En uskalla muuttaa kerrostaloon koska pelkään että lapseni putoavat ikkunsta/parvekkeelta alas
Kiinnostaisi muuttaa kerrostaloasuntoon. Asumme nyt siis rivitalossa.
Mutta sitten aina, kun löydän jonkun kivan, mieleeni putkahtaa ajatus, että lapset kuitenkin putoavat tuolta alas. Kuvittelen sen tilanteen kuinka lapseni putoavat kuolemaan. Ahdistaa ihan mielettömästi. Sitten muistan myös ne uutiset niistä pudonneista lapsista. Rupeaa melkeinpä oksettamaan.
Meneeköhän tämä tunne koskaan pois vai kannattaako mun nyt vaan luopua kerrostaloasumisajatuksesta?
Kommentit (28)
Todellinen pelkohan tuo on, älä muuta. Toisaalta rivari voi peittyä tulvan alle ja lapsesi hukkuvat. Vaikea valinta.
Täh? Voihan ne pudota rivarinkin ikkunasta. Ikkunoihin voi laittaa jos jonkinlaisia virityksiä, jos niin paljon pelottaa.
Kyllä se kuolema voi koittaa vaikka putoisi vaan toisen kerroksen (rivarin yläkerta) ikkunasta, riippuu mitä siinä on alla. Eli avuksi tuohon on se, että opettaa lapset olemaan kiipeilemättä.
Suuremmalla todennäköisyydellä keittiön ikkunasta tulee Hornet.
Mua haluttaisi kokkailla kotona mutta en voi ostaa veitsiä kun lapset puukottaa itsensä
Harvinainen tapahtuma, ellette ole somaliperhe. Niissä on tytöillä taimusta putoilla ikkunoista ja parvekkeilta.
Mulla oli sama pelko, kun asuin kerrostalossa. Vauhkona kyyläsin lasta aina kun oli tuuletusikkunat auki. Vaikka niissä on sellaset mekanismit, etteivät aukea paljoa. Mutta saahan nekin tarpeeksi räpläämällä auki. Parvekekin oli lasittamaton. Vähän kun kiipeää kaiteen yli niin on suora pudotus kuolemaan.
Nykyään asutaan yhä kerrostalossa, mutta 1. kerroksessa maan tasalla. Ihanan helpottavaa kun voi huoletta tuulettaa ja lapsi saa olla vapaasti parvekkeella.
Monissa asunnoissa on valmiiksi turvamekanismit ikkunoissa lasten ja lemmikkien vuoksi. Jos ei ole, niin asennatte sellaiset.
Vähän outo pelko tässä maailmassa kyllä tämä kaikkien todellisten vaarojen keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Totaaaah, katoin juuri yhtä asuntoa 8. kerroksesta ja totesin että mitäs jos tuohon lentääkin vaikka lentokone.. :D
Voi mua, kyllähän mä sen tiedän, että tuo on epätodennäköistä, joskin mahdollista. Ehkä mulla on joku synnytyksen jälkeinen ahdistusjuttu, on näitä ennenkin ollut.
Eikä nuo lapset oo koskaan roikkuneet ikkunoissa ja tietty on opetettukin ettei niiden lähelle mennä.
Vierailija kirjoitti:
Milloin näin on Suomessa tapahtunut? Kun taas ihan pari vuotta sitten pieni lapsi tippui ikkunasta ja kuoli. Vahtimassa ollut isovanhempi oli samaan aikaan vaihtamassa vauvan vaippaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama pelko, kun asuin kerrostalossa. Vauhkona kyyläsin lasta aina kun oli tuuletusikkunat auki. Vaikka niissä on sellaset mekanismit, etteivät aukea paljoa. Mutta saahan nekin tarpeeksi räpläämällä auki. Parvekekin oli lasittamaton. Vähän kun kiipeää kaiteen yli niin on suora pudotus kuolemaan.
Nykyään asutaan yhä kerrostalossa, mutta 1. kerroksessa maan tasalla. Ihanan helpottavaa kun voi huoletta tuulettaa ja lapsi saa olla vapaasti parvekkeella.
Mulle on täysi no no nuo lasittamattomat parvekkeet. Ykköskerros joo olisi tietty vaihtoehto, mutta se ei taasen muuten oikein innosta.
No totta kai riskit kannattaa laittaa minimiin, ei yhtään lohduta että kolarissakin voi kuolla. Ei kannata muuttaa jos pelottaa ja ihan todellinen pelkohan tuo voi olla. Mutta muista että kerrostaloon pääsee esim murtovarkaat vaikeammin. :)
Tää on ihan oikea ongelma. Jatkuvastihan näitä lapsia tippuu ja kuolee. Meiltäkin mennyt jo kolme, vanhin tippui ollessaan 12v ja nuorin pari päivää syntymästä. Nyt on jäljellä vielä kaksi ja kovasti toivotaan että eivät tippuisi. Vanhin muuttaa kohta omaan asuntoon, pelottaa jo valmiiksi ajatus siitäkin, että mitä jos se sieltä yksinään tippuu, kun kukaan ei ole vahtimassa. Ollaan etsitty ikkunatonta asuntoa hänelle, mutta ei ole vielä löytynyt.
Lastenhuoneen ikkunat nyt ainakin kannattaa laudoittaa kokonaan. Olkkarissa meillä ei ole lautoja, kun on se auringonvalokin ihan mukavaa välillä. Siinä sitten pitää vain valita valon/maiseman ja tippumisten välillä. Onhan se kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin näin on Suomessa tapahtunut? Kun taas ihan pari vuotta sitten pieni lapsi tippui ikkunasta ja kuoli. Vahtimassa ollut isovanhempi oli samaan aikaan vaihtamassa vauvan vaippaa.
No juuri tämä tapaus mun mielessä pyöriikin. Keskimmäiseni oli samanikäinen kuin tuo lapsi, iski vähän liian lujaa mieleen :(
Tilastollisesti eniten putoamiskuolemia aiheuttaa alle 1m korkeudesta tapahtuneet putoamiset. Uskokaa tai älkää.
Jos parvekkeelta tai ikkunasta putoaminen olisi oikea vaara, tapahtuisi niitä merkittävästi enemmän. Suomessa suojamitoitukset rakenteille yms. ovat todella vaativat, joten äärimmäisen pieni riski tämmöiselle onnettomuudelle on. Ehkä sun kannattaisi ottaa yhteyttä vaikka neuvolapsykologiin noista sun ahdistuksista..
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan oikea ongelma. Jatkuvastihan näitä lapsia tippuu ja kuolee. Meiltäkin mennyt jo kolme, vanhin tippui ollessaan 12v ja nuorin pari päivää syntymästä. Nyt on jäljellä vielä kaksi ja kovasti toivotaan että eivät tippuisi. Vanhin muuttaa kohta omaan asuntoon, pelottaa jo valmiiksi ajatus siitäkin, että mitä jos se sieltä yksinään tippuu, kun kukaan ei ole vahtimassa. Ollaan etsitty ikkunatonta asuntoa hänelle, mutta ei ole vielä löytynyt.
Lastenhuoneen ikkunat nyt ainakin kannattaa laudoittaa kokonaan. Olkkarissa meillä ei ole lautoja, kun on se auringonvalokin ihan mukavaa välillä. Siinä sitten pitää vain valita valon/maiseman ja tippumisten välillä. Onhan se kurjaa.
Hehheh. Putosihan se yksikin _aikuinenkin_ juuri parvekkeelta kun reunat petti. Ja harvase päivä näkee kuinka teinit roikkuu parvekkeiden reunoilla.
Minulla on korkean paikan kammo ja ihan sama pelko noiden ikkunoiden suhteen. Luulen, että se liittyy nimenomaan tuohon korkean paikan kammoon. Meillä on turvamekanismit tuuletusikkunoissa myös ylälaidassa, asennettiin minun mielenrauhan takia. Ja parvekkeella lasit eikä mitään huonekaluja, joille kiivetä. Varmaan pelko helpottaa lasten kasvaessa, tuollainen uhmaikäinen voi vielä keksiä kaikenlaisia hölmöyksiä. Talvisin ei kovin paljoa tartte tuulettaa ja silloin on helpompaa.
:O ....Todennäköisemmin ne kuolevat auton alle, hukkumalla tai hölmöilemällä kavereiden kanssa kuin putoamalla asuntosi ikkunasta tai parvekkeelta.