi sydä IBS:n oireisiin. Pomosi on oikeassa.

Itse menen ja olen töissä vaikka vatsa on löysä. Tiedän, että tautini ei tartu muihin, joten asian ongelma on korkeintaan esteettinen.

Minä kyllä epäilisin alaiseni työmotivaatiota, jos olisi useamman kerran vuodessa vatsan löysyyden takia pois.

Vierailija
2/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä IBS enkä pystyisi olemaan töissä ollenkaan ilman säännöllistä Imodiumin käyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla oli ibs, siihen liittyi päivittäinen vatsakipu. Joinain päivinä vatsa oli täysin pallo ja joinain kivut olivat niin suuret, ettei voinut keskittyä mihinkään.

Ap, kai olet tosi tiukalla ruokavaliolla?

Vierailija
4/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan voi olla ilman immodiumia, en käyttäisi ettei elimistö mene enemmän sekaisin ja vaiva kroonistu. Usein sanotaan, ettei taudista pääse eroon, mutta minä pääsin. Takana 20 oireetonta vuotta. Se tosin vaati vuodeksi tiukan ruokavalion ja töiden uudelleenjärjestelyn vuodeksi.

Vierailija
5/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistuvien sairaslomien vuoksi on oikein vaatia todistus heti ekasta päivästä. Ja pyytää työterveyshuollosta työkyvyn arviointi.

Vierailija
6/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos on jatkuvasti sairaslomalla, mitä hyötyä firmalle sellaisesta tyypistä enää on? Tämä on rumastai sanottu, mutta näin se vain on. Pieni firma voi kaatuakin tuollaisen takia, varsinkin jos tehdään paljon tuntityötä tai urakkatyötä. Ei ne firmat hetkessä kasva varakkaiksi ja jostain on työntekijöiden palkkaaminenkin aloitettava. Jos on koko ajan sairaslomalla, ei tosiaan ole enää työkykyinen.

Meillä on pomo itse jatkuvasti vessassa. Vessa on lähes työpisteeni vieressä, joten sen ripulipaskan äänen kuulee. Aina kun on joku palaveri, käy parikin kertaa edellisen puolen tunnin aikana vessassa. 

Vierailija
7/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.food-detective.fi/food-detective/yleistae/

Suosittelen tämäntyyppistä testiä fodmap-ruokavalion lisäksi, jotta selviää, jos joku tietty ruoka-aine pahentaa oireita tai suorastaan aiheuttaa niitä.

Vierailija
8/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsakipu läsnä joka päivä. Se ei haittaa töitä, mutta se ripuli on ongelma. En pääse pois kotoa vaan ripuli tulee housuun. Työmatka 1tunti busseilla (ei vessaa). Otin kaksi Immodiumia heti aamusta kun vessassa juoksu alkoi klo 6. Seuraavat kaksi tuntia ripuloin varmaan 10-15 kertaa karseiden kipujen kera. Kun suolet täysin tyhjät, loppui ripuli vasta iltapäivällä.

Nyt tuntuu kun suolistoa raastettaisiin raastinraudalla.

Itse sain lääkäriltä ohjeekdi ettei Immodiumia kannata syödä jatkuvasti koska elimistö tottuu siihen eikä toimi sen jälkeen normaslisti.

Ruokavalio on mitä on. Välillä siedän esim. leipää, välillä en. Sitä ei tiedä kun vasta syötyään. Välillä jopa vesi aiheuttaa oireita.

On kokeiltu Litalginit, visiblinit, närästyslääkkeet jne, ei apuja.

Nyt mennään kauralima, mustikka, riisi ruokavaliolla ainakin tää viikko.

Ap

Vierailija
9/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätät lapiollisen Liraxia naamaan, sillä se hoituu. Toinen vaihtoehto on ruokavalion muutos. Kolmas, ja se viisain, on jättää paska työpaikka ja välttää stressiä. Stressistä seuraa monia muitakin sairauksia pitkällä tähtäimellä.

Vierailija
10/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vahvoja maitohappoja

Vierailija
11/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen riitä viikon ruokavalio, sitä pitää jatkaa muutamia kuukausia, jotta suoli ehtii korjaantua.

Vierailija
12/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko kokeillut auttaisiko esim. Precosa edes vähän? Yksilöllisiä nuokin ovat, itselläni auttaa, mutta on myös kausia jolloin ei. Olen kyllä samaa mieltä, ettei Imodiumia kannata jatkuvasti syödä. Juuri koska elimistö tottuu. Oletko varma, että tuo kaura auttaa oireisiisi? Ja ylipäätään kuitupitoinen ruokavalio? Monilla IBS-potilailla liika kuitu on pahasta.

Nuo jotkut, jotka kirjoittavat että "lähinnä vaiva on esteettinen", eivät ilmeisesti IBS:stä kärsi. Siinähän pahimmillaan on myös kovia kipuja. Ja "Minä kyllä epäilisin alaiseni työmotivaatiota, jos olisi useamman kerran vuodessa vatsan löysyyden takia pois." LOL, en enää edes muuta jaksa sanoa. Onko sekään enää kunnon työntekoa, kun kymmeniä kertoja työpäivän aikana pitää istua pitempiä pätkiä vessassa ja kouristella kipujen vallassa?

Vierailija
13/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko kokeillut auttaisiko esim. Precosa edes vähän? Yksilöllisiä nuokin ovat, itselläni auttaa, mutta on myös kausia jolloin ei. Olen kyllä samaa mieltä, ettei Imodiumia kannata jatkuvasti syödä. Juuri koska elimistö tottuu. Oletko varma, että tuo kaura auttaa oireisiisi? Ja ylipäätään kuitupitoinen ruokavalio? Monilla IBS-potilailla liika kuitu on pahasta.

Nuo jotkut, jotka kirjoittavat että "lähinnä vaiva on esteettinen", eivät ilmeisesti IBS:stä kärsi. Siinähän pahimmillaan on myös kovia kipuja. Ja "Minä kyllä epäilisin alaiseni työmotivaatiota, jos olisi useamman kerran vuodessa vatsan löysyyden takia pois." LOL, en enää edes muuta jaksa sanoa. Onko sekään enää kunnon työntekoa, kun kymmeniä kertoja työpäivän aikana pitää istua pitempiä pätkiä vessassa ja kouristella kipujen vallassa?

Ei ole siis työkykyinen. Ammattisaikuttajat on vihonviimeisiä

Vierailija
14/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Probiootit käytössä jatkuvasti. Precosaa kun äityy pahaksi, auttaa vähän tai ei ollenkaan.

Kauralimaa pystyn syömään pieniä määriä kun äityy pahaksi, kaikki muu kuitu on pahasta muutenkin. Ruisleipää en voi edes ajatellakaan.

Ap

Vierailija
15/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikuttajat on surkeimpia työntekijöitä ja inhoaa myös työkavereille kun jätät heidät aina pulaan

Vierailija
16/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän hiilitabletteja pieniä määriä (2-4) pitämään suolistoa vähän rauhallisempana aina tarpeen mukaan. Itsellä myös iskee välillä niin pahasti ripulille, että työmatkaa ei selviäisi paskomatta housuun. Minulla onneksi joustavat työajat ja pystyn jäämään aamuisin odottamaan hiilitablettien tehoa. Helpottaa myös pahinta kouristelua. Ei tosiaan ole kyse mistään "mahan löysyydestä" vaan kyllä se paska ihan räjähtämällä lentää kovien kipujen kera.

Vierailija
17/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelläni sama sairaus ja sairaalassa erikoislääkäri kyllä määräsi imodiumia vaivaan. On aina vuoden jatkuva resepti apteekkiin saa hakea niin paljo kun tarvii edullisemmin. Ainoa lääke millä pystyy pahimpina päivinä käymään koulussa.

Vierailija
18/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmisille Tylosinin kaltaista valmistetta? Vai onko tämä vain eläinten etuoikeus?

Kannattaa suhtautua ihan kaikkeen omaa vointia kuulostellen. Itselläni prebiootit pahentavat oloa. Oletko käynyt kaikki sokerit, makeutusaineet, juomat (kahvi, tuoremehut, limut), vihannekset, kasvikset, marjat ja mausteet läpi ja karsinut. Itse en voinut syödä paistettuja, mausteisia ruokia, tuoremehuja, leipää (paitsi kaurapaahtoleipää paahdettuna), raakoja marjoja, monia vihanneksia jne. Stevia, xylitoli ja aspartaami voivat olla ripulin aiheuttajia myös, kuten tavallinenkin sokeri liikaa nautittuna.

Vierailija
19/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matolääkkeet

Vierailija
20/38 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti löydät avun vaivaasi.

Meillä lapsella auttaa pegorion + maidoton ja lihaton ruokavalio. Myös rasvan laatu on tärkeä. Edes kaikki kasvisrasvat ei käy. Esim. joku huonolaatuinen rypsiöljy aiheuttaa pahat kivut. Kotona ei uskalleta käyttää enää kuin oliiviöljyä, sillä siitä ei tule oireita.

Fodmap ruokavalio otettiin aluksi käyttöön mutta huomattiin että osa siinä kielletyistä jopa paransi lapsen vointia ja osa suositelluista ei käynytkään. Silti koen että Fodmapista oli hyvä lähteä liikkeelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi