Miksi ihmiset on niin rajoittuneita ruuan suhteen?
Tuli mieleen tosta aiemmasta kun haukutaan toisten ruokia eikä olla itse edes maistettu.
Kommentit (22)
Kokenut kokki tietää, mitkä yhdistelmät ja ruuat on hyviä jo reseptistä. Kaikki, mitä jossakin lehdessä julistetaan trendiruuaksi ei muodostu klassikoksi tai ole hyvää.
Miksi ihmiset on niin rajoittuneita mieleltään etteivät voi ymmärtää ettei kaikki pidä kaikesta. Joku filippiilinilöinen saattaa ihmetellä mikset sinä syö torakoita tai linnun sikiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kokenut kokki tietää, mitkä yhdistelmät ja ruuat on hyviä jo reseptistä. Kaikki, mitä jossakin lehdessä julistetaan trendiruuaksi ei muodostu klassikoksi tai ole hyvää.
Kokenutkin kokki yllättyy kyllä makuyhdistelmistä ja haluaa koko ajan kehittyä ja kokea uutta. Ja nämä nyt olivat ihan jo hyväksi todettuja yhdistelmiä .
En tiedä, mutta mulle kaikkiruokaiselle sushi oli pettymys.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset on niin rajoittuneita mieleltään etteivät voi ymmärtää ettei kaikki pidä kaikesta. Joku filippiilinilöinen saattaa ihmetellä mikset sinä syö torakoita tai linnun sikiöitä.
Kyllä mina niitä maistaisin, jos olisi tarjolla. Mutta jos nyt sanoo ilman maistamista ettei pidä niin onhan se aika rajoittunutta ja ennakkoluuloista.
En tajua. Ja se että leimataan vähänkään erikoisemmat ruuat heti hienosteluksi ja piperryksiksi. Makkaraa ja perunaa vaan saisi syödä että olisi samanlainen kuin muut.
Koska useimpien ihmisten ruokavalio perustuu vehnään, lihaan, glukoosifruktoosisiirappiin ja keinotekoisiin aromeihin. Siksi kaikki muu maistuu "pahalta".
Vierailija kirjoitti:
En tajua. Ja se että leimataan vähänkään erikoisemmat ruuat heti hienosteluksi ja piperryksiksi. Makkaraa ja perunaa vaan saisi syödä että olisi samanlainen kuin muut.
Samaa mieltä. Meillä on erikoista raparperia kasvanut varmaan sata vuotta mummon ajoista, todella eksoottinen kasvis. Samoin tota possun kylkisiivua on kai syöty jo satoja vuosia. Mutta avot kun ne laittaa yhteen ja lisää vielä eksoottista sokeria, niin johan on piperrystä =)
Ja miehet ei saisi puhuakaan mistään raparperistä, tai on heti joku homo tai muu viherpiipertäjä.
Makaronilaatikko-hunajamarinoitukanakastike&riisi-perunat&makkarakastike -mammoille kulinaristisuuden multihuipentuma on käynti Hesessä tai tortillat kotona. Joskus repäistään grillaamalla makkaraa. En mäkään ymmärrä mitä ihmeellistä on grillatuissa hedelmissä tai pekoniin käärityssä raparperissa. Enkä ymmärrä miksi pitää olla niin rajoittunut tai ennakkoluuloinen.
Olen itse huomannut, että valitettavasti (en halua yleistää enkä suututtaa ketään) kun mennää kauemmas isoista kaupungeista niin ruokarajoittuneisuus kasvaa. Isoissa kaupungeissa on paljon erilaisia ravintoloita, kulttuuriin kuuluu ulkona syöminen, ruokailu on "trendikästä", syödään ystävien kanssa ja vietetään aikaa yhdessä. Kun taas lähdetään kauemmas kaupungeista, niin kovin usein se ruoka koetaan vaan ravinnoksi. Kaupoissa ei ole erikoisempia ruoka-aineita (oma kokemus), kylän ainoa ravintola on ABC jne. Sitten siellä syödään oman maan perunaa jne paljon, karsastetaan kasvisruokailijoita ja pidetään jopa miehiä homoina kun syövät kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse huomannut, että valitettavasti (en halua yleistää enkä suututtaa ketään) kun mennää kauemmas isoista kaupungeista niin ruokarajoittuneisuus kasvaa. Isoissa kaupungeissa on paljon erilaisia ravintoloita, kulttuuriin kuuluu ulkona syöminen, ruokailu on "trendikästä", syödään ystävien kanssa ja vietetään aikaa yhdessä. Kun taas lähdetään kauemmas kaupungeista, niin kovin usein se ruoka koetaan vaan ravinnoksi. Kaupoissa ei ole erikoisempia ruoka-aineita (oma kokemus), kylän ainoa ravintola on ABC jne. Sitten siellä syödään oman maan perunaa jne paljon, karsastetaan kasvisruokailijoita ja pidetään jopa miehiä homoina kun syövät kasvisruokaa.
Osalla varmasti näin mutta maailma on kovasti pienentynyt viime vuosina ja vuosikymmeninä. Ihmiset matkustelee ja liikkuu paljon enemmän joten tämä kotikylän yksinkertaisuuteen jämähtäminen on kovasti vähentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Missä ympyröissä joku makkara ja peruna on normaalia arkiruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Ootko sä aikamatkustaja 80 luvulta?
Samat reseptit me maalaisetkin luetaan netistä. :D
Kannattaa muistaa, että tällä palstalla pyörii paljon väkeä ns. alemmista yhteiskuntaluokista. Matala koulutus tai kouluttamattomuus, sivistyksen puute, näköalattomuus, vahvat ennakkoluulot, kaiken uuden ja erilaisen pelko, kyky ymmärtää muiden valintoja ym. seikat näkyvät aika vahvasti useimmissa ketjuissa.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Ketään ei Helsingissä sitäpaitsi edes kiinnosta homous enää eikä kenellekään tulisi mieleenkään "haukkua" ketään homoksi, koska se olisi äärimmäisen epäkunnioittavaa. Mutta todellakin, mitä pohjoisempaan menee, sitä vähemmän on mitään vaihtoehtoja ja tuntuu, että ihmiset tulevat muutenkin 5-15 vuotta jäljessä vaatetuksessakin, tavassa ajatella... ja tottakai se ruokakulttuuri tulee myös. Ja olenhan kuullut, että sitä ABC:ta pidetään ihan laatuvaihtoehtona, vaikka tarjoavat pakasteita ja puolivalmisteita, mikä ei ole oikeasssa ravintolassa edes vaihtoehto. Ja kaupasta ei aina tunnu saavan edes korianteria..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Meillä on erikoista raparperia kasvanut varmaan sata vuotta mummon ajoista, todella eksoottinen kasvis. Samoin tota possun kylkisiivua on kai syöty jo satoja vuosia. Mutta avot kun ne laittaa yhteen ja lisää vielä eksoottista sokeria, niin johan on piperrystä =)
Laitahan reseptiä. Kuulostaa herkulliselta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokenutkin kokki yllättyy kyllä makuyhdistelmistä ja haluaa koko ajan kehittyä ja kokea uutta. Ja nämä nyt olivat ihan jo hyväksi todettuja yhdistelmiä .
No eivätkä olleet. Kokeneen kokin ei tarvitse tunkea vaikkapa seitiä lasagneen tietääkseen, että se ei ole hyvää. Moni muu asia taas on hyvä yhdistelmä pastalevyjen kera, kuiva seiti vaan ei.
Sua jäk ilmeisesti riepomaan, kun sakki ei ihastunut sun aurajuusto-mansikkarötvellyksestäs ja pekoniraparperista.
Toiset tekee paskaa ruokaa