Kuinka pian teille on ehdotettu työkokeilua?
Työttömäksi jäämisen jälkeen? Minulle virkailija ehdotti edellisellä työttömyysjaksolla, kun olin ollut noin puoli vuotta työttömänä ja mielessäni kiroten suostuin, olihan työttömyyteni pitkittymässä. Työllistyin kuitenkin palkkatuella eikä tarvinnut työkokeiluun lähteä.
Työt loppuivat hiljattain. Olin ollut lähes vuoden töissä ja sain ajan työkkäriin neljänneksi työttömyyspäiväkseni uuden vastuuvirkailijani luo. Kysyi onko minulla nyt mitään vireillä ja kerroin hakeneeni opiskelemaan. Virkailija alkoi tästä huolimatta ehdottaa, että jos laitettaisiin tänne sun suunnitelmaan jo ikäänkuin varmuuden vuoksi työkokeilu, että ei se sua nyt mihinkään sido. Sanoin sitten että no jospa ensin odottaisin tiedon opiskelupaikasta ja jos en pääse eikä ala töitäkään löytyä syksyllä, niin lisättäisi työkokeilu sitten. Virkailijalle tämä oli ok, vaihtoi puheenaihetta palaten kuitenkin työkokeiluasiaan ja vielä yritti, että ei se sua sitoisi mihinkään. Ajattelin mielessäni että joo eipä varmasti, sana työkokeilu kun seisoo suunnitelmassani niin siinä ei auta minun selittelyni siitä miten se on siellä "varmuuden vuoksi", ja että kehtasi vielä palata asiaan jos kuitenkin myöntyisin kun uudelleen puhuu. No en myöntynyt, sanoin taas että katellaan syksyllä.
Siis olin neljättä päivää työttömänä ja tällä virkailijalla oli jo kova kiire saada minun suunnitelmaani maininta työkokeilusta? Varsinkin kun minulla oli kouluun haku vireillä, en ymmärrä miksi ei voinut odottaa niitä tuloksia. Ja jos olen ollut just palkkatöissä lähes vuoden, niin en todella ole lähdössä heti perään palkattomaan työhön.
Onneksi pääsin opiskelemaan, niin pääsen työkkäristä ainakin muutamiksi vuosiksi eroon.
Kommentit (4)
Ehdotan palkan maksu kokeilua jos ilmaiseksi tekemistä millä tahansa nimikkeellä yritetään. Jotain motivaatiota itsensä myymiseen pitää olla.
Reilu 2 vuotta ollut työtön enkä ole ollut työkokeilussa.
Olen vielä nuoriso-osastoa, niin varmaan käyttävät sitä hyväkseen ja tyrkyttävät tuota työkokeilua samantien.
Ap.
Olen ollut 2,5 vuotta työtön, mutta ei minulle mitään työkokeiluja ole ehdotettu. Tätä ennen olin 15 vuotta vakitöissä ja nyt työttömyyden aikana olen opiskellut työvoimakoulutuksessa (itse hain, työkkäri ei painostanut) ja nyt omaehtoisesti opiskelen työttömyyskorvauksilla ylempää amk-tutkintoa. Valmistun vuoden kuluttua. Jos töitä ei sittenkään löydy, haen työkkärin koulutuksiin. Työkokeilut eivät kiinnosta, työharjoittelu johonkin koulutukseen liittyen on ok.