Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Briteissä asuvia palstalaisia? Mitkä tunnelmat?

Vierailija
24.06.2016 |

Meillä oli tänään aika tunteikas päivä duunissa. Brexit tuli yllätyksenä, kaikki olivat olleet hyvin varmoja jäämisen puolesta.

Henkilökohtaisesti ero vaikuttaa aika paljon, mies on EU- rahoitteisessa projektissa jonka rahoituspäätös uusitaan vuosittain. Voin veikata että ei uusita lokakuussa.

Teinimme ovat hyvin Brittiläistyneet, mutta eivät kansalaisia. Nyt mietityttää koulutus, tällä hetkellä yliopistojen lukukausimaksuihin haetaan stipendiä joka on sama kaikille Briteissä asuville EU- kansalaisille. Kahden vuoden kuluttua kun asia on ajankohtainen, tilanne on varmaankin toinen. En usko että edes opintolainaa (jota saa hakea elämiskustannuksiin opintojen aikana), myönnetään helposti ei- kansalaiselle. Jos yliopistomaksut pitää maksaa omasta pussista, on kustannus kahden talolainan verran.

Nuorin aloittaa ensi vuoden jälkeen A-levels, joka vastaa lukiota. Onko parempi jatkaa näin, vai onko joku International Laureate- lukiotyyppi parempi jos ei välttämättä jatko- opiskele täällä?

Oma duunini todennäköisesti säilyy, mutta saattaa muuttaa Saksaan. Sinänsä ok, mutta muksujen opiskelujen takia olisin mieluiten täällä seuraavat viisi vuotta.

Ja ihan lyhyellä tähtäimellä- kesälomamatka on vielä varaamatta, ja nyt kun punta romahti, tulee reissusta huomattavasti kalliimpi.

Eli ainakin nyt on vähän mieli maassa. Elämä tuntui kovin vakiintuneen tänne, mutta nyt pitää taas harkita asioita.

Positiivisenä puolena pitää mainita Brittien ihana huumori. Tänään toimistossa on huuli lentänyt maastakarkoitusvitseillä meidän ulkkareiden ja paikallisten välillä. Nähdään maanantaina, jos nyt en satu tulemaan karkoitetuksi maasta... ;)

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 vuotta asunut nyt Pohjois-Englannissa, naimisissa britin kanssa. Oma talo josta vähän lainaa jäljellä, molemmat vakitöissä, jos työpaikat tämän seurauksena muuttaa, niin puolison työ lähtee Saksaan ja minun jenkkeihin.

Kyllähän tää ihan ihme tilanne on, aika epäuskoiset tunnelmat oli eilen töissä. Siinä istuttiin ja ihmeteltiin valuuttakursseja sekä FTSE:a. Ovat ampuneet itseään jalkaan ihan toden teolla. Mitään hyötyä ei tule mahdollisesta lähdöstä tulemaan.

Monet jo katuu leave ääntänsä, koska Farage heti tuloksen julkistuksen jälkeen kielsi ikinä sanoneensa, että EU:lle maksettu £350m tulisi Brexitin sattuessa menemään kokonaisuudessaan NHS:lle. Kuulin kylällä monta pettynyttä keskustelua tänään, ihmiset tuntee että heitä on huijattu, kun ovat uskoneet tähän leave kampanjan scaremongering propagandaan.

Itse kovasti ihmettelen eikö ihmiset siellä oikeasti välitä ottaa asioista selvää, vai mistä johtuu että nyt tuntevat olonsa huijatuksi? Jotenkin tuntuu itsestä, että jos gallupit näyttää etukäteen suhteellisen tasaväkistä tulosta, niin eihän ihmiset ole voineet tuudittautua siihen että "ei se mun ääni vaikuta". Viittaan tällä näihin katuviin lausuntoihin. Miten ne ihmiset, jotka kokevat tulleensa huijatuksi, ovat voineet tulla huijatuksi?  

Koska ovat sokeasti uskoneet siihen (lähinnä) UKIP:n ja Faragen leave propagandaan. On pelottavan paljon ihmisiä, varsinkin alemmin koulutettuja, jotka eivät todellakaan ala ottaa asioista selvää ja tutkia mikä asian oikea laita on. Uskovat vaan jos joku tarpeeksi kiihkeästi vakuuttaa, että juu juu, rajat kiinni ja rahat oman kansan terveydenhuoltoon.

Ihan kuin korkeasti koulutetut eivät olisi yhtälailla aivopestyjä eu myönteiseen politiikkaan. Koulutetut pitävät itseään sivistyneinä mutta ovat oikeasti eliitin lampaita.

Vierailija
22/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu tietää, et enemmistö briteistä ei halua teitä maahansa? Vain se eliitti haluaa, tahkoamaan heille rahaa. Tavallinen britti inhoaa, kun työpaikat menee, asunnot kallistuu ja se omaleimaisuus katoaa kaiken aikaa. Jengi muuttaa siihen 'ehanaan idylliseen, perienglantilaiseen pikkukylään siinä Lontoon alueen lähellä' - ja samalla vähentävät itse tätä perienglantilaisuutta. Se on kai sellainen paradoksi kaikessa tällaisessa ihanamaatonnemähaluun -muutossa. Lopulta kylässä ei ole muita kuin muualta tulleita, jotka sitten suorittavat sitä idylliä. ;D

Veikkaampa, että pohjoismaiset muuttajat eivät ole se tyytymättömyyden aiheuttaja.

Miten pohjoismaiset maahanmuuttajat eroaisivat vaikka espanjalaisista, itävaltalaisista tai tšekkiläisistä ihan sen kannalta että sellainen asuu naapurina?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 vuotta asunut nyt Pohjois-Englannissa, naimisissa britin kanssa. Oma talo josta vähän lainaa jäljellä, molemmat vakitöissä, jos työpaikat tämän seurauksena muuttaa, niin puolison työ lähtee Saksaan ja minun jenkkeihin.

Kyllähän tää ihan ihme tilanne on, aika epäuskoiset tunnelmat oli eilen töissä. Siinä istuttiin ja ihmeteltiin valuuttakursseja sekä FTSE:a. Ovat ampuneet itseään jalkaan ihan toden teolla. Mitään hyötyä ei tule mahdollisesta lähdöstä tulemaan.

Monet jo katuu leave ääntänsä, koska Farage heti tuloksen julkistuksen jälkeen kielsi ikinä sanoneensa, että EU:lle maksettu £350m tulisi Brexitin sattuessa menemään kokonaisuudessaan NHS:lle. Kuulin kylällä monta pettynyttä keskustelua tänään, ihmiset tuntee että heitä on huijattu, kun ovat uskoneet tähän leave kampanjan scaremongering propagandaan.

Itse kovasti ihmettelen eikö ihmiset siellä oikeasti välitä ottaa asioista selvää, vai mistä johtuu että nyt tuntevat olonsa huijatuksi? Jotenkin tuntuu itsestä, että jos gallupit näyttää etukäteen suhteellisen tasaväkistä tulosta, niin eihän ihmiset ole voineet tuudittautua siihen että "ei se mun ääni vaikuta". Viittaan tällä näihin katuviin lausuntoihin. Miten ne ihmiset, jotka kokevat tulleensa huijatuksi, ovat voineet tulla huijatuksi?  

Koska ovat sokeasti uskoneet siihen (lähinnä) UKIP:n ja Faragen leave propagandaan. On pelottavan paljon ihmisiä, varsinkin alemmin koulutettuja, jotka eivät todellakaan ala ottaa asioista selvää ja tutkia mikä asian oikea laita on. Uskovat vaan jos joku tarpeeksi kiihkeästi vakuuttaa, että juu juu, rajat kiinni ja rahat oman kansan terveydenhuoltoon.

Ihan kuin korkeasti koulutetut eivät olisi yhtälailla aivopestyjä eu myönteiseen politiikkaan. Koulutetut pitävät itseään sivistyneinä mutta ovat oikeasti eliitin lampaita.

Korkeasti koulutetut ovat ottaneet selvää esimerkiksi siitä, mikä EU on, mitä etuja siitä on, mikä esimerkiksi Islannin asema, paljonko sinne maksetaan vuodessa, siitä ettei se vaikuta maahanmuuttoon Euroopan ulkopuolelta. Hölmöt vastustajat luulevat että vaikka muslimien maahanmuutto vähenee eron myötä, mitä se ei tee.

Vierailija
24/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu tietää, et enemmistö briteistä ei halua teitä maahansa? Vain se eliitti haluaa, tahkoamaan heille rahaa. Tavallinen britti inhoaa, kun työpaikat menee, asunnot kallistuu ja se omaleimaisuus katoaa kaiken aikaa. Jengi muuttaa siihen 'ehanaan idylliseen, perienglantilaiseen pikkukylään siinä Lontoon alueen lähellä' - ja samalla vähentävät itse tätä perienglantilaisuutta. Se on kai sellainen paradoksi kaikessa tällaisessa ihanamaatonnemähaluun -muutossa. Lopulta kylässä ei ole muita kuin muualta tulleita, jotka sitten suorittavat sitä idylliä. ;D

Veikkaampa, että pohjoismaiset muuttajat eivät ole se tyytymättömyyden aiheuttaja.

Miten pohjoismaiset maahanmuuttajat eroaisivat vaikka espanjalaisista, itävaltalaisista tai tšekkiläisistä ihan sen kannalta että sellainen asuu naapurina?

Noin yleisesti ottaen ongelmallisia naapureita tulee yleensa entisesta ita-blokista ja niiden maiden kautta tanne virranneista. On esimerkiksi ihan yleista tietoa, etta taalla on albanialaisia, joilla on Italian passi kuten myos brazilialaisia, joilla on Portugalin passi.

Esimerkiksi itavaltalaiset, saksalaiset ja pohjois-Euroopasta tulleet ovat yleensa hyvissa tyopaikoissa ja korkeasti kouluttautuneita. Eli heihin ei sosiaaliturvaetuuksia yms. tarvitse juurikaan syytaa, vaan he ovat toissa ja maksavat veroja. En tunne, etta minua ei tanne haluta, koska olen suomalainen. Olen integroitunut kulttuuriin, minulla on brittilainen avopuoliso ja olen kaynyt yliopistot yms. taalla.

Vierailija
25/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tänään aika tunteikas päivä duunissa. Brexit tuli yllätyksenä, kaikki olivat olleet hyvin varmoja jäämisen puolesta.

Henkilökohtaisesti ero vaikuttaa aika paljon, mies on EU- rahoitteisessa projektissa jonka rahoituspäätös uusitaan vuosittain. Voin veikata että ei uusita lokakuussa.

Teinimme ovat hyvin Brittiläistyneet, mutta eivät kansalaisia. Nyt mietityttää koulutus, tällä hetkellä yliopistojen lukukausimaksuihin haetaan stipendiä joka on sama kaikille Briteissä asuville EU- kansalaisille. Kahden vuoden kuluttua kun asia on ajankohtainen, tilanne on varmaankin toinen. En usko että edes opintolainaa (jota saa hakea elämiskustannuksiin opintojen aikana), myönnetään helposti ei- kansalaiselle. Jos yliopistomaksut pitää maksaa omasta pussista, on kustannus kahden talolainan verran.

Nuorin aloittaa ensi vuoden jälkeen A-levels, joka vastaa lukiota. Onko parempi jatkaa näin, vai onko joku International Laureate- lukiotyyppi parempi jos ei välttämättä jatko- opiskele täällä?

Oma duunini todennäköisesti säilyy, mutta saattaa muuttaa Saksaan. Sinänsä ok, mutta muksujen opiskelujen takia olisin mieluiten täällä seuraavat viisi vuotta.

Ja ihan lyhyellä tähtäimellä- kesälomamatka on vielä varaamatta, ja nyt kun punta romahti, tulee reissusta huomattavasti kalliimpi.

Eli ainakin nyt on vähän mieli maassa. Elämä tuntui kovin vakiintuneen tänne, mutta nyt pitää taas harkita asioita.

Positiivisenä puolena pitää mainita Brittien ihana huumori. Tänään toimistossa on huuli lentänyt maastakarkoitusvitseillä meidän ulkkareiden ja paikallisten välillä. Nähdään maanantaina, jos nyt en satu tulemaan karkoitetuksi maasta... ;)

Nyt kyllä liiottelet. Tuskin sun lapset yliopistoon pääsee edes rahalla. "Brittiläistyneet.." ;D

Vierailija
26/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin yleisesti ottaen ongelmallisia naapureita tulee yleensa entisesta ita-blokista ja niiden maiden kautta tanne virranneista. On esimerkiksi ihan yleista tietoa, etta taalla on albanialaisia, joilla on Italian passi kuten myos brazilialaisia, joilla on Portugalin passi.

Esimerkiksi itavaltalaiset, saksalaiset ja pohjois-Euroopasta tulleet ovat yleensa hyvissa tyopaikoissa ja korkeasti kouluttautuneita. Eli heihin ei sosiaaliturvaetuuksia yms. tarvitse juurikaan syytaa, vaan he ovat toissa ja maksavat veroja. En tunne, etta minua ei tanne haluta, koska olen suomalainen. Olen integroitunut kulttuuriin, minulla on brittilainen avopuoliso ja olen kaynyt yliopistot yms. taalla.

Olen postien 18 ja 21 kirjoittaja.

Samoin minulla ei ole koskaan tullut tunne, että minua ei tänne haluta.

Yhden ainoan kerran minulle on 10 vuoden aikana sanottu, että et sais olla täällä. Ja ironista kyllä, tämä tuli puolalaisen nuoren miehen suusta. Hänen mielestään minun pitäisi lähteä takaisin Suomeen, joka on rikas maa, ja jättää täkäläiset työt ja opiskelupaikat heille jotka niitä tarvitsevat, eli köyhille puolalaisille.

Vierailija
27/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoh.. -__-

Vierailija
28/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En asu maassa, mutta tämä lause kiinnitti huomion. EU laittoi välittömästi jäihin kaikki yhteistyöprojektit täällä Sveitsissä äänestyksen (2014) jälkeen. Veikkaan, että sama temppu tehdään nytkin. Irtisanomisia ja hukkaan heitettyjä henkilötyövuosia, mutta sehän ei populistin mieltä paina.

Opiskelijoille saatiin onneksi luotua "varjojärjestelmä", joka jollain tasolla toimii.

Vierailija
29/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niitten brittien pitäis lukea muitakin lehtiä kuin Sunia ym. Nyt on äänestetty ja pulinat pois, yksi puhe kuten sökössä, niin makaa kuin petaa, turha itkeä kaatunutta maitoa, tars vähän ajatella enste, onko miäles ny hyvä, näkihän sen jo lähtiessä että ketuiks menee ja ketuikshan se sitten menikin.....ym, ym.

Vierailija
30/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä aika hermostuneet tunnelmat. En ole asunut täällä tarpeeksi kauan saadakseni pysyvää oleskelulupaa ennen Brexitiä, jos se nyt kerran toteutuu. Pahinta on juuri epätietoisuus, kun ei yhtään tiedä, mitä tulee tapahtumaan. Onneksi avopuoliso on britti, joten hätätapauksessa voidaan mennä naimisiin, mutta olisihan se kivempi tehdä niin omasta halusta oman aikataulun mukaan. En tänne muuttaessani ajatellut, että koskaan tarvitsisi viisumiasioita miettiä.

Vierailija
31/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farageen täällä on uskottu yhtä vahvasti kuin Väyryseen Suomessa 90-luvulla. Kaikkiin muihin kuin Farageen ja hänen tukijoihinsa uskotaan edes vähän. Kyllä tietoa on nimenomaan kerätty, sen vuoksi aikaisempaa useampi on rekisteröitynyt äänestäjäksikin.

Ei ole tarvinnut kulkea juuri yhtään, kun hallituspuolueiden edustajiin on törmännyt ostoskeskuksissa, kaduilla, ihan Tescossa ja muuallakin kertomassa EU:sta ja sen vaikutuksista.

Täälläpäin on ihan aitoa halua toimia itsenäisesti. Lontoossa jossa äänestystuloskin oli erilainen nuoret ovat erimielisinä. Täällä Somersetissa on maltillisesti juhlittu ja nautittu eron tuomasta lopusta EU:n typerille kurkkudirektiiveille, pölynimurisäädöksille ja hehkulamppumääräyksille.

Ja jos FTSE:tä katsoo, eilen aamulla julistettiin miljardien tappioita yrityksien pörssiarvoissa, mutta illalla se oli kohonnut lähelle avausarvoa, vain 3,1% edellispäivää alempana. Eiköhän ensi viikolla vasta nähdä mille tasolle yhtiöiden arvostus nousee, mutta perjantain voimakkaasta aamun tiputuksen jälkeisestä noususuuntaisesta käppyrästä voi jo päätellä, että jos vakiintunutta tasoa ei ole jo saavutettu, ei maanantaina mene montaa tuntia, kun FTSE ylittää torstain päätösarvot.

Vierailija
32/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Itsekin tiedän paljon briteissä asuvia suomalaisia tai briteissä opiskelevia. Voin vaan kuvitella millaiset tunnelmat siellä on, ainakin facen perusteella monet ovat aivan tyrmistyneitä.

Vierailija
33/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeasti koulutetut ovat ottaneet selvää esimerkiksi siitä, mikä EU on, mitä etuja siitä on, mikä esimerkiksi Islannin asema, paljonko sinne maksetaan vuodessa, siitä ettei se vaikuta maahanmuuttoon Euroopan ulkopuolelta. Hölmöt vastustajat luulevat että vaikka muslimien maahanmuutto vähenee eron myötä, mitä se ei tee.

Jos oikeasti on asioista perillä niin ymmärtää että eu on epädemokraattinen liittovaltiohanke joka hyödyttää ainoastaan rahaeliittiä.

Vierailija
34/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainoslause kuului "We send the EU £350 million a week. Let's fund our NHS instead. Let's take back control". Älkää nyt hyvänen aika väittäkö, että äänestäjät olisivat tulkinneet tuon olevan jonkinlainen vedenpitävä lupaus. Mainoslause tarjoaa esimerkin ja toki sisältää totuuden, että tuonkin rahasumman sijoittaminen tulisi olla brittiläisten oma valinta. Tämä nillittäjien propaganda on suorastaan naurettavaa.

Vierailija
35/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vielä Yahoon FTSE100 käppyrä. Melko eri tilanne jo iltapäivästä kuin aamulla, josta eilen uutisoitiin. Jos arvo ei ole torstaisella tasolla, on kurssin kehityssuunta tuossa kuitenkin vielä selvempi kuin pitkään aikaan yhden päivän aikana.

http://finance.yahoo.com/q?s=%5EFTSE

.

Vierailija
36/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tietysti sinä haluat sen niin nähdä. Aina ne on ne muut, jotka on niitä epätoivottuja matuja, kyllä ne minut hyväksyy. Taudin kuvaan kuuluu, et kannatetaan itse brexittia hanakasti, rajat maahanmuutolle nih, ei pääse mutiaiset ja kutiaiset tänne meille. No se on inhimillistä, lisääntyvä ja koventuva rasistinen puhe varmasti pelottaa kaikkia maahanmuuttajia.

Hei voisitko sinä kateellinen paskiainen lopettaa dissaamisen ja pahanolosi levittämisen. Hanki koulutus, työ ja mene töihin luuseri. Lopeta niiden moittiminen ja kadehtiminen, jotka ovat tehneet jotain saavuttaakseen. Käytä se aika itsesi kehittämiseen niin sinullakin on sitten joskus jotain mistä olla tyytyväinen.

Kiitos jo etukäteen, ei tarvitse vaivautua vastaamaan. Riittää kun nostat kytkintä ja lähdet.

Vierailija
37/37 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut paljon vihervasemmiston lehtiä, eikä niissäkään ole onnistuttu tuomaan esille sitä miten EU olisi rahaeliitin projekti. Esimerkiksi TTIP on sitten asia erikseen.