Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi "Koneelleni on hakkeroiduttu"-ketju poistettiin? Minäkin tarvitsen apua

Vierailija
28.06.2016 |

Miksi tuo ketju poistettiin? Minulle on käynyt sama juttu, kone oli täynnä haittaohjelmia. Ostin uuden koneen mutta entinen on vielä tallessa. Odottelin ketjuun neuvoja asiantuntijoilta, jos siitä saisi vielä käyttökelpoisen.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin ihan samaa. Ketju katosi juuri kun alkoi ilmestyä asiallisia kommentteja ja muita samassa tilanteessa painiskelevia ihmisiä..

T. Se entinen Ap :)

Vierailija
2/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa etsiä asiantunteva ihminen joka osaa asentaa koneen kokonaan uudelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokone asian tuntia täällä. Kokeile asentaa siihen uusi kovalevy. Sitten voi toimia paremmin. Voin avustaa vaikka sähkö postilla jos siltä tuntuu?

Vierailija
4/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennat sen käyttöjärjestelmän uudelleen, ei ole vaikeaa. Muistat vaan formatoida sen kovalevyn asennuksen alussa. Muuta ei tarvita. Olin se joka ehdotti edellisessä ketjussa kovalevyn moukaroimista ;)

Vierailija
5/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko siihen törkykommentteja? Hyviä ketjuja poistetaan yhden huonon kommentin vuoksi

Vierailija
6/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietokone asian tuntia täällä. Kokeile asentaa siihen uusi kovalevy. Sitten voi toimia paremmin. Voin avustaa vaikka sähkö postilla jos siltä tuntuu?

Ensinnäkin, kiitos. :) Vaikka ymmärrän jotain tietokoneista, on tämä suojauspuoli jäänyt itselle ihan harmaaksi alueeksi.. Olen ollut turhan välinpitämätön asiaan suhteen, joten tavallaan tilanne on kyllä ihan oma vikani. Oletko sitä mieltä, että kannattaisi tosiaan vaihtaa kovalevy tai viedä kone huoltoon? Olisiko se fiksuin vaihtoehto varmistua siitä, että hakkeri on ja pysyy poissa?

Uusien tarkastuksien yhteydessä näyttää siltä, että koneellani ei pitäisi olla tällä hetkellä vakoiluohjelmia.. Eikä virustorjunnan mukaan kukaan ole koittanut uudelleen koneelleni hyökkäillä, mutta toisaalta vastahan toissapäivänä joku oli etäyhteyden kautta koneellani surffaillut. Entä onko sillä suurtakaan eroa, onko virustorjunta maksullinen vai ilmainen? Mikä olisi paras vaihtoehto?

Vierailija
7/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asennat sen käyttöjärjestelmän uudelleen, ei ole vaikeaa. Muistat vaan formatoida sen kovalevyn asennuksen alussa. Muuta ei tarvita. Olin se joka ehdotti edellisessä ketjussa kovalevyn moukaroimista ;)

Nyt tulee tyhmä kysymys: Jos formatoin koneen, saanko pelastettua kaiken tärkeän johonkin ilman, että saan sieltä haittoja mukaan? Kone on ollut minulla pitkään, ja on täynnä tärkeitä tiedostoja ja rakkaita kuvia jne. Jos siirrän/pelastan ne, voinko siirtää vahingossa haittaohjelmia samalla?

Vierailija
8/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän ketjun ap ja minun vastaukseni oli tämä:

Alusta kovalevy kokonaan uudestaan. Puhdistus on aina vähän epävarma keino, koskaan ei voi olla 100% varma, onko tartunnoista päästy eroon. Levyn voi myös vaihtaa, mutta on kalliimpi toki. Sitten asennat uudet turvaohjelmat yms, vaihdat salasanat jne.

Muutkin ehdottaneet tämäntyyppistä.

Vierailija
9/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tulee tyhmä kysymys: Jos formatoin koneen, saanko pelastettua kaiken tärkeän johonkin ilman, että saan sieltä haittoja mukaan? Kone on ollut minulla pitkään, ja on täynnä tärkeitä tiedostoja ja rakkaita kuvia jne. Jos siirrän/pelastan ne, voinko siirtää vahingossa haittaohjelmia samalla?

Ei se ole tyhmä kysymys, mutta valitettavasti vastaus on, että et saa. Formatoit sen ja kaikki vanha tuhoutuu, ja asennat kaikki alusta. Jos tallennat jotain esim tikulle ja sitten puhtaalle kovolle, tiedostot ovat luultavasti saastuneita ja sama ongelma kuin ennen.

Vierailija
10/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko siihen törkykommentteja? Hyviä ketjuja poistetaan yhden huonon kommentin vuoksi

Siellä oli pari viestiä, joissa oli ns. rumaa kieltä.

Vierailija
11/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tämän ketjun ap ja minun vastaukseni oli tämä:

Alusta kovalevy kokonaan uudestaan. Puhdistus on aina vähän epävarma keino, koskaan ei voi olla 100% varma, onko tartunnoista päästy eroon. Levyn voi myös vaihtaa, mutta on kalliimpi toki. Sitten asennat uudet turvaohjelmat yms, vaihdat salasanat jne.

Muutkin ehdottaneet tämäntyyppistä.

Anteeksi, en olekaan tämän ap, vaan sen, jossa ihmeteltiin, miksi aivan ensimmäinen näistä ketjuista poistettiin. En lukenut otsikkoa kokonaan. -.- Hoppu kostautui.

Vierailija
12/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tajua näistä mitään niin voi olla että kyselen tyhmiä, mutta voiko siis pelkät kuvatkin olla saastuneita? Olen siis siirtänyt kamerasta kuvia koneelle, joka on saastunut, voinko turvallisesti siirtää koneella olevat kuvat uuden muistitikun avulla toiselle, puhtaalle koneelle? Vai pitääkö samantien teettää kaikki kuvat että en menetä niitä?

Vierailija
13/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käy kova levy, käykö kipsi levy? Että tämän tasoisia "asentajia" täällä.

Vierailija
14/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole tyhmä kysymys, mutta valitettavasti vastaus on, että et saa. Formatoit sen ja kaikki vanha tuhoutuu, ja asennat kaikki alusta. Jos tallennat jotain esim tikulle ja sitten puhtaalle kovolle, tiedostot ovat luultavasti saastuneita ja sama ongelma kuin ennen.

Apua.. Tätä vähän pelkäsinkin. Kiitos kuitenkin vastauksista! Olisiko sellainen vaihtoehto mahdollinen, että ostaisin jonkun pilipali koneen halvalla ja siirtäisin sinne kaikki kuvat/tiedostot tältä "kunnon" koneelta? Jos se halpiskone saastuu, voiko se saastuttaa jotain kautta (esim wifin) myös tämä formatoidun koneeni?

Tiedostoista voin luopua ihan sen suurempia tunnontuskia, mutta valokuvat.. :( Tuntuu niin kohtuuttomalta joutua poistamaan kaikki, sinne menee sitten koiran pentukuvat, valmistujaiskuvat jne kaikki muistot muutamalta viimevuodelta. Olen vielä kunnostautunut tässä kuva-asiassa ja siirtänyt tiuhaan tahtiin kaiken tähän romuun, sillä edellinen puhelimeni sanoi poks ja sitä aikaisempi varastettiin. Taidan palata takaisin siihen vanhaan malliin ja askarrella valokuva-albumeita jatkossa..

Vierailija
15/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en tajua näistä mitään niin voi olla että kyselen tyhmiä, mutta voiko siis pelkät kuvatkin olla saastuneita? Olen siis siirtänyt kamerasta kuvia koneelle, joka on saastunut, voinko turvallisesti siirtää koneella olevat kuvat uuden muistitikun avulla toiselle, puhtaalle koneelle? Vai pitääkö samantien teettää kaikki kuvat että en menetä niitä?

Ne pahantahtoiset ohjelmat voivat ujuttaa sitä haitallista koodia ihan mihin vain, joten ne kuvatkin voivat sitä sisältää, valitettavasti. Eli jos siirrät mitä tahansa saastuneen koneen tiedostoja uudelle, puhtaalle, saatat saastuttaa sen uuden, eli et voi turvallisesti siirtää mitään.

Vierailija
16/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli joskus sähköpostiin paljon roskapostia. Alussa erehdyin avaamaan niitä, ja viesti oli vain joku tosi pitkä siansaksa teksti ihme merkeillä jne. Voiko tuosta että avasi tarttua joku virus, oliko just se tosi pitkä siansaksa haittakoodi tms? Avasin pelkän viestin, en mitään liitteitä, ja suljin heti kun näin siansaksan.

Vierailija
17/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin että voiko virukset yms levitä wifin kautta uudelle koneelle jos ostan sellaisen ja kuinka todennäköistä on että leviää? Pitääkö hommata uusi WiFi?

Vierailija
18/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asentaa..? Formatoida.. Apua, mitä se tarkoittaa? Kovalevy, saako olla pehmeä? Valitettavasti osaamiseni on tätä tasoa. Voisinpa siis viedä koneen huoltoon, onneksi rahalla ainakin saa palvelua maallikotkin. :)

Vierailija
19/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et siirrä niitä kuvia pilvipalveluun, esimerkiksi Dropboxiin?

Vierailija
20/63 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaat sen koneen ja väännät sen jälkeen ripulipaskat emolevyn päälle, toimii taas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi