Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joiden mielestä päiväkodin ruoka ja varsinkin välipalat ovat surkeita

Vierailija
27.06.2016 |

..niin mitä esittäisitte sitten listoille tarjolle? Välipalaehdotuksia? Muistakaa että välipalan hinta on n. 10-15 senttiä per lapsi.

Kommentit (94)

61/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahmottavatko nämä sokerifriikit, minkä kokoisia annoksia niitä järkyttäviä SOKEROITUJA jugurtteja tai mehukeittoja lapset todellisuudessa syövät? Eivät litra tolkulla, vaan mehukeittoa laitetaan puuron joukkoon ehkä 3 rkl ja siitäkin suuri osa jää etenkin pienillä lapsilla syömättä (jää lautasen pohjalle, tippuu pöydälle jne.) ns. makeat jugurtit eivät ole mitään valmiita 20 sokeripalan roskia, vaan miedosti makeutettuja. Olen siis itse maistanut välipalajugurtteja päiväkodissa työskennellessäni, kun kaikki lapset eivät ole halunneet sitä.

Kauhistelkaa: olemme myös leiponeet pullaa, kun meillä oli harjoittelussa tuleva ope-tyttö yliopistolta. Lapset olivat innoissaan, vanhemmat eivät meille ainakaan ilmaisseet närkästystään.

Hahmotatko sinä, että se sokeri on oikeasti pahasta ja se määrä sokeria on aivan eri sinulle, kuin 20kg lapselle.

Vierailija
62/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ostanut noita "halpoja" avokadoja ja myös syöntikypsiä, ja en oikeasti osaa sanoa, kummassa todellinen kilohinta on kovempi. Kun se kypsytys ei aina mene ihan kuin Strömsössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvaa, proteiinia ja ei lisättyä sokeria. Eli jos on pakko sitä puuroa olla, niin siihen voisilmä (ei mitään keijua vaan voita) ja jätetään se sokeri- tai hillolusikallinen pois. Lisäksi vaikka siivu juustoa tai leikkelettä ja kurkkusiivu.

Välipalalla myös jotain rasvaa ja proteiinia, ja jätetään se sokerikiisseli pois. Paljonko maksaisi välipalaksi vaikka yksi keitetty kananmuna per lapsi? Ja vaikka se pakollinen näkkileipä.

Olen samaa mieltä, rasvaa proteiinia ja vähäsokerista. Mutta ei mitään hiton maitotuotteita! 

Vaikkapa pieni salaatti porkkanaraasteesta, linsseistä, pähkinöistä, kurkusta jne. 

Jälkiruoan voi tehdä vaikka mustikoista, avocadosta ja banaanista.

Aamupalaksi puuro on oikein hyvä, sen voi tehdä veteen. Jos siihen haluaa jotain vaihtelua, niin sinne voi laittaa vaihtelevasti erilaisia siemeniä puuroon mukaan tai vaikka makeuttamatonta mustikkamehua siihen puurolautaselle. 

Oikeasti, päiväkotibudjetilla avocadoa, pähkinöitä, mustikoita? Mä syötän noita kaikkia lapsilleni usein ja tiedän, mitä ne maksavat. Päivähoidosta maksan murto-osan hoidon todellisista kuluista, joten ihan kaikkea ei voi vaatia. Ruoka siellä on laitosruokaa, mutta ihan ok laitosruokaa. Lapsemme ovat oppineet tykkäämään jopa hernekeitosta, jota he eivät kotihoidossa sietäneet.

Kunnassamme on sokerin totaalikielto päiväkodeissa. Kaikista ruoista lapset eivät välitä, mutta joka päivä on heidän herkkuaan eli näkkäriä.

Minäkin syötän niitä lapsilleni, eikä ne ole kalliita. Sitä paitsi, ei kaikkea tarvitse tarjota joka päivä.

Mikähän sitten on kallista jos ei juurikin nuo marjat, pähkinät ja toiselta puolen maailmaa tuodut avokadot...?

No vaikkapa ne kypsät avokadot, tietyt pähkinät, kuten brazilian nutit (maapähkinät ovat aina edullisia!), ja kansanterveydellisesti makkara ja maitotuotteet. 

Ja se on ilmeisesti ihan ilmaista säilytellä raakoja avokadoja "jossain", vahtia niiden kypsymistä, käännellä ja valikoida sopivia jatkokuljetukseen, heittää pilalle menneet tai huonosti kypsyneet avokadot pois?

Siihen menee 5min päivässä yhdeltä työntekijältä. Eikö Suomessa juuri lisätty 6min työaikaan?

Sulla ei ole kyllä harmainta hajua teollisuuskeittiön toimimisesta... tai esim. päiväkotien määrästä Suomessa.

Vierailija
64/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan lisännyt sokeria mihinkään päiväkodissa, aniharvoin edes ketsuppia (sitäkin kohtuudella).

Päiväkodin ruuat on terveellisiä. Sokerikiisseliä ei todellakaan ole joka päivä, ei edes joka viikko.

Itse en ole valmis maksamaan suurempia päivähoitomaksuja, koska nykyiset ruuat on hyviä. Loimulohta me syödään sitten kotona.

Vierailija
65/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahmottavatko nämä sokerifriikit, minkä kokoisia annoksia niitä järkyttäviä SOKEROITUJA jugurtteja tai mehukeittoja lapset todellisuudessa syövät? Eivät litra tolkulla, vaan mehukeittoa laitetaan puuron joukkoon ehkä 3 rkl ja siitäkin suuri osa jää etenkin pienillä lapsilla syömättä (jää lautasen pohjalle, tippuu pöydälle jne.) ns. makeat jugurtit eivät ole mitään valmiita 20 sokeripalan roskia, vaan miedosti makeutettuja. Olen siis itse maistanut välipalajugurtteja päiväkodissa työskennellessäni, kun kaikki lapset eivät ole halunneet sitä.

Kauhistelkaa: olemme myös leiponeet pullaa, kun meillä oli harjoittelussa tuleva ope-tyttö yliopistolta. Lapset olivat innoissaan, vanhemmat eivät meille ainakaan ilmaisseet närkästystään.

Hahmotatko sinä, että se sokeri on oikeasti pahasta ja se määrä sokeria on aivan eri sinulle, kuin 20kg lapselle.

Enpä ole kuullut, että kukaan kohtuudella sokeria nauttiva olisi siitä myrkytystä saanut.

Minun lapsuudessani 90-luvulla syötiin 300g karkkipussi puoliksi siskon kanssa kerran viikossa. Monilla kavereilla oli omat isot karkkipussit. Ja elossa olemme. Toki nyt ymmärrän, ettei tuo määrä ole lapselle hyväksi, mutta pulla tai jugurtti kerran kaksi viikossa ei ole lainkaan sama asia.

Vierailija
66/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän se 3 rkl mehukeittoa nyt yksittäisenä kerta-annoksena ole mikään iso. Mutta kun siitä tehdään suurinpiirtein yksi ruokavalion peruspilari koska sitä tarjoillaan säännöllisesti ja usein. Siksi siitä tulee ongelma.

Vierailija
67/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä terveyspelleily on mennyt jo mahdottomaksi. Mitäpä jos arvon mammat valmistaa ja pakkaa pentunsa mukaan ihan itse ne eväät niin ei tarvitse kitistä sokereista ja kypsien avokadojen puutteesta? :D päiväkodeista ja kouluista tarjottu ruoka pois ja eväät tilalle eiks je! Saapi jokainen katsoa mitä terveellistä sillä parillakymmenellä sentillä saa sille muuten rikki menevälle penskalle :)

68/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvaa, proteiinia ja ei lisättyä sokeria. Eli jos on pakko sitä puuroa olla, niin siihen voisilmä (ei mitään keijua vaan voita) ja jätetään se sokeri- tai hillolusikallinen pois. Lisäksi vaikka siivu juustoa tai leikkelettä ja kurkkusiivu.

Välipalalla myös jotain rasvaa ja proteiinia, ja jätetään se sokerikiisseli pois. Paljonko maksaisi välipalaksi vaikka yksi keitetty kananmuna per lapsi? Ja vaikka se pakollinen näkkileipä.

Olen samaa mieltä, rasvaa proteiinia ja vähäsokerista. Mutta ei mitään hiton maitotuotteita! 

Vaikkapa pieni salaatti porkkanaraasteesta, linsseistä, pähkinöistä, kurkusta jne. 

Jälkiruoan voi tehdä vaikka mustikoista, avocadosta ja banaanista.

Aamupalaksi puuro on oikein hyvä, sen voi tehdä veteen. Jos siihen haluaa jotain vaihtelua, niin sinne voi laittaa vaihtelevasti erilaisia siemeniä puuroon mukaan tai vaikka makeuttamatonta mustikkamehua siihen puurolautaselle. 

Oikeasti, päiväkotibudjetilla avocadoa, pähkinöitä, mustikoita? Mä syötän noita kaikkia lapsilleni usein ja tiedän, mitä ne maksavat. Päivähoidosta maksan murto-osan hoidon todellisista kuluista, joten ihan kaikkea ei voi vaatia. Ruoka siellä on laitosruokaa, mutta ihan ok laitosruokaa. Lapsemme ovat oppineet tykkäämään jopa hernekeitosta, jota he eivät kotihoidossa sietäneet.

Kunnassamme on sokerin totaalikielto päiväkodeissa. Kaikista ruoista lapset eivät välitä, mutta joka päivä on heidän herkkuaan eli näkkäriä.

Minäkin syötän niitä lapsilleni, eikä ne ole kalliita. Sitä paitsi, ei kaikkea tarvitse tarjota joka päivä.

Mikähän sitten on kallista jos ei juurikin nuo marjat, pähkinät ja toiselta puolen maailmaa tuodut avokadot...?

No vaikkapa ne kypsät avokadot, tietyt pähkinät, kuten brazilian nutit (maapähkinät ovat aina edullisia!), ja kansanterveydellisesti makkara ja maitotuotteet. 

Ja se on ilmeisesti ihan ilmaista säilytellä raakoja avokadoja "jossain", vahtia niiden kypsymistä, käännellä ja valikoida sopivia jatkokuljetukseen, heittää pilalle menneet tai huonosti kypsyneet avokadot pois?

Siihen menee 5min päivässä yhdeltä työntekijältä. Eikö Suomessa juuri lisätty 6min työaikaan?

Sulla ei ole kyllä harmainta hajua teollisuuskeittiön toimimisesta... tai esim. päiväkotien määrästä Suomessa.

Suomessa kuitenkin on useampi, kuin yksi vaivainen keskuskeittiö kaikille päiväkodeille. Mutta ei, en tiedä Suomen (en edes USAn) päiväkotien määrää. Enkä ole koskaan ollut työssä keittiössä, enkä tunne ketään joka olisi.

69/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole kuullut, että kukaan kohtuudella sokeria nauttiva olisi siitä myrkytystä saanut.

Minun lapsuudessani 90-luvulla syötiin 300g karkkipussi puoliksi siskon kanssa kerran viikossa. Monilla kavereilla oli omat isot karkkipussit. Ja elossa olemme. Toki nyt ymmärrän, ettei tuo määrä ole lapselle hyväksi, mutta pulla tai jugurtti kerran kaksi viikossa ei ole lainkaan sama asia.

Minäkin olen tavannut ihmisen, jonka laskuvarjo ei auennut ja selvisi hengissä. En kuitenkaan kulje väittämässä, että ei se talon katolta hyppääminen ole niin paha juttu, kun kerran tuokin selvisi kilometrin korkeudelta... 

Minä tunnen montakin, jolta on amputoitu raajoja sokerin takia. 

Vierailija
70/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole äskeinen, mutta mielestäni tämä päiväkodin ruokavalion demonisointi on jotenkin ihan käsittämätöntä. Tulkaa tänne todelliseen elämään, menkää hoploppiin, menkää ravintoloihin katsomaan lastenlistoja, menkää katsomaan lapsiperheiden vieraskahvittelupöytiä ja lauantaipäivien ostoskärryjä, leikkipuistojen kioskeja ja lastenkulttuuritapahtumien eväskojuja.

Ja sitten raivotkaa vähän lisää siitä, miten päiväkodissa on sokerijugurttia kahtena päivänä viikossa.

Lastenkulttuuri pyörii sokerin ympärillä samoin kuin nuorten aikuisten kulttuuri viinan ympärillä, ja kyllä ne ovat vanhemmat itse, jotka sitä kulttuuria ylläpitävät.

Vierailija
71/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niistä pienistäkin määristä tulee säännöllisesti syötynä isot annokset sokeria. Tuostahan se sokeririippuvuus juuri syntyykin kun sitä saadaan säännöllisesti. Ja tavallinen pullahan nyt on oikeasti aika hyvä herkku. 14 dl:n taikinaan tulee 1-2 dl sokeria, joten eihän se yhtä pullaa kohtaan ole juuri mitään.

Vierailija
72/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näkkileipää, lapsille hyvää paahtoleipää, aprikoosihillolla, vaahterasiirappia ja ohukaisia. Kaakao juomaksi, leivän päälle juustoa, kurkkuviipaleita, tomaattilohkoja. Ruoaksi kotimaisia uusia perunoita, loimulohta, jälkiruoaksi kermakakun palanen. Pastaruoat ovat lapsen mieleen myös. Kesällä voisi pihalla grillata lihaa ja makkaroita, TÄSSÄ MALLI.

Mun oli pakko tsekata nimimerkki et oliko hel-nyc 😄

73/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole äskeinen, mutta mielestäni tämä päiväkodin ruokavalion demonisointi on jotenkin ihan käsittämätöntä. Tulkaa tänne todelliseen elämään, menkää hoploppiin, menkää ravintoloihin katsomaan lastenlistoja, menkää katsomaan lapsiperheiden vieraskahvittelupöytiä ja lauantaipäivien ostoskärryjä, leikkipuistojen kioskeja ja lastenkulttuuritapahtumien eväskojuja.

Ja sitten raivotkaa vähän lisää siitä, miten päiväkodissa on sokerijugurttia kahtena päivänä viikossa.

Lastenkulttuuri pyörii sokerin ympärillä samoin kuin nuorten aikuisten kulttuuri viinan ympärillä, ja kyllä ne ovat vanhemmat itse, jotka sitä kulttuuria ylläpitävät.

Ymmärrätkö, että toinen on vaihtoehto. Meidän lapsemme eivät syö tuollaista sokerimössöä. Ei edes sisäleikkipuistoissa. Kerran saivat karnevaaleilla maistaa hattaraa ja kerran isänsä osti heille sukulakut. 

Muuten lapsemme syövät täysin puhdasta ravintoa. Olisi kamalaa, jos he joutuisivat olemaan päiväkodissa, jossa heille syötettäisi sokeria. Meillä on varaa valita. Kaikilla ei ole. Ei ole vähävaraisten perheiden lasten vika, että heillä ei ole varaa ja heillä pitäisi olla samat edellytykset terveelliseen ruokaan.

Vierailija
74/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli oikeasti järkytys, kun kuulin, että päiväkodissa laittavat automaattisesti lasten aamupuuron päälle sokeria. Sehän on ihan tarpeetonta, kyllä lapsi sen söisi muutenkin. Tai ainakin ennen päiväkotiaikaa söi, kun ei "paremmasta" tiennyt. Hemmetti kun sitä sokeria pitää varmuuden vuoksi joka ruokaa lisätä, että lapsille muka paremmin maistuis!

Työkokemusta n. 30 eri päiväkodista Vantaalla ja Helsingissä eikä yhdessäkään ole automaattisesti sokeria puuron päälle laitettu. Useimmiten sellaista ei ole edes tarjolla laitettavaksi. Yleensä puuron päälle saa hedelmäsosetta pikkulusikallisen jos haluaa. Tämän lisäksi tarjolla on pehmeää leipää tai näkkäriä ja juustoa, leikkelemakkaraa, kurkkua tai tomaattia leivän päälle. (ei siis kaikkia päällisiä kerrallaan vaan yhtä tai kahta).

Vierailija
75/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän getossa teidän lapsenne ovat päiväkodissa, jos saavat pelkkää sokeria?

Helsingissä kunnallisessa päiväkodissa lapseni aamupalalla on yleensä esim. puuroa, ruisleipää, keitettyä kananmunaa, kinkkua, kurkkua jne. Lounaaksi tavallisia kotiruokia ja monipuolisesti salaattia, välipalalla hedelmiä, juureksia ja ruisleipää. Näkkäri kuulemma lasten suosikki joka aterialla. Muutaman kerran viikossa jotain makeita jugurtteja tai mehukeittoja puuron kanssa.

Muutaman kerran viikossa eli siis vähintään kolme kertaa päikkäriviikon aikana ja joskus jopa kaikkina päikkäripäivinä??? Tässä tosiaan osoitus siitä, miten salakavalasti sitä sokeria lipsahtaa ruokavalioon. Itse et näytä edes tajuavan miten paljon sokeria oma lapsesi saa ja ihmettelet vaan että missä getossa tuollainen käytäntö oikein on. Mun mielestä makeat jutut ei kuulu päiväkotiin ollenkaan, niistä voi kodit huolehtia sitten kukin halunsa mukaan.

SIinähän se niksi juuri on. Ajattelemattomat vanhemmat haluavat sokerikiellon päiväkoteihin, jotta voivat syöttää lapsille sokeria kotona. Ja sitten ihmettelevät, kun sokeriton ei päiväkodissa maistukaan, eikä edes ammattikasvattaja onnistu sitä alas saamaan.

Jos ruokavalio kotona on kunnossa, ei joku makea jugurtti muutamasti viikossa sitä kaada. Meidän lapset ovat tottuneet kotona syömään puurot ja marjat ilman sokeria, ja päiväkodissakin tykkäävät eniten näkkäristä. Mutta kyllä välillä käydään jäätelölläkin, eikä siihen maailma kaadu.

Just. Mihinköhän tuokin oletuksesi perustuu... Lapsi muuten syö viikon aikana useamman aterian päiväkodissa kuin kotonaan, joten kyllä sillä päikkäriruualla on ihan merkittävä vaikutus lapsen terveyteen.

Meidän lapsi syö viikossa päiväkodissa viisi ateriaa ja viisi välipalaa. Kotonaan hän syö viikossa seitsemän aamupalaa, yhdeksän ateriaa, kaksi välipalaa ja seitsemän iltapalaa. Eiköhän noitten joukkoon mahdu se muutama (2-3?) sokerijugurttiakin. Kohtuus kaikessa.

Ylempänä se lapsesi söi vielä aamupalankin päiväkodissa mutta miten vaan...

Täällä keskustelussa saattaa olla useampikin kuin yksi vanhempi ;)

Vierailija
76/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä päiväkodissa, minulla on myös päiväkoti-ikäisiä lapsia itselläni.

Kauheinta syömisissä ovat rasiamargariini, rasvattoman maidon juominen joka ruokailulla, hedelmäsalaatti säilykkeenä sokeriliemessä ja makeutus- ja väriaineet esim.kiisseleissä. Nuo muuttaisin ehdottomasti elimistölle luonnollisempaan vaihtoehtoon.

Ruoka on monipuolista, laadukasta ja hyvää, myös aamupalat, on hedelmiä tai kasviksia pääosin joka aterialla. Suurin osa lapsista syö varmasti kotioloissa enemmän piilo- ja lisättyä sokeria.

Vierailija
77/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näkkileipää, lapsille hyvää paahtoleipää, aprikoosihillolla, vaahterasiirappia ja ohukaisia. Kaakao juomaksi, leivän päälle juustoa, kurkkuviipaleita, tomaattilohkoja. Ruoaksi kotimaisia uusia perunoita, loimulohta, jälkiruoaksi kermakakun palanen. Pastaruoat ovat lapsen mieleen myös. Kesällä voisi pihalla grillata lihaa ja makkaroita, TÄSSÄ MALLI.

Mun oli pakko tsekata nimimerkki et oliko hel-nyc 😄

Ei helnycin lapset ole koskaan saaneet vaahterasiirappia tai aprikoosihilloa, kun niissä on sokeria. Kerran isänsä osti vanhaan amerikkalaiseen tapaan sukulakun!

78/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä päiväkodissa, minulla on myös päiväkoti-ikäisiä lapsia itselläni.

Kauheinta syömisissä ovat rasiamargariini, rasvattoman maidon juominen joka ruokailulla, hedelmäsalaatti säilykkeenä sokeriliemessä ja makeutus- ja väriaineet esim.kiisseleissä. Nuo muuttaisin ehdottomasti elimistölle luonnollisempaan vaihtoehtoon.

Ruoka on monipuolista, laadukasta ja hyvää, myös aamupalat, on hedelmiä tai kasviksia pääosin joka aterialla. Suurin osa lapsista syö varmasti kotioloissa enemmän piilo- ja lisättyä sokeria.

Suurin osa on eriasia kuin kaikki. Ja kuitenkin sellaistenkin lasten vanhempien, jotka ovat perehtyneet terveelliseen ravintoon, pitää käydä töissä. Eikä kaikista töistä saa sellaista palkkaa, että olisi varaa laittaa lapset yksityiseen päiväkotiin, joissa käsittääkseni saa syödä eväitä? Olen ymmärtänyt, että kaupungin päiväkodeissa ei saa syödä omia eväitä, ei edes omia (kasvis)maitoja?

Vierailija
79/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisissä päiväkodeissa tuo ruokalistan muokkaus ja laadun parantaminen on mahdollista. Asiakkaatkin ovat sieltä varakkaammasta päästä, joten hoitomaksun korottaminen ei heitä haittaa. Kunnallisissa laitoksissa tilanne on erilainen.

Vierailija
80/94 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen keikkaa päiväkodeissa. Muutamassa lisätään automaattisesti jopa 1-vuotiaiden puuron päälle kanelia ja sokeria JOKA AAMU. Paitsi silloin, kun on hilloa (sokeria). 

Tämän hetkisessä työpaikassani lähiviikkojen ruokalistalta löytyy seuraavaa:

VIIKKO1:

välipalarahka (sokeria)

Mangokiisseliä (sokeria)

Raparperivispipuuroa (sokeria)

sekä yhtenä aamuna kaakaota ja yhtenä päivänä jälkiruokana mustikkakukkoa. 

5 sokerillista ruokaa siis.

VIIKKO 2:

jugurtti (kaupan, sokeroitu)

puolukkarahka (sokeria)

Raparperikiisseli (sokeria)

Viilis (sokeroitu)

Aprikoosivispipuuro (sokeria)

5 sokerillista annosta.

VIIKKO 3:

Kaakaota

Vispipuuroa

Aurinkokiisseliä

Vadelmakiisseliä

Marjamurua ja vaniljakastiketta

5 sokerillista annosta.

Tämä toistuu viikosta toiseen. Viisi sokeriannosta + puuron päälle sokeri. Tästä puuttuu vielä sokeroidut mehut, joita on välillä tarjolla. Minun mielestäni tämä on ehdottomasti liikaa.