Raskaana rv8+2, mitenhän paljon vahinkoa olen saanut aikaan? :(
Tänään tein siis positiivisen raskaustestin. Mitään oireita ei ole ollut ja neljä raskaustestiä näytti negatiivista (tein viikottain). Ainoa oire oli kuukautisten puuttuminen, mutta negatestien jälkeen ajattelin sen johtuvan pillereiden lopetuksesta.
Olen syönyt todella epäterveellisesti, juonut alkoholia juhannuksen aikaan ihan överimäärät (kaksi päivää putkeen ryypättiin).
En ole syönyt mitään mistä olisi voinut edes saada foolihappoja, puhumattakaan lisistä. Vettäkin olen juonut todella huonosti.
Voi apua. Lääkärin mukaan tuo foolihapon puute saattaa olla ainoa mistä saattaa tulla ongelmia. Minusta tuntuu että lapsesta tulee kaikkea muuta kuin terve..
Kommentit (47)
Kun odotin lapsia 23 ja 27 vuotta sitten niin ei puhuttu mitään foolihapon syömisestä. Molemmat lapset terveitä. Kukaan ei tuolloin syönyt erikseen foolihappoa.
Raskauspahoinvointia oli pitkään molemmilta ja syöminen kaikkinensa sen vuoksi huonoa ja yksipuolista.
Miten muuten semmoiset odottavat äidit jotka oksentaa läpi koko raskauden? Onko heidän lapsensa syntyneet vammaisina? Koska mitkään ravintoaineet tuskim pääsee imeytymään.
Aloittaja: terve lapsi siellä mahassa on. Loppuraskaus elä terveellisesti.
Tuttava veti hormonikorvaushoitoa menopaussiin. Otti mukia ja eli niinkuin normaali 40+ vuotias nainen. Kun raskaus havaittiin oli mahdollisuuden erikoisluvinkaan saada aborttia jo menneet. Terve lapsi tuli hormonihoidosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Tee abortti. Tämä sielu tulee sulle seuraavaan raskauteen, kun on parempi aika. :)
Ei muuten tule. Lapsi on jo hedelmöittymisestä asti ainutkertainen yksilö eikä ketään samanlaista tule enää ikinä.
Minulla oli vähän vastaava tilanne. Minulle selvisi raskaus viikolla 6+1, olin juuri edellisen viikon 5+0-6+0 ollut Etelänmatkalla missä olin ryypännyt joka päivä. Alkoholia meni pelkästään janojuomaksi ja röökiä paloi aski päivässä. Pelkäsin ja panikoin koska kuukautisten perusteella minun olisi pitänyt olla silloin jo viikolla 8+1.
Minulla oli (aiemmin normaali ja säännöllinen) kierto yhtäkkiä sekoillut, luulin olevani raskausviikolla 8+1 kun raskaus selvisi ja näin olisikin ollut kuukautisten perusteella, mutta todellisuudessa raskaus olikin alkanut samana päivänä kuin kuukautisten piti alkaa ja tämän vuoksi olinkin "vasta" 6+1 ja sellaiset raskaustestit joiden olisi pitänyt olla positiivisia olivatkin negatiivisia, koska ne oli tehty liian aikaisin. Minullakin siis vasta kolmas testi oli positiivinen. Voisiko sinulla olla käynyt samalla tavalla? Minulle viikot selvisivät kun oli pakko käydä yksityisellä ultrassa selvittämässä viikot ja että olen todella raskaana/onhan siellä elävä sikiö. No tuo ultrassa nähty sikiö on nyt parin kuukauden ikäinen ja nukkuu niin kiltisti tuossa vieressä :)
Lopetin positiiviseen raskaustestiin kokonaan alkoholin ja tupakan sekä aloin syömään raskausajan monivitamiinitabletteja, joissa mukana oli myös foolihappo. Meidän lapsi onneksi syntyi täysin terveenä ja kehittyy aivan normaalisti. Sinuna kävisin odottaisin ultraan ennen kuin tekisin mitään abortti-päätöksiä. Sitä ei voi tietää oletko saanut vahinkoa aikaan, mutta suurella todennäköisyydellä et. Minulle neuvolassa sanottiin että loppujen lopuksi todella moni on alkuraskaudessa on vahingossa juonut alkoholia kun ei ole tiennyt olevansa raskaana. Suurin osa lapsista syntyy kuitenkin täysin terveenä vaikka äiti olisikin alkuraskaudessa juonut alkoholia. Sinulla on hyvät mahdollisuudet saada täysin terve normaali lapsi kunhan nyt tässä vaiheessa muutat elintapojasi ja ei niistä raskausajan vitamiineista haittaa ainakaan ole vaikka terveitä lapsia syntyy ilmankin. :)
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on kertonut, ettei hänen odotusaikanaan puhuttu mistään foolihapoista, maksaa sai syödä ja kalaa, supistuksiin jotkut lääkärit suosittelivat konjakkiryyppyä. Kaikki hänen synnyttämänsä lapset ovat terveitä, hyvän uran tehneitä aikuisia, jotkut jo viisikymppisiä.
On tietysti hyvä olla vastuullinen ja varovainen, mutta liika hysteria tuntuu turhalta. Maailmassa syntyy päivittäin terveitä lapsia ihmisille, jotka eivät ole näistä suomalaisista kieltolistoista kuulleetkaan. Ja toisaalta vammainen lapsi voi syntyä äidille, joka veti kaikki vitamiinit ja noudatti neuvolan suosituksia pilkulleen.
Kontrollin tarve ja tunne siitä että asioita voisi jotenkin hallita, on toki ymmärrettävä. Mutta fakta on se että asiat menevät niin kuin ovat mennäkseen. Voi vain toivoa parasta.
Moniko teistä tietää, mistä sitä foolihappoa saa? Itse asiassa naudanmaksa on yksi foolihapon lähde. Samoin vihreät vihannekset, paprika, munankeltuaiset, täysjyvävilja, marjat, hedelmät. Foolihapon puute on ongelma enemmänkin kehitysmaissa, jos ruokavalio on hyvin yksipuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on kertonut, ettei hänen odotusaikanaan puhuttu mistään foolihapoista, maksaa sai syödä ja kalaa, supistuksiin jotkut lääkärit suosittelivat konjakkiryyppyä. Kaikki hänen synnyttämänsä lapset ovat terveitä, hyvän uran tehneitä aikuisia, jotkut jo viisikymppisiä.
On tietysti hyvä olla vastuullinen ja varovainen, mutta liika hysteria tuntuu turhalta. Maailmassa syntyy päivittäin terveitä lapsia ihmisille, jotka eivät ole näistä suomalaisista kieltolistoista kuulleetkaan. Ja toisaalta vammainen lapsi voi syntyä äidille, joka veti kaikki vitamiinit ja noudatti neuvolan suosituksia pilkulleen.
Kontrollin tarve ja tunne siitä että asioita voisi jotenkin hallita, on toki ymmärrettävä. Mutta fakta on se että asiat menevät niin kuin ovat mennäkseen. Voi vain toivoa parasta.
Moniko teistä tietää, mistä sitä foolihappoa saa? Itse asiassa naudanmaksa on yksi foolihapon lähde. Samoin vihreät vihannekset, paprika, munankeltuaiset, täysjyvävilja, marjat, hedelmät. Foolihapon puute on ongelma enemmänkin kehitysmaissa, jos ruokavalio on hyvin yksipuolinen.
Terveysportissa taas sanotaan näin: Suomalaisten hedelmällisessä iässä olevien naisten folaatin saanti ravinnosta jää vähäiseksi. Parhaita folaatin lähteitä ovat tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat sekä täysjyväviljavalmisteet.