IVF/ICSI-plussan jälkeisestä lääkityksestä
Minkälaisena lääkityksenne on jatkunut plussan jälkeen? Erityisesti olisin kiinnostunut Lugesteronin/progesteronin annostuksesta - onko teillä todettu keltarauhasen vajaatoimintaa ennen hoitoa?
Plussasin 17.2. ensimmäisestä ICSI-tuoresiirrosta. Takana on viisi vuotta ilman plussan plussaa, ikää päälle 30. Verikokeen tuloksia soittaessani hoitopaikastani annettiin jatkolääkitykseksi Lugesteronia ensin kolmen päivän ajan 6 x 100 mg, jonka jälkeen annostus vähennetään 2 x 100 mg kolmen päivän ajaksi. Tämän jälkeen lääkityksen voi hoitajan mukaan lopettaa. Onko tämä ihan normaali käytäntö?
Olen jatkanut vielä lugejen ottamista, koska arveluttaa, miten elimistö toipuu kaikista pitkän hoidon aikana otetuista hormoneista, eikä lääkkeestä ilmeisesti pitäisi olla haittaa. Kaikki tuntuu vielä niin epätodelliselta, raskausoireitakaan ei ole ollut pientä vatsan nipistelyä lukuun ottamatta.
Minä plussasin viiden vuoden yrityksen jälkeen 5. ivf:stä helmikuun alussa. Mitään vajeita ei ole todettu, mutta sain lääkäriltäni seuraavat luge-ohjeet: Mun normaali annos oli myös tuo 6x100 mg, 2 päivää plussan jälkeen se pienennettiin 2 viikoksi 4 x 100 mg:aan ja sitten 2 x 100 mg:aan ultraan saakka. Ultra oli viikolla 7+4 ja silloin luget sitten lopetettiin. VL:n ohjeen mukaan luget laitettiin aamulla ja illalla eli kahtena annoksena.
VL:n hoitajan mukaa luget olisi voinut lopettaa heti plussatestin jälkeen. Se on kuulemma nykyisin normaali käytäntö. Mutta minä halusin lääkärille soittoajan muun asian vuoksi ja hänen ohjeensa oli erilainen ja sitä sitten noudatin.
Onnittelut plussasta!