Psykoottinen läheinen suunnittelee oikeusjuttuja
Eli tilanne on se, että jo pitkään psykoosissa ollut ihminen on saanut päähänsä, että laaja joukko hänen sukulaisiaan ja tuttaviaan ystäviään on tehnyt hänelle yhteistuumin kaikenlaisia rikoksia, osa syytöksistä on hyvin vakavia. Nyt hän sanoo aikovansa tehdä rikosilmoituksen. Todellisuudessa hän ei ole ollut useimpien syyttämiensä ihmisten kanssa missään tekemisissä pitkään aikaan, joitain hän ei ole edes koskaan tavannut. Miten tällainen tilanne etenee? Hänen sekavuutensa tulee aika nopeasti esille jos hänen kanssaan keskustelee, mutta kai poliisilla on silti velvollisuus tutkia asiaa? Onko syytä odottaa partioautoa pihalle/kuulustelukutsua tms? Onko kukaan ollut yhtään samanlaisessa tilanteessa? Ahdistaa, kun en yhtään tiedä mitä ajatella, tehdä tai odottaa.
Kommentit (24)
Ei ambulanssi ota kyytiinsä psykoosipotilasta, jollei tämä ole siihen itse halukas. Moni peittää psykoosinsa varsin taitavasti ja hetken voi vaikuttaa hyvinkin selväpäiseltä. Hoidosta ja lääkityksestä voi kieltäytyä. Harhat voivat hetkellisesti tuntua jopa mukavilta, kunnes kaatuvat omaan mahdottomuutensa ja alkavat ahdistaa. Jollei henkilö ole vaaraksi itselle tai muille, saa aivan vapaasti olla ja elää.
Jos kävisi niin onnekaasti että tämä läheisesi pääsisi hoitoon,olisi laitoksessa luultavasti muutaman viikon. Kotiuduttuaan joutuisi huolehtimaan itse lääkityksestä ja terapiakäynneistä. Tilanteen uusiutumisenriski on korkea.
Vierailija kirjoitti:
Ei ambulanssi ota kyytiinsä psykoosipotilasta, jollei tämä ole siihen itse halukas. Moni peittää psykoosinsa varsin taitavasti ja hetken voi vaikuttaa hyvinkin selväpäiseltä. Hoidosta ja lääkityksestä voi kieltäytyä. Harhat voivat hetkellisesti tuntua jopa mukavilta, kunnes kaatuvat omaan mahdottomuutensa ja alkavat ahdistaa. Jollei henkilö ole vaaraksi itselle tai muille, saa aivan vapaasti olla ja elää.
Jos kävisi niin onnekaasti että tämä läheisesi pääsisi hoitoon,olisi laitoksessa luultavasti muutaman viikon. Kotiuduttuaan joutuisi huolehtimaan itse lääkityksestä ja terapiakäynneistä. Tilanteen uusiutumisenriski on korkea.
Tällaisissa tapauksissa voi poliisi mennä ambulanssin mukaan kyydin ajaksi. Pakkohoito voi kestää viikkokausia, jos tarve vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Huomaa tähänkin keskusteluun tulleista kommenteista, että monella on täysin epärealistinen kuva Suomen mielenterveyspalveluista. Kuvitellaan, että jos mieli järkkyy, niin kyllähän sitä ambulanssi tulee ja vie hoitoon, ja sitten hoidetaan sairaalassa kuntoon. Ei todellakaan mene noin onnellisesti. Suomessa on omillaan pilvin pimein mielenterveyspotilaita, joiden oikea paikka olisi suljettu osasto. Puhumattakaan sitten niistä lukuisista "lievemmistä" tapauksista.
Kaiketi hänen vanhempansa, he häntä ovat hoitoon yrittäneet aiemmin saadakin. Mietin ottavani heihin yhteyttä, mutta en tiedä mitä hyötyä siitä olisi, heillä kun ei kuitenkaan ole minkäänlaista auktoriteettia häneen ja ovat varmasti muutenkin huolissaan ja loppuunpalaneita asian suhteen.