Päiväkodin työntekijät!
Kauan olette olleet töissä päiväkodissa? Pidättekö työstänne? Saako itse vaikuttaa siihen työskenteleekö isojen vai pienten ryhmässä?
Kommentit (6)
Olen ollut lähihoitajana päiväkodissa vuodesta 2010 ja kyllä, pidän työstäni.
Meillä henkilökuntaa sekoitellaan vuoden-parin välein. Tämä on mielestäni erittäin hyvä asia, sillä kun monta vuotta on 1-3-vuotiaiden ryhmässä, huomaakin kuinka ei yhtään muista millaisia ne 3-5-vuotiaat ovatkaan, eskareista puhumattakaan.
Olen ollut neljä vuotta. Joskus vaihdellaan pieniltä isoille ja toisin päin, esiopettaja pysyy aina isojen puolella. Jotkut haluavat olla vain pienillä tai vain isoilla, se yleensä onnistuu.
Ikävä kyllä henkilökuntaa on ryhmässä paikalla harvoin kolmea aikuista, kun klo 9-13 on ryhmän kaikki kolme aikuista paikalla (iltavuorolanen tulee klo 9 ja aamuvuorolainen lähtee klo 13), ja siitä vähennetään ruokakärryjen hakeminen ja palautus sekä lounaalla että välipalalla, omien ulkovaatteiden pukeminen+riisuminen ja vessakäynnit, varhaiskasvatuskeskustelut, tiimipalaverit, kahvitauot, pomon kanssa tehtävät palaverit, omien vastuualueiden hoito, suunnittelutyö, ja muissa ryhmissä auttaminen jos siellä on henkilökuntapulaa.
Työ olisi ihanaa jos saisimme keskittyä lastenhoitoon lapsilähtöisesti.
Lapsia 21, aikuisia kolme.
Olen ollut työssäni kymmenen vuotta. Pidän kovasti lapsista, ja tykkään tehdä yhteistyötä vanhempien kanssa. En pidä siitä, että ryhmäkokojen vuoksi (ja meillä vielä pieni päiväkoti, joten ikinä ei saa toisista ryhmistä apua aamuvuorolaisen lähdettyä) on työ kaikkea muuta kuin lapsilähtöistä, enimmäkseen selviytymistä toiminnoista toiseen.
Pidän lasten aitoudesta, ja huvittavista sattumuksista. Ja tykkään kovasti toiminnan ohjaamisesta.
Koska meillä on pieni päiväkoti, ovat kaikki lapset samassa (toki pienryhmissä), mutta näin ollen esim. iltapäivän on aina koko ryhmä 1-5 vuotiaita samassa, eli teen töitä kaikenikäisten lasten parissa.