Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausmyrkytys,oireet,seuranta,milloin syntyi?

26.02.2006 |

Olen viikolla 29 ja neuvolassa huomattiin että virtsassa plus 1 valkuaista, sain lähetteen synnärille, jossa olen ollut nyt viikon kontrollissa, turvotusta on (jaloissa), verenpaine aika korkea (syön verenp.lääkettä), päätä särkee välillä ja viikko sitten oli pari pv puristavaa ylävatsa kipua, joka meni ohi, onko raskausmyrkytys tuloillaan? Milloin muilla on tuo myrkytys huomattu, onko vauva syntynyt loppujen lopuksi millä viikolla, miten kontrolloitu?

Pitäisikö jo varautua aikaisempaan synnytykseen (sektioon) vai voivatko oireet vain loppua?

Entä miten ovat vauvat voineet jotka syntyneet ennen viikkkoa 35 tai siinä paikkeilla?Terveitä?

Kiitos

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole oikein mahdollista ennustaa miten se kenelläkin etenee. Oireet voivat pysyä lievinä useita viikkoja, toivottavasti sinunkin kohdallasi on näin ja vauva saa rauhassa vielä kehittyä.

Itselläni raskausmyrkytys havaittiin vasta rv 34, mutta käynnistys oli jo rv 34+4 nopeasti korkeaksi nousseen verenpaineen vuoksi. Tuolloin lääkäri sanoi, että rv 34 on raja, jonka jälkeen on turha odotella pidempään, sikiö on jo riittävän kehittynyt (siksi ei enää aloitettu lääkitystä tai makuutettu pidempään). Vauvalla oli kaikki hyvin, keuhkot, lämmönsäätely yms. ok. Sairaalasta pääsi 12 vrk:n ikäisenä, vaikka olikin viikkoihin nähden pieni (alle 2 kg) syntyessään.

Vierailija
2/4 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla verenpaineet alkaneet nousta pikkuhiljaa viime viikosta lähtien.valkuaista virtsassa ei ole ollut. Viime viikolla lääkäri sanoi, että jos paineet alkavat olla 160/100 luokkaa mietitään lääkityksen aloittamista.Nyt ne olleet sitä luokkaa, mutta tänään kun kysyttiin äitipolilta aloitetaanko lääkitys, pyysivätkin huomenna käymään.Rv nyt 34+6. Synnytyksen käynnistämisestä puhuttiin jo viime viikolla, lähinnä vauvan koon takia (hieman alle 2kg)ja jos verenpaineet vielä kohoaa.Nyt jännitetäänkin huomista äitipolia, että päätyvätkö jo käynnistykseen?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausmyrkytys, paineet alkoi nousta pikkuhiljaa jo odotuksen alusta asti. Virtsan proteiinit oli jatkuvasti yhdellä plussalla, rv 34 oli jo 3 +. rv 36 lääkärintarkastuksessa ottivat sairaalaan virtsankeräys seurantaan ja aloittivat verenpainelääkityksen. Itsellä ei ollut mitään kummempia oireita, välillä pientä päänsärkyä ja turvotusta reilusti.... Kaksi päivää keräsivät pissaa ja vuorokausi proteiini olikin jo 11mg. Sairaalassa alkoi sitten kovat vapinat. Päättivät käynnistää synnytyksen rv36+2 aamulla, iltapäivällä mut kärrättiinkin jo leikkaussaliin. Syntyi terve tyttö 2200g ja 45cm. Itse jouduin viettää pari päivää teho-osastolla tarkkailussa ennen kun siirrettiin synnytysosastolle. Painoa tuli raskausaikana 17 kg, synnytyksen jälkeen tippui 11kg, joten sitä nestettä oli ihan reilusti kertynyt kroppaan :). Vietettiin 12 päivää sairaalassa, neiti olisi aikasemminkin päässyt kotiin, mutta oma vointini oli heikko. Verenpainelääkitystä jatkettiin vielä viikon verran kotona ja kontrollissa paineet olikin jo kohdallaan. Jouduin jälkitarkastukseen asti piikittämään verenohennuslääkettä, onko muuten muut? Jälkitarkastuksessa kaikki arvot oli kohdallaan joten enää ei ongelmia.

Vierailija
4/4 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 32 viikolla raskaana ja itse olen syönyt n. 1 kuukauden verran verenpainelääkkeitä ihan vain sen takia, että aina kun neuvolas tai äitipolilla mitataan verenpaine niin se näyttää ihan kamalia lukemia niinkuin 150/95, mutta kotona aina ihan normaali 130/80 ja allekin saattaa olla. ja nyt vähän valkuaista virtsassa. jouduin ylipainon takia sokerirasitukseen jossa yksi arvo näytti vähän yläkanttiin. olin yhden yön seurannassa sokerista, mutta kaikki ok ja ravitsemusterapeutin kautta kotia. verenpainelääkkeitä nostettiin niin että otan nyt 6 tabua päivässä. jos silmissä alkaa sumenemaan, näkee tähtiä tai jotain muuta outoa tapahtuu niin yhteys äitipolille. toivotaan että saa olla kotona ainakin vielä hetken.

sinulle oikein paljon jaksamisia:)