Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herkät, väheksytyt ja lapsenomaiset ihmiset ovat niitä kaikkein tarkkanäköisimpiä

Vierailija
26.06.2016 |

Olen tehnyt tuon saman havainnon elämässäni useasti. Usein näitä ihmisiä kiusataan, vältellään, pilkataan ja vähätellään. He eivät välttämättä ole menestyneitä tai edes poikkeuksellisen älykkäitä, mutta näillä empaattisilla syrjästäkatsojilla on tarkempi näkö kuin muilla.

Kirjailijoistakin sen kaikkein tarkimman psykologinen silmän omasi lapselliseksi kuvailtu, kovia kokenut ja vähättelyä osakseen saanut henkilö, eli Dostojevski. Jos hän eläisi nykypäivänä, eikä olisi tunnettu, ihmiset kävelisivät hänen ylitseen. Hän oli ystävällinen, mutta ihmisten silmissä näkymätön ja arvoton. Kunnnes tietysti todisti olevansa nerokas kirjailija. Valitettavasti tuommoiset ihmiset eivät osaa kunnolla puolustautua. Miksei ihmiset opi ikinä arvostamaan erilaisia ihmisiä? Ihmiset ovat luultavasti liian typeriä huomatakseen, että ihailtavia ominaisuuksia löytyy välillä yllättävältä taholta.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tullut ajan myötä hyvin varautuneeksi. Olin lapsena ujo ja arka sekä koulussa kiusattiin 10 vuotta. Olin vielä hieman oudon näköinenkin lapsi, koska minulla oli hyvin paksut posket, vaikka olin muuten hoikka.

Nykyään minusta on tullut samanaikaisesti melko avoin ja hyvin varautunut ihminen. Näytän eloisan puolen itsestäni, mutta menee kauan, että viitsin paljastaa kaiken. Teen sen ihan lähimpien kanssa.

Miesystävikseni valikoituu ulkoisesti kylmän ja kovan oloisia tyyppejä. Olen huomannut senkin, että he ovat pohjimmiltaan suloisimpia ja lämpimimpiä olioita. Se kun näyttää menevän niin, että ihmiset ovat usein kaksipuolisia - ne ulkoisesti lämpimät ovat kylmimpiä ja päinvastoin.

Aistin herkästi toisten tunnetiloja ja olen liiankin empaattinen. Joskus tämä piirre tuntuu niin raskaalta, että hyljin sitä itsekin ja saatan olla karkea. Ja jos suutun voin olla jumalattoman tyly ja ilkeä. Huomaan, että silloin minua säikähdetään ja pelätään. Haluaisin, että ne aggressiiviset kiusaajatyypit ymmärtäisivät, että kenen tahansa sielu ei sovellu kynsin teroitukseen, koska kynnet voivat jäädä raastinrautaan kiinni ja käsi nirhautua irti.

Tämä puoli ei sitten tule minusta niin nopeasti ilmi ja harhautan ihmiset kuvittelemaan, että olen joku pikku höppänä, jolle sopii naureskella.

Ymmärrän myös tuon Dostojevksi-vertauksen. Kirjassaan Kirjoituksia kellarista hän toi mm. esille tämän miten häntä väheksyttiin tarinan päähenkilön ajatusten kautta. Kirja oli lyhyt ja mielenkiintoinen selostus säälittävästä nerosta, ihmisestä, joka on samanaikaisesti toisten ylä- ja alapuolella eikä siksi sovi minnekään. Olin kirjaa lukiessani järkyttynyt siitä miten samankaltaisesti joku voi kanssani ajatella...tuskin mikään nero olen, ei sillä.

Onneksi hänet armahdettiin siitä kuolemantuomiosta.

Sinä et ainakaan vaikuta lapsenomaiselta. Lisäksi olisi kiva tietää, millä sinä oikeutat ilkeytesi mutta tuomitset sen muissa? "kenen tahansa sielu ei sovellu kynsin teroitukseen, koska kynnet voivat jäädä raastinrautaan kiinni ja käsi nirhautua irti."

Vierailija
22/25 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, oi miksi???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(