Sinä, joka kirjoitat "kuullostaa" tai "puollustaa"!
Mistä päin Suomea olet kotoisin? Lausutko tuon tuplakonsonantin myös puhuessasi? Mietin vaan, että onko tässä joku murteellinen ero kyseessä joka siirtyy puhusta kielestä kirjoitukseen.
Itse olen Lapista kotoisin, enkä lausu tai kirjoita tuplakonsonanttia näihin sanoihin.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kymenlaakso. Kirjoitan puolustaa, sanon puollustaa. Kirjoitan ja sanon kuulostaa. Ja teen tietysti piirrustuksia, vaikka kirjoitankin sen kyllä oikein. Mutta sanotaanko jossain oikeasti muka piirustus?
Äännetäänko jossakin todellakin [piirrustus]? Itse en ole tällaiseen törmännyt missään.
Kiva, että on tullut näin paljon vastauksia. Mutta vielä kukaan, joka kirjoittaa nämä sanat tuplaällällä ei ole ilmoittautunut :D
Tuo piirrustus on myös jännä. En osaa sanoa, miten lausun sen, varmaan vaihtelevasti joko piirustus tai piirrustus. Mutta ehdottomasti kirjoitan yhdellä ärrällä.
ap
Pääkaupunkiseutu: sanon kuullostaa ja piirrustus.
Minua nuo tuplakonsonantit eivät haittaa, mutta ärsyttää jos joku kirjoittaa että hänen kyynErpäähänsä sattui ja se tuntui pahaLLE, näytti pahalle, eikä hänen mekkonsakaan näyttänyt hyväLLE.
Kuulostaa tyhmäLTÄ! Ei kuulosta tyhmäLLE, ellei se kuulija ole tyhmä itse. Silloin asia kuulostaa tyhmäLTÄ tyhmäLLE!
Joo ja kyllä tiedän että on hyväksyttyjä muotoja molemmat.
Minä kuullotan sipulia ja puollan mielipiteitä.
Minulla on lievä lukihäiriö - tai oikeastaan kuullun hahmottamisen ongelma. En kerta kaikkiaan erota, sanovatko ihmiset kuulostaa vai kuullostaa. Minun pitää vain opetella kaikki tämäntyyppiset sanat ulkoa, ja joskus muistan väärin. Jostain syystä sana puolustaa on minulle ihan itsestään selvä, mutta sen sijaan olen tarkistanut monta kertaa, kirjoitetaanko vuonna 2016 vai vuona 2016.
Tämä kuulemisongelma on minulla kuitenkin vain joidenkin konsonanttien yhteydessä. Minulla ei ole koskaan vaikeuksia tietää, onko sanan keskellä esim. k vai kk, t vai tt, s vai ss jne.
Tyhmänä tai sivistymättömänä en tästä puutteestani huolimatta suostu itseäni pitämään. Olen mm. valmistunut DI:ksi TKK:lta teknillisestä fysiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lausun kahdella, mutta kirjoitan yhdellä, kuten pitääkin. Olen Keski-Suomesta ja asunut myös muualla joitakin vuosia.
Keski-Suomesta myös, enkä puhuessani puollusta vaan puolustan.
Taivutan sanoja toki tarpeen mukaan, mutta en nyt osaa äkkiseltään sanoa, miten sanon joka tilanteessa. Tarkemmin sanoen kaksi konsonanttia lausuessa on monilla puolitoista äännettä, mutta ihmiset eivät huomaa tätä ja se kuulostaa kahdelta.
Voitte alapeukuttaa, se puolitoista äännettä on itseasiassa kielitieteellinen, tarkemmin foneettinen, tosiasia. Sanoin vähän huonosti tuossa kylläkin, se äänne on puolitoista pitkä, ei vain joillain ihmisillä, eli riippuu äänteestä. Huoh näitä mutu/koska-en-tiedä-tätä-itse-niin-ei-voi-olla-totta- tyyppejä.
t: lingvisti
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt samaa kuin Ap. Lisäksi monikaan ei osaa taivuttaa lihoa-verbiä (vrt. lihonnut, lihoaminen) tai purkaa-verbiä (vrt. "mä purkasin laukun").
Tai taivuttaa imuri-tyylisiä sanoja. Esim. "Haen kaapista imurimen."
Aaaargh! Imuri-imurin, ei imurin-imurimen :D
Samoin n-kirjaimeen päättyvät sanat/nimet on monille hankalia taivuttaa. Esim. Putinin koira on "Putin koira", Celine Dionin konsertti on "Celine Dion konsertti" ja Verruxin-nimisen lääkkeen käyttäjät "laittavat Verruxia". Tai juovat Finrexiä.
WHY?!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lievä lukihäiriö - tai oikeastaan kuullun hahmottamisen ongelma. En kerta kaikkiaan erota, sanovatko ihmiset kuulostaa vai kuullostaa. Minun pitää vain opetella kaikki tämäntyyppiset sanat ulkoa, ja joskus muistan väärin. Jostain syystä sana puolustaa on minulle ihan itsestään selvä, mutta sen sijaan olen tarkistanut monta kertaa, kirjoitetaanko vuonna 2016 vai vuona 2016.
Tämä kuulemisongelma on minulla kuitenkin vain joidenkin konsonanttien yhteydessä. Minulla ei ole koskaan vaikeuksia tietää, onko sanan keskellä esim. k vai kk, t vai tt, s vai ss jne.
Tyhmänä tai sivistymättömänä en tästä puutteestani huolimatta suostu itseäni pitämään. Olen mm. valmistunut DI:ksi TKK:lta teknillisestä fysiikasta.
Et sinä olekaan tyhmä, sivistymätön tms. vaan lukihäiriöinen, mikä on ihan eri asia.
Ns. 'oikeat' kunnon savolaiset lausuu ja kirjoittaa kahdella konsonantilla :D Asun Pohjois-Savossa ja täällä tuo on hyvinkin yleistä! En kyllä itse sitä ymmärrä kirjoituksessa, vaikka puhuessa tuleekin automaattisesti. :)
Auto tuli takaata kun olin poistumassa kotoota.
Onko tuo murretta vai joku muoti-ilmiö puhua noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä olekaan tyhmä, sivistymätön tms. vaan lukihäiriöinen, mikä on ihan eri asia.
Eihän ole. Vain idiootit syntyvät puutteellisina.
Ja sana juoheva kirjoitetaan jatkuvasti jouheva. Lehdissäkin, ja kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lingvisti, onko jotain syytä siihen, miksi tämä ongelma esiintyy vain tiettyjen konsonanttien kanssa, mutta ei kaikkien. Minulle hankalia ovat ainakin L, N ja M.
Sorry, meni lainaukset väärin.
35
Eillen olisin tähän voinut reagisoidakin, mutta tänään ei kiinosta.
Ainoastaan totaalinen ääliö kirjoittaa "puollustaa". Ajokortti ja kansalaisoikeudet pois.
Suamen kiälihän kirjoitetaan siten kun se lausutaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä välii sil on mä puollustan mun oikeutta kirjottaa ja sanoo miten haluun vaik se kuullostais sun korvaan pahalt. Painu vaa takas sinne yli opistoon hienostelee.
En tunne ap:ta enkä hänen koulutustaan, mutta yliopistoon ei kuulu hienostelu.
Olen ihmetellyt että mistä nuo ihmeelliset tupla-konsonantit ovat tulleet niin monen kirjoitukseen? Eikö jo yleinen kielitaju sano, ettei ne kuulu Suomen kieleen?
Karmean kuuloista.
Ehkä noista tykkäävät kirjoittavat myös "rakkastaa", "kollesteroli" jne.
Mä olen kielioppinatsi kaikkialla muualla, paitsi näissä interneetsin keskustelupalstoilla. Kun jutellaan vapaasti ja puhekielisesti, sallin kyllä näitä "puollustaa" ja pilkkuvirheitä ja ne tekee myös omalla tavallaan kielestä elävää ja persoonallista. Mutta sille en voi mitään, että jos teksti vilisee yhdyssanavirheitä ja lauseet on pilkuttomia, puolen sivun mittaisia vuodatuksia, antaa se kyllä tekstin kirjoittajalle tietynlaisen leiman: hän on kouluttamaton, sivistymätön ja välinpitämätön. Ja mitä virallisempaan yhteyteen näitä virheitä jakelee, sen kouluttamattomana ihmistä pidän. En edes halua lukea mitään blogia, missä tekstin kirjoittaja ei osaa alkeellisiakaan kielioppisääntöjä, koska se vie pohjan uskottavuudelta. Sanomalehdissä en salli virheitä yhtään, koska missä muualla voidaan kieltä pitää sen paremmin hengissä, kuin painetussa tekstissä? On sääli että tämä kiireinen nettiaika on tuonut mukanaan sen, että iltapäivälehtien verkkoversiot on välillä kyllä ihan ala-arvoisia, kun juttu pitää vaan saada äkkiä julkaistua, sisällöllä ei ole mitään väliä.