Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausmyrkytys,oireet,seuranta,milloin syntyi?

26.02.2006 |

Olen viikolla 29 ja neuvolassa huomattiin että virtsassa plus 1 valkuaista, sain lähetteen synnärille, jossa olen ollut nyt viikon kontrollissa, turvotusta on (jaloissa), verenpaine aika korkea (syön verenp.lääkettä), päätä särkee välillä ja viikko sitten oli pari pv puristavaa ylävatsa kipua, joka meni ohi, onko raskausmyrkytys tuloillaan? Milloin muilla on tuo myrkytys huomattu, onko vauva syntynyt loppujen lopuksi millä viikolla, miten kontrolloitu?

Pitäisikö jo varautua aikaisempaan synnytykseen (sektioon) vai voivatko oireet vain loppua?

Entä miten ovat vauvat voineet jotka syntyneet ennen viikkkoa 35 tai siinä paikkeilla?Terveitä?

Kiitos

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
26.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli rv 40+0 oli neuvola jossa oli ekan kerran valkuaista virtsassa. Päätä särki ja verenpaine oli alkanut kohota selvästi.

Sain lähetteen synnärille, johon menin muutaman päivän päästä eli

oli jo rv 40+4.

Olin 3cm auki, mutta synnytys ei edennyt supistuksista huolimatta ja lääkäri vaan meinasi lähettää kotiin.

En lähtenyt ja mieskin suuttui, joten sain jäädä yöksi seurantaan.

Yöllä oli ylilääkäri päivystämässä, joka sanoi että aamulla puhkaistaan kalvot. Ei odoteta, jos on la täynnä ja myrkytysoireet päällä.

Joten aamulla tuli punastellen edellispäivän lääkäri sanomaan, että se on menoa nyt...

Veikkaan, että seuraavat sun tilannetta tarkasti ja varmaan pääset pian sisälle sairaalaan. Kyllä ne varmaan yrittää pitää vauvan sisällä mahdollisimman pitkään lääkitsemällä sua, mutta tuskin pidempään kuin rv 36, jos tilanne pahenee.

unsku rv 29+1

Vierailija
2/2 |
26.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli neuvolassa rv 29 kaikki ok, verenpaine ihan vähän tavallista korkeampi. Sitten 32+4 neuvolakäynnillä verenpaine tosi korkea ja pissa 4:llä plussalla. Terkkari kyseli oireita ja olihan mulla ollut vaikka mitä jos vaan olisin ymmärtänyt tulkita, kovia päänsärkyjä joihin ei Panadol auttanut vaan menivät itsekseen ohi kun menivät, turvotusta, lieviä näköhäiriöitä, pissa oli tosi vähäistä ja viime päivinä jo lähes ruskeaa (öisin sitten tuli enemmän kun turvotukset vähän laski). Ylävatsakipua minulla ei ollut. Sain lähetteen äitiyspolille ja sieltä suoraan osastolle (kuten terkkarinikin sanoi tapahtuvan). Sairaalassa mitattiin jatkuvasti verenpainetta ja virtsa kerättiin valkuaisen mittaamista varten. Seuraavana aamupäivänä oksensin, ja äkkiä lääkäri paikalle ja reiteeni kortisonipiikki vauvan keuhkojen kehittymiseksi ja minulle tippa josta sain kouristuksen estolääkkeitä ja tablettina samoja. Olo parani päivän mittaan kunnes taas illalla vointini huononi ja lääkäri kävi kertomassa että kahden tunnin kuluttua leikataan. Saimme terveen 1,6-kiloisen tytön. Hän vietti 5 viikkoa sairaalassa ennen kotiutumista. Maito meni aluksi nenä-mahaletkulla ja tyttö oli alkuun keskoskaapissa pysyäkseen lämpimänä. Suurempia ongelmia hänellä ei ollut sairaala-aikana eikä kotona, oppi jopa rinnalle ja täysimetin kiinteiden aloittamiseen saakka. Nyt tyttö on 11-kuinen ja normaalisti kehittynyt.

Raskausmyrkytykseen ei ole varsinaista hoitoa, parasta on lepo! Toivottavasti sinulla pysyvät oireet kurissa ja myrkytys ei iske vauhdilla kuten minulla. Kuitenkin sinulla on viikkoja pian 30, ja vauva selviää hienosti jos joutuisikin syntymään.

Pitkää loppuraskautta toivoen, Annfrid :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla