Opettajat hohoi! Luettu kesällä Wilmaa tai tavoittaako sinua sähköpostilla?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua oikeasti kiinnostaa, mikä asia voi olla niin tärkeä, että kesken loman pitää saada yhteys?
Koulun vaihto ja sairastumiset ehtii elokuussakin. Kanslia asia. Jopa kuolema hoituu sitä kautta.
Se, mitä asia koskee ei kuullu sinulle pätkääkään. Joten keskity vain omiin asioihin.
Se mikä minua kiinnosti on se, että onko opettajat tavoitettavissa Wilman tai emailin kautta.
AP.
Mitäs ap veikkaat, että kiinnostaako opettajaa sinun asiasi? Olet juuri sellainen raivostuttava uhitteleva vanhempi, jonka vuoksi ei todellakaan siellä wilmassa edes halua lomallaan käydä. Perheesi asiat eivät voisi ketään vähempää kiinnostaa. Tajua jo, että sinun maailmasi napa on opettajalle työasia (vaikuttaa lisäksi siltä, että erittäin ärsyttävä sellainen), joten hoidat nyt vaan ihan itse sen kakarasi jälkipyykit. Käsittämätöntä puusilmäisyyttä ja tilannetajun puutetta edes kuvitella, että opettajaa hetkauttaisi teidän perheen ongelmat lomalla. Koita ymmärtää, että opettajalla on usein ihan omakin perhe ja oma elämä. Teidän elämänne ei ole opettajalle mitenkään muuten merkityksellistä, kuin että hoitamalla virka-aikana lapseesi liittyviä asioita, hän saa leivän pöytään. Muusta huolehditte itse. Aina jaksan ihmetellä miten tämä voi tulla monelle aikuiselle ihmiselle ihan yllätyksenä.
Niinpä. En käsitä miten ihmiset voi oikeasti luulla että opettaja tekee töitä esim lomalla. Opettaja on siellä koulussa töissä eikä hänen tarvitse huolehtia oppilaiden asioista esim lomalla. Ei tietenkään. Ne eivät ole opettajan lapsia.
Kun joku näkee esim lähikaupan kassan jossain vapaalla niin tuskin kovinkaan moni menee kyselemään häneltä jonkun kaupassa olevan tuotteen hintaa. Samalla tavalla myös opettaja on vapaalla .
Pidän työstäni ja nuorista mutta jotta jaksan niin minun täytyy palautua että jaksan olla parhaimmillani heidän kanssaan töissä.
Hupaisaa että joku rinnastaa opettajan ja lääkärin työn tässä keskustelussa. Ei opettajalla ole mitään päivystysvastuuta. Ja kun koulut on kiinni niin ne on kiinni ja opettaja lomalla. Opettajan palkkakin on sitten vastaavasti paljon pienempi kuin jonkun lääkärin. Jos niin paljon harmittaa olla lääkäri niin kouluttaudu sitten itse opettajaksi.
Täällä opettaja, joka suunnittelee tuntejaan vähintään kaksi viikkoa (ei täysiä työpäiviä mutta noin 4 tuntia päivässä) kesälomalla. Olen suunnittelutyötä tehnyt nyt kesäkuussa vain 6 tuntia, elokuussa teen jo pidempiä päiviä.
Mitä sitten suunnittelen? Uuden opsin takia vaihtuu kaikki lukion kirjat, opetan myös kaksi sellaista kurssia jota en ole koskaan ennen opettanut ja EU-kurssikin menee isolta osin uusiksi, kun keskitytään brexitiin ja sen vaikutuksiin. Kaikki opematskut on EU-kurssin suhteen vanhentuneita. Lisäksi hallituksen kokoonpano ym. vaativat päivitystä eli vartissa en saa kursseja ajan tasalle ja päivitettyä. Etsin jatkuvasti uutisia ja nettimateriaalia eli tavallaan teen töitä koko ajan.
Yläasteen osalta on vasta viime vuosina siirrytty sähköiseen opetukseen ja teen jatkuvasti materiaaleja sinne esim. siirrän ryhmä- ja parityöt nettiin ja suunnittelen ajankohtaisia tehtäviä uutisten pohjalta. Pohjatyö vaatii paljon vaikka päivitys veisikin vain sen vartin päivässä. Luon tuntien pohjat luokkia varten. En vielä tiedä täsmälleen, mitä luokkia opeta, mutta tiedän, että opetan kaikkia luokka-asteita ja vanhat oppilaat säilyvät eli pystyn suunnittelemaan tunnit pääpiirteittäin.
En ole tuore opettaja, olen tehnyt töitä 15 vuotta ja todennut että hyvä suunnittelu aurinkoisella terassilla säästää paljon aikaa kiireisenä talvena. Opetusmateriaalit eivät voi pysyä samoina oppiaineessani ja rehellisesti kyllä kyseenalaistan aineessa kuin aineessa ne samat materiaalit vuosikymmenestä toiseen. Mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella ja saman tunnin voi pitää niin monella eri tavalla. Omia rajoja on hyvä ajoittain kokeilla, vaihtaa työtapoja ja kokeilla uudenlaisia materiaaleja. Ei ole hyvä jämähtää paikoilleen vaikka sillä ehkä säästääkin omia vaivojaan ja pääsee helpommalla. Ammattiylpeyttä se ei kuitenkaan lisää.
Toki käytän runsaasti hyväksi koettuja materiaaleja. Ilman näitä suunnittelisin tunteja varmaan koko kesän. Opettajan työkaari menee suunnilleen niin, että ensimmäiset 3-5 vuotta käyttää lähes kaiken ajan suunnitteluun, sitten viitisen vuotta menee pääasiassa vanhoilla materiaaleilla ja sen jälkeen iskee uusi kunnianhimo tehdä entistä parempia oppitunteja. Näin se ainakin on itselläni mennyt.
Ei opettajan tarvitse vastata puhelimeen työasioissa lomalla eikä katsoa wilmaa. Yritä nyt huolehtia omasta lapsesta.
Lomalla? Mihin unohtui 1600 h vuosityöaika?
Mun mies on lukenut Wilmaa useamman kerran ja kävi koululla siivoamassa, tekemässä inventaariota tavaroista ja katsoi, että tilaukset tulleet tai kunnossa muuten. Mutta nyt lähtee ulkomaille kuukaudeksi, eikä varmaan ole tavoitettavissa. Koulun rehtori tai jompikumpi vararehtoreista on koko ajan tavoitettavissa, siis joku kolmesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei tavoita. Elokuussa palaan töiden pariin.
Ok. Jos satut olemaan minun lapseni opettaja, niin varaudu siihen että viesti tulee sitten rehtorin kautta.
Sehän se oikea reitti on, jos henkilöön ei saa yhteyttä muuten, eli miksi tuosta pitäisi olla jotenkin huolissaan. Vai oletko näitä vanhempia, jotka kuvittelevat opettajan olevan oma, henkilökohtainen palvelijanne?
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että haluan hoitaa työni hyvin. Useimpiin korkeakoulutuksella päästyihin ammatteihin kuuluu jonkinlainen "hollilla olo" myös vapaa-aikana.
Opettajan ammattia on täysin turha yrittää verrata muihin ammatteihin joissa joutuu olemaan "hollilla" myös vapaa-aikana. Opettajan ammatissa tätä ei juurikaan tarvita lainkaan.
Monissa muissa ammateissa, kuin näissä sinun ylistämissäsi "korkeakoulutuksella pääsäviin ammatteihin" tarvistsee olla enemmän "hollilla", kuin opettajan työssä.
Mitäs ap veikkaat, että kiinnostaako opettajaa sinun asiasi? Olet juuri sellainen raivostuttava uhitteleva vanhempi, jonka vuoksi ei todellakaan siellä wilmassa edes halua lomallaan käydä. Perheesi asiat eivät voisi ketään vähempää kiinnostaa. Tajua jo, että sinun maailmasi napa on opettajalle työasia (vaikuttaa lisäksi siltä, että erittäin ärsyttävä sellainen), joten hoidat nyt vaan ihan itse sen kakarasi jälkipyykit. Käsittämätöntä puusilmäisyyttä ja tilannetajun puutetta edes kuvitella, että opettajaa hetkauttaisi teidän perheen ongelmat lomalla. Koita ymmärtää, että opettajalla on usein ihan omakin perhe ja oma elämä. Teidän elämänne ei ole opettajalle mitenkään muuten merkityksellistä, kuin että hoitamalla virka-aikana lapseesi liittyviä asioita, hän saa leivän pöytään. Muusta huolehditte itse. Aina jaksan ihmetellä miten tämä voi tulla monelle aikuiselle ihmiselle ihan yllätyksenä.