Hormonikierukka+muut jutut
Kolme kyssäriä:
Miten kauan hormonikierukan omistaneilla on ollu tiputteluvuotoa?
Kuinka monen mies tuntee langat vaikka niitä lyhennettäisiin?
Onko kierukka vaikuttanu jotenkin seksielämään? Esim. onko haluja enemmän/vähemmän, onko kuivempi/märempi, tms?
Tarvin vastauksia, lääkäri ei osannu sanoa oikeestaan yhtään mitään, niin nyt pitäis kuulla muiden mielipiteitä. Thanks!
Kommentit (8)
Mulla tiputteli yli kolme kuukautta jatkuvasti. Sen jälkeen ns. kuukautiset tulleet miten sattuu tiputteluina milloin neljän viikon milloin kahden viikon välein kestäen päivästä kahteenkin viikkoon. Nyt kahden vuoden jälkeen tiputtelee noin kolmen viikon välein muutaman päivän. Olen ärtynyt tiputtelun aikaan ja iho kukkii. Seksielämä on sujunut hyvin, aina ei oikein haluta, mutta sytyn ja kostun helposti. mies ei tunne lankoja mutta muutaman kerran yhdyntä on sattunut. monta kertaa olen ollut jo menossa poistattamaan, mutta kun parempaakaan vaihtoehtoa en ole keksinyt.
4 vuotta mulla on nyt kierukka ollut, alussa oli tiputtelua n. 8 viikkoa, mutta sitten sain olla ilman menkkoja 2 vuotta. Nyt on menkat n. joka toinen kuukausi (välit 6-8 viikkoa), tiputteluvuotoa n. 3-4 päivänä. Just ennen menkkoja vähän " räjähtelen" olen siis ärtynyt, mutta se ei haittaa sillä muita menkkaoireita ei ole. Siitä siis tiedän varautua tulevaan. Halut on ennallaan (seksiä n. 4 kertaa viikossa), tasaisen märkää. Langat tuntuivat aluksi, mutta ei enää viimeisimmän 3,5 v aikana ole ollut tuntemuksia (aluksi tökkäsivät ikävästi miestä heppiin, mutta onneksi osasi myöhemmin varoa eikä työntänyt aivan tappiin).
Ensi vuonna täytyy miettiä ehkäisyä uudestaan h-kierukkahan kestää n. 5 vuotta, luulen että toistaiseksi pysyn tässä hyväksi havaitussa vekottimessa.
Pelkkää huonoa sanottavaa.ei sopinut mulle! Sivuoireina päänsärky,hiusten rasvoittuminen,jatkuvaa tiputteluvuotoa,masennus ja HALUTTOMUUS.Seksi evvk.Kaiken muun lisäksi olin jatkuvasti huonolla tuulella.Nyt elämä taas hymyilee kun otin kuparikierukan takaisin.Mieluummin kestän runsaat menkat kuin hulluuden.En enää koskaan ota hormonaalista ehkäisyä.
Unohdin lisätä että limakalvot oli kuivat,alapää oli kuiva kuin sahara.Juu,ei kiitos enää.Sopivuus on tietysti yksilöllistä.
Tiputtelua kesti aika vähän aikaa, en enää edes muista kuinka kauan. Siitä ei ollut riesaa. Hormononikierukka on ollut mulla 2,5 vuotta ja olen kyllä aika tyytyväinen! Tosi helppo ja luotettava ehkäisy!
Kuivuudesta en tosiaan ole kärsinyt. Alkuun oli liiankin limaiset paikat, selvästi vaihteli kierron mukaan. Sitten limarauhanen onneksi rauhoittui. Hormonikierukassa on keltarauhashormonia, joka stimuloi limarauhasta. Lääkärille valitin, niin hän vain ihmetteli jonkun valittavan liikaa märkyyttä..
Haluttomuutta ei ole minulle aiheuttanut, vaikka e-pillerit sitä minulle ovat aiheuttaneetkin - ainakin monen vuoden käytön jälkeen. Tietty ainahan sitä voi miettiä, että miten halukas olisi ilman tätä kierukkaa.. Se ovulaation aikainen kova himo on kyllä tämän kierukan kanssa jäänyt pois.
Finnejä on välillä. Se oikeasti eniten tässä mietityttää ja harmittaa. En kyllä ole varma, onko sekään kierukan syy.
Meillä ehkäistiin monta vuotta kondomeilla, eikä oikein siihenkään huvittaisi palata. Lisäksi on niin ihanaa, kun kuukautiset ovat jääneet lähestulkoon kokonaan pois. Ne tulevat hyvin harvoin ja hyvin niukkoina. Pikkuhousunsuojilla pärjää. Ja kuukautiskivuista ei tarvitse kärsiä enää ollenkaan! Olen tämän ansainnut!!
Se asennettiin menkkojen loppuvaiheessa. Vähän tuli vaan tuhrua pari päivää viikko asennuksen jälkeen, ei muuta tiputteluvuotoa.
Asennuksen jälkeen oli pari kolme päivää päänsärkyä ja outoa oloa, pahointituntemuksia. Lisäksi maha toimii paremmin kuin koskaan ennen. En tiedä onko kierukan vaikutusta, stimuloiko peräsuoltakin ja vähentää ummetusta josta aika-ajoin ennen kärsin.
Alapää yhtä märkä kuin ennenkin.
Mies ei ole tuntenut lankoja, jotka jätettiin 2 cm pituisiksi.
Seksiä on harrastettu nyt enemmän kuin aikaisemmin koska huoli raskaaksi tulosta nyt poissa. Ennen kierukkaa ehkäisynä ehkäisypuikot ja satunnaisesti kortsut.
Mulle ainakin vielä tuntunut hormonikierukka tosi hyvin sopivan. Jännityksellä odotan, että alkavatko menkat vielä vai loppuivatko nyt nekin asennuksen jälkeen.
tarkastuksessa terkkari otti sakset ja hups, langat lyhennettiin, mies tuni lyhyinä törröttävät lagat.Papa kokeessa puhtauluokka muuttu 2. ja tuli vuotoja tulehduksesta johtuen.
Monen lääkärin kanssa jutellut ja ovat sanoneet, ettei lankoja kannata leikata, koska törröttävät ja pitemmät tarttuvat helpommin emättimen limakalvoon, joten eivät tunnu. Minulla tuli myöskin kohdunsuu helvetin araks, joten kierukka lähti...
Ei muita ongelmia. Olen tosi tyytyväinen. Hormonikierukka ollut yhteensä 8 v käytössä.